Twórcy Angry Birds wypuścili grę bez reklam i mikropłatności. Tego się nie spodziewali

Twórcy Angry Birds wypuścili grę bez reklam i mikropłatności. Tego się nie spodziewali

To koniec pierwszej odsłony Angry Birds
To koniec pierwszej odsłony Angry Birds
Źródło zdjęć: © Pixabay
Miron Nurski
21.02.2023 15:49, aktualizacja: 22.02.2023 18:05

Czy zbudowanie rentownego biznesu na grach mobilnych bez reklam i mikrotransakcji jest jeszcze możliwe? Cóż, przypadek Angry Birds pokazuje, że nie jest to łatwe.

Przypomnijmy, że gra Angry Birds wylądowała na smartfonach w grudniu 2009 roku, błyskawicznie stając się międzynarodowym hitem. Marka szybko przerodziła się w potężną franczyzę obejmującą nie tylko gry na niemal wszystkie możliwe platformy, ale i komiksy, seriale czy nawet kinowe filmy.

Wściekłe ptaki doczekały się także wielu kontynuacji i spin-offów, w efekcie czego pierwsza wersja została usunięta ze sklepów w 2019 roku, tuż przed swoimi 10. urodzinami.

Jako że na Angry Birds wychowały się miliony graczy, studio Rovio postanowiło zagrać na ich sentymencie i 31 marca 2022 roku wypuściło pełny remake pierwszej odsłony. Produkcja o nazwie Rovio Classics: Angry Birds została zbudowana z użyciem nowszego silnika graficznego, a ponadto pozbawiona reklam i mikropłatności. Zamiast tego twórcy wycenili swój remake na symbolicznego dolara w USA i 5,79 zł w Polsce.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mimo znakomitych ocen graczy, Rovio Classics: Angry Birds trafi do kosza po niecałym roku

Studio Rovio ogłosiło, że już 23 lutego gra Rovio Classics: Angry Birds zostanie całkowicie usunięta ze Sklepu Play. Osoby, które do tego czasu zdążą pobrać ten tytuł, wciąż będą jednak mogły cieszyć się rozgrywką.

Co jest powodem tej decyzji? Wydawca zasłania się enigmatycznie "analizą przypadku biznesowego", co może wskazywać na to, że wypuszczenie płatnej gry bez reklam i mikropłatności okazało się całkowicie nieopłacalne.

Najsmutniejsze w tym wszystkim jest to, że Rovio Classics: Angry Birds jest aktualnie najlepiej ocenianą grą fińskiego studia na Androida. Średnia ocen w Sklepie Play to aż 4,7/5. Takim wynikiem nie może się poszczycić żadna z 16 pozostałych produkcji dewelopera.

Twórcy narzekać mogą jedynie na liczbę pobrań, która w Sklepie Play mieści się nieprecyzyjnie między 100 tys. a 500 tys. Nietrudno policzyć, że - uwzględniwszy 30-procentową prowizję Google'a - Rovio Classics: Angry Birds na Androida zarobiło przynajmniej 70 tys., ale nie więcej 350 tys. dolarów.

Aby zrozumieć, o jak marnych liczbach mowa, warto odnotować, że darmowe (choć nafaszerowane reklamami i mikropłatnościami) Angry Birds 2 przebiło w Google Play barierę 100 milionów pobrań, a w samym tylko 2022 roku Rovio zaraportowało 317,7 mln euro przychodów.

Możemy sobie narzekać na reklamy i mikropłatności, ale liczby nie kłamią - to na nich można sensownie zarobić. Jak widać, dla większości graczy nawet dolar wydany na pobranie wolnej od nich gry jest barierą nie do przeskoczenia.

Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)