Samsung Galaxy A5 - wydajność i benchmarki
Galaxy A5 wygląda na urządzenie klasy premium, ale należy do kategorii urządzeń mid-range'owych. Widać to przede wszystkim w testach wydajności.
24.02.2015 | aktual.: 24.02.2015 16:14
Galaxy A5 ma 64-bitowy procesor Snapdragon 410. To 4-rdzeniowa jednostka pracująca z częstotliwością do 1,2 GHz. Za grafikę odpowiada Adreno 306. Urządzenie ma 2 GB pamięci operacyjnej.
Snapdragon 410 jest relatywnie nowym układem, który jest następcą powszechnie stosowanego Snapdragona 400. W codziennym użytkowaniu SoC nie daje powodów do narzekania. Interfejs działa szybko i trzeba solidnie zabałaganić system, żeby sprzęt zaczął przycinać. Pod tym względem A5 miło mnie zaskoczył, bo nie mam najlepszych wspomnień z mid-range'owymi urządzeniami z TouchWizem. Oczywiście Galaxy A5 jest smartfonem mainstreamowym - jeśli trafi w ręce mobilnego fanatyka, ograniczenia CPU z średniej półki dadzą o sobie znać. Tyle tylko, że najbardziej wymagający użytkownicy rzadko sięgają po urządzenia z innej półki, niż najwyższa.
A5 z pewnością nie jest telefonem dla wymagających graczy. Adreno 306 pozwala na granie w większość gier 3D, ale nie na najwyższych detalach. Sprawdziłem między innymi Injustice, Warhammera, Darkness Reborn - były jak najbardziej grywalne, jednak poziom detali w wypadku dwóch pierwszych pozostawiał trochę do życzenia. Część tytułów znanych z nie najlepszej optymalizacji, jak niesławne GTA San Andreas, nie nadaje się do grania. Produkcja Rockstars włącza się, ale liczba wyświetlanych klatek na sekundę jest daleka od satysfakcjonującej.
Samsung Galaxy A5 to sprzęt dla casualowych graczy. Od GPU nie można oczekiwać cudów, ale większość gier 3D i niemal wszystkie 2D będą na tym urządzeniu działać poprawnie. Pod tym względem nieco lepiej wypada mniejszy brat, Galaxy A3, który ma identyczny układ, ale ekran o niższej rozdzielczości, przez co GPU jest nieco mniej obciążone.
Galaxy A5, nawet mocno obciążony, nie nagrzewa się przesadnie. Telefon podczas grania nawet nie zbliża się do temperatury, która powodowałaby dyskomfort. W związku z powyższym nie trzeba też obawiać się, że nagrzewanie się układu będzie prowadziło do czasowego obniżenia jego wydajności.
Benchmarki
Na koniec wyniki benchmarków, które potwierdzają wrażenia z użytkowania. CPU osiąga niezłe wyniki, na uwagę zasługuje nieduże opóźnienie w SunSpider, który jest benchmarkiem JavaScript. Testy GPU jednoznacznie wskazują jednak, że osoby, które dużo grają powinny wybrać sprzęt z mocniejszym GPU.
Posumowanie
Galaxy A5 to telefon mid-range'owy, więc wydajność jest mid-range'owa. Zdecydowana większość użytkowników będzie jednak zadowolona. Na A5 bez frustracji można korzystać z wielu aplikacji, telefon jest responsywny i szybki. Kto może narzekać? Wymagający gracze. Na urządzeniu dobrze działają tytuły 2D i większość 3D, ale poziom detali w wypadku tych drugich często jest ograniczony. Są też gry - z gatunku najbardziej zaawansowanych lub źle zoptymalizowanych - które na tym urządzeniu działają niesatysfakcjonującao.
Materiał powstał we współpracy z firmą