Shadowmatic - recenzja gry oraz wywiad z twórcami
Postanowiłem bliżej przyjrzeć się grze Shadowmatic, która święci ogromne sukcesy w App Store. Po spędzeniu z grą kilku wieczorów mogę stwierdzić, że jest to jeden z ciekawszych projektów mobilnych ostatnich lat. Przy okazji recenzji, udało mi się namówić na mały wywiad twórców gry, odsłaniając nieco kulis pracy nad tym tytułem.
21.02.2015 | aktual.: 25.02.2015 09:33
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
O Shadowmatic zapewne nie byłoby głośno, gdyby fakt że Apple reklamowało grę dużym bannerem w App Store. Nie zawsze „ficzerowane” aplikacje są warte uwagi, jednak w przypadku produkcji Triada Studio Games reklama okazała się być uzasadniona. To naprawdę dobra produkcja, która bez pardonu wykorzystuje moc najnowszych urządzeń z logo nadgryzionego jabłka.
Pomysł na rozgrywkę wykorzystuje ten sam efekt, który spotkać można w teatrze cieni. Gracz obserwuje na ekranie cienie rzucane przez różne rekwizyty. Każdy z przedmiotów można dowolnie obracać, modyfikując tym samym kształt cienia. Każda z plansz wymaga od nas ułożenia konkretnego kształtu.
Cień do ułożenia nie jest jednak znany. Zaczynamy nieco po omacku, próbując układać różne kompozycje. W grze dostępny jest również system podpowiedzi (z ujawnieniem kształtu włącznie), który wymaga specjalnych punktów zbieranych za pokonywanie kolejnych plansz. Warto jednak dodać, że poziom trudności rośnie dość szybko. W późniejszych etapach trzeba przełączać się pomiędzy obiektami, aby układać bardziej skomplikowane wzory.
W grze znajdziecie również mikrotranskacji z pomocą których można dokupować punkty podpowiedzi. Nie jest to zbyt nachalny system, nie mniej jednak nieco dziwi jego obecność w płatnej produkcji. Niestety ten trend daje się obserwować również u innych producentów, którzy szukają kilku sposobów na monetyzację swoich gier.
Ogromnym plusem Shadowmatic jest oprawa graficzna. Twórcom udało się wykorzystać technologię Metal do zaprezentowania trójwymiarowych efektów. Załączony do tekstu filmik oraz screenshoty nie są podrasowane. Ta gra rzeczywiście wygląda tak dobrze.Trudno jednak się dziwić, skoro za jej produkcję odpowiadali fachowcy od animacji.
Shadowmatic launch trailer
Słowem podsumowania. Shadowmatic to bardzo solidna gra logiczna, która urzeka oprawą graficzną oraz pomysłem na rozgrywkę. Jest to ten rodzaj gry, który wykorzystuje wszystkie aspekty urządzeń mobilnych. Jest to także produkcja, którą wymaga trochę myślenia od graczy, ucząc nierzadko abstrakcyjnego myślenia. Bez wątpienia jest to jeden z najciekawszych projektów jaki pojawił się kiedykolwiek w App Store. Serdecznie polecam Wam zakup gry teraz bez czekania na świąteczne obniżki.
WYWIAD Z TWÓRCAMI GRY SHADOWMATIC
- Na początek prosimy o kilka szczegółów na temat waszej firmy
Triada Studio założyliśmy w 1993 roku jako firmę zajmującą się animacją oraz grafiką komputerową. W głównej mierze zajmujemy się produkcją reklam telewizyjnych, oprawą graficzną kanałów TV oraz efektami wizualnymi dla filmów. Załoga liczy 15 specjalistów z różnych dziedzin. Shadowmatic był pierwszą grą stworzoną w naszej firmie. Triada Studio Games powołaliśmy do życia kilka lat temu kiedy wpadliśmy na pierwszy pomysł zrobienia gry.
- Skąd wziął się pomysł na grę. Kto wpadł na wizję takiego a nie innego projektu?
W 2007 roku stworzyliśmy nasz własny silnik graficzny dla gry komputerowej, która była w połowie gotowa. Później zdecydowaliśmy się czasowo odpuścić rynek PC i postanowiliśmy spróbować sił w produkcji gier na iOS. Wtedy App Store nie był tak różnorodny jak jest teraz. Chcieliśmy stworzyć coś, czego jeszcze wcześniej nie było w sklepie. Jednocześnie podczas burzy mózgów zapadła decyzja o wykorzystaniu naszego silnika do gier PC. Zdecydowaliśmy się na koncept Shadowmatic, aby zademonstrować jego najmocniejsze strony – fotorealistyczną grafikę 3D w czasie rzeczywistym. Zawsze podobał się nam teatr cieni, a pomysł Shadowmatic wydała się prosty do zrealizowana.
- Jak długo trwała produkcja Shadowmatic
Pracę nad grą rozpoczęliśmy w Marcu 2012 roku. Podczas produkcji dodaliśmy sporo nowych funkcji o których nie myśleliśmy na początku. Dlatego też nie byliśmy zaskoczeni, gdy okres produkcji wydłużył się do 3 lat. Ekipa pracująca nad grą nie jest duża – tylko 4 osoby. W skład zespołu wchodzi programista, projektant, muzyk oraz menadżer projektu. Mamy również jedną osobę odpowiedzialną za marketing oraz kontakty z mediami.
- Kiedy Shadowmatic trafi na Androida oraz WP?
Mamy plany przesortowania Shadowmatic na inne platformy, w tym również na Androida oraz WP. Niemniej jednak nie możemy w tej chwili podać żadnych wiążących terminów.
- Czy firma powiększyła swój stan osobowy po niewątpliwym sukcesie Shadowmatic?
Nie zatrudniliśmy nikogo. Dajemy sobie jakoś rade :)
- W jaki sposób zarabiacie na Shadowmatic. Czy planujecie skok w model free-2-play?
Jak wiecie, Shadowmatic to gra płatna (trzy dolary) w której można znaleźć również mikrotranskacje. Nigdy nie zakładaliśmy, że mikrotranskacje będą źródłem naszych przychodów i nadal nie jesteśmy przekonani czy byłby to dobry pomysł. Nie planujemy skoku w model free-2-play w najbliższej przyszłości.
- Czy planujecie wydać nowe gry lub aktualizacje Shadowmatic w przyszłości?
Mamy kilka pomysłów zarówno na nowe gry jak również aktualizacje. Jeden pojawi się już wkrótce i wprowadzi do gry kilka nowych funkcji. Planujemy również dodanie nowych plansz uwzględniających najważniejsze święta.
- Na koniec pytanie rozluźniające. Co wiecie o Polsce, czy graliście w jakieś polskie gry mobilne?
Co nieco wiemy o Polsce. Niektórzy z nas mieli okazję odwiedzić wasz kraj i pokochali polską kulturę oraz ludzi. Nie jesteśmy jednak wstanie wymienić żadnej polskiej gry ale z pewnością sprawdzimy kilka.