Uwaga na fałszywe faktury podszywające się pod Orange!
Tak się już przyzwyczailiśmy do nękających nas co chwilę handlowców, że każdą kolejną super-hiper propozycję promocyjną wrzucamy do tego samego worka: REKLAMA. Ten odruch najwyraźniej postanowili wykorzystać oszuści, którzy od pewnego czasu udają handlowców sieci Orange.
26.05.2010 | aktual.: 26.05.2010 18:00
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zanim zapłacisz nadesłany rachunek, rzekomo od operatora - bardzo dokładnie go sprawdź...
Zanim zapłacisz nadesłany rachunek, rzekomo od operatora - bardzo dokładnie go sprawdź...
Występowanie problemu z oszustami podszywającymi się pod przedstawicieli sieci potwierdził w pewnym stopniu rzecznik prasowy Orange:
Rzeczywiście w ostatnim czasie mieliśmy próby podszywania się pod PTK Centertel i markę Orange. W związku z tym umieściliśmy na portalu komunikat z prośbą o zwracanie szczególnej uwagi na korespondencję pocztową, pochodzącą rzekomo od operatora sieci Orange. Były to pojedyncze przypadki, w których klienci otrzymali pocztą informację o fałszywej promocji. Przystąpienie do niej zostało uzależnione od zapłacenia załączonej faktury. Tego nigdy nie robimy. Dlatego prosimy klientów, aby zwracali szczególną uwagę na przesyłki i korespondencję, które mogą sugerować, że nadawcą jest Orange.
Uważam to co prawda za niepotrzebne bagatelizowanie problemu ("pojedyncze przypadki"), ale ostrzeżenie faktycznie zostało wydane. Rzecznik sugeruje też, żeby dokładnie sprawdzać, czy koperta lub faktura nie różnią się znacząco od otrzymywanych w poprzednim czasie i w razie wątpliwości - absolutnie nie płacić tylko skontaktować się z operatorem.
Jak działają oszuści?
Pismo od oszustów dość łatwo jest rozpoznać - operator Orange to PTK Centertel, a na przesłanej "propozycji promocyjnej" obok logo sieci widnieje nazwa PTK Orange.
To jednak szczegół, który może zostać w najbliższym czasie poprawiony przez wyłudzaczy. Dlatego sugeruję bardziej zwracać uwagę na treść:
Warunkiem skorzystania z promocji jest wpłacenie obecnej faktury w terminie, jest to specjalna kwota zrabatowana w stosunku do poprzednich okresów rozliczeniowych.
Same faktury są bardzo podobne do tych oryginalnych - do tego stopnia, że zawierają nawet jakimś sposobem prawdziwe numery klientów. Dlatego też pojawiają się podejrzenia, że mógł nastąpić wyciek danych abonenckich. Ponieważ jednak zgłoszeń jest niewiele, może to być problem lokalny.
Gdzie zgłaszać próby wyłudzenia?
W przypadku wątpliwości, czy otrzymana przesyłka i oferta pochodzi od operatora sieci Orange, Grupa TP prosi o kontakt z Orange Biurem Obsługi Klienta pod numerami, odpowiednio:
- dla klientów indywidualnych: *100 lub 510 100 100
- dla klientów biznesowych: *600 lub 510 600 600.
O wyłudzeniach została już zawiadomiona prokuratura.
Źródło: Internet