Tak wygląda zupełnie nowy Instagram. Oj, nie wszystkim się spodoba
Jeśli wciąż traktujesz Instagrama jako platformę do udostępniania swoich artystycznych fotografii, nie mamy dobrych wieści.
20.05.2022 | aktual.: 20.05.2022 13:16
W marcu pojawiły się wieści, że Instagram pracuje nad całkowicie przebudowanym interfejsem. I faktycznie - wygląda na to, że jego testy są właśnie rozszerzane o kolejnych użytkowników.
Mój kolega mieszka w Norwegii i 20 maja pojawiła się u niego odświeżona wersja aplikacji. U mnie Instagram wygląda jeszcze po staremu, a aktualizacji brak, więc na ten moment ciężko stwierdzić, czy aktualizacja jest wprowadzana regionami, czy udostępniana stopniowo losowym użytkownikom.
Nowy Instagram na wideo. Serwis stawia na 16:9
Instagram z nową osią czasu wygląda teraz tak:
Instagram: nowy wygląd
W odświeżonej wersji Instagram zrezygnował z płynnego przewijania kinetycznego. Teraz w trakcie scrollowania interfejs sam zatrzymuje się na kolejnych zdjęciach i filmach, podobnie jak miało to dotychczas miejsce podczas oglądania Rolek.
Widać, że Instagram kładzie duży nacisk na pionowe materiały o proporcjach 16:9. Jeśli zdjęcie jest mniejsze, na górze i na dole pojawiają się kolorowe paski, przez co zdjęcie sprawia wrażenie przyciętego i niepełnego. Zdecydowania najlepiej będą wyglądać fotki i filmy wypełniające całą przestrzeń.
Do tej pory przewijanie było płynne, a interfejs sam dopasowywał się do wysokości zdjęcia. Fotografie poziome i pionowe wyglądały więc równie dobrze.
Wygląd wyglądem, ale pytanie, czy Instagram nie zmodyfikuje też swoich algorytmów polecających
Ustaliliśmy już, że pionowe materiały 16:9 wyglądają na nowym Instagramie najlepiej. Nie można więc wykluczyć, że to one będą faworyzowane na osi czasu, o fotki o innych proporcjach będą wyświetlane użytkownikom z mniejszą częstotliwością.
"Fotografia na Instagramie umiera" - ocenił mój kolega, który ma już nowy interfejs. I faktycznie nie da się nie zauważyć, że Meta robi ukłon w stronę twórców wideo i materiałów influancerskich. Profesjonalni fotografowie lubują się w proporcjach zbliżonych do 5:4, które przestają być traktowane priorytetowo.
To druga tego typu zmiana w historii Instagrama
Nie każdy pamięta, ale przez kilka pierwszych lat swojego istnienia Instagram pozwalał na udostępnianie wyłącznie kwadratowych zdjęć, a później także filmów. Charakterystyczne proporcje 1:1 były dla tej platformy wręcz ikonicznie.
W 2015 roku Instagram zaczął akceptować także inne formaty zdjęć i wideo, z naciskiem na 5:4. Teraz wajcha jest ponownie przesuwana, tym razem w stronę 16:9.
Póki co nowy wygląd jest jedynie testowany, więc jego ewentualna adaptacja na skalę globalną uzależniona będzie od przyjęcia przez większość użytkowników. Wysoka popularność Rolek każe jednak sądzić, że wprowadzenie podobnych zmian u wszystkich jest jedynie kwestią czasu.
Zobacz również:
Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii