Wi-Fi Calling - co to jest? Co warto wiedzieć?

Wi-Fi Calling - co to jest? Co warto wiedzieć?24.10.2016 16:15
Rozmowa przez telefon
Rozmowa przez telefon
Źródło zdjęć: © pexels.com (lic. CC)
Mateusz Żołyniak

Sieci Plus i Play już pod koniec ubiegłego roku zaczęły testy Wi-Fi Calling. Teraz fioletowy operator - jako pierwszy w Polsce - wprowadza to rozwiązania do swojej oferty. Co trzeba o nim wiedzieć? Do czego może przydać się opcja Wi-Fi Calling?

Czym jest Wi-Fi Calling?

Wi-Fi Calling to technologia, która umożliwia korzystanie z usług komórkowych bez dostępu do odpowiednich nadajników. Daje ona możliwość prowadzenia rozmów i wysyłania wiadomości SMS za pośrednictwem sieci Wi-Fi. Numer telefonu użytkownika (przypisany do karty SIM) jest oczywiście wyświetlany, a sama usługa działa na całym świecie. Osoba, do której użytkownik dzwoni za pośrednictwem Wi-Fi Calling nie musi korzystać z tej samej usługi.

[b]Uwaga:[/b] Wiadomości MMS nie są obsługiwane w tej technologii w Play. Można je odbierać podczas korzystania z Wi-Fi Calling, ale wymaga to wykorzystania połączenia komórkowego.

Jakie korzyści płyną z korzystania z Wi-Fi Calling?

Technologia Wi-Fi Calling daje kilka korzyści polskim użytkownikom. Jej trzy podstawowe zalety to:

  • możliwość wykonywania połączeń głosowych w miejscach, gdzie nie ma zasięgu żadnej z polskich sieci komórkowych;
  • poprawienie jakości rozmów, w miejscach o słabym zasięgu lub we wnętrzach budynków, które utrudniają rozchodzenie się fal - rozmowy w Wi-Fi Calling mają włączone HD Voice;
  • obniżenie kosztów rozmów międzynarodowych, dzięki uniknięciu opłat międzyoperatorskich.

Warto zwrócić uwagę na ostatni punkt. Korzystanie z Wi-Fi Calling sprawia, że połączenia wykonywane za granicą rozliczane są jak w sieci Play. Dzwoniąc z Niemiec czy Francji do Polski, opłata za połączenie będzie identyczna jak w przypadku rozmowy lokalnej w Polsce. Dzwoniąc z kolei z Niemiec czy Francji do Szwecji, koszt będzie taki sam jak w przypadku rozmowy z Polski do Szwecji.

Wi-Fi Calling w Play
Wi-Fi Calling w Play

Jak włączyć Wi-Fi Calling w Play?

Sieć Play wprowadziła natywną obsługę Wi-Fi Calling. Rozwiązanie jest więc wbudowane w oprogramowanie danego smartfona - nie wymaga konfiguracji czy instalacji dodatkowych aplikacji. Usługę Wi-Fi Calling aktywuje się jednym bezpłatnym SMS-em (o treści START na numer 282) i wyłącza w ten sam sposób (treść wiadomości zmienia się jedynie na STOP).

Dużą zaletą natywnej obsługi jest taka sama interpretacja rozmów wykonywanych za pośrednictwem sieci komórkowej, jak i Wi-Fi. Oznacza to, że połączenia Wi-Fi Calling będą pojawiać się w dialerze/książce kontaktowej, a wiadomość SMS w dedykowanej aplikacji do ich obsługi.

Natywne rozwiązanie wprowadzone przez sieć Play jest wygodne dla użytkownika, ale wnosi też kilka ważnych ograniczeń. Główne to możliwość korzystania z Wi-Fi Calling tylko w ofertach abonamentowych (nie działa w prepaidzie czy ofertach mix) i na smartfonach kupionych u fioletowego operatora (zmodyfikowany soft nie jest dostępny dla egzemplarzy z wolnej sprzedaży). Nie można więc kupić smartfona, włożyć do niego karty Playa i cieszyć się nowym rozwiązaniem.

Na jakich telefonach można korzystać z Wi-Fi Calling?

LG K8 i K10 z obsługą Wi-Fi Calling
Źródło zdjęć: © play
LG K8 i K10 z obsługą Wi-Fi Calling

Play póki co wprowadził obsługę Wi-Fi Calling w dziewięciu smartfonach:

Opcje do wyboru nie powalają, ale plusem jest to, że rozwiązanie dostępne jest nie tylko na topowych, drogich modelach, ale i kilku tańszych smartfonach LG. Play obiecuje, że pracuje już nad rozszerzeniem oferty - Wi-Fi Calling ma być systematycznie wprowadzane w kolejnych urządzeń, a także innych taryfach.

Ile kosztuje Wi-Fi Calling w Play

Użytkownicy z rozwiązania korzystają za darmo (brak opłat aktywacyjnych). Ceny połączeń uzależnione są od planu taryfowego - gdy użytkownik ma opcję bez limitów, wszystkie krajowe rozmowy są darmowe. Połączenia zagraniczne, o czym wspomniałem, rozliczane są jak prowadzone z sieci Play. Ceny do krajów Unii Europejskiej w zależności od taryfy wahają się przykładowo od 0,25 do 0,55 gr za minutę. Szczegółowy cennik można znaleźć w regulaminie usługi.

Wi-Fi Calling w Plusie, Orange i T-Mobile?

Play pierwszy wprowadził do oferty Wi-Fi Calling, ale pozostali operatorzy nie będą chcieli pozostać w tyle. Sieć Plus usługę sprawdza już od ubiegłego roku, a obecnie przeprowadzana jest trzecia tura testów. Biorą w nich udział osoby korzystające z oferty Plus Abonament i smartfonów z systemem Android w wersji co najmniej 4.4. Można więc spodziewać się, że Plus przygotuje dedykowaną aplikację do obsługi Wi-Fi Calling.

Wi-Fi Calling w Plus
Źródło zdjęć: © plus
Wi-Fi Calling w Plus

Przedstawiciele sieci Orange już jakiś czas temu ujawnili, że testują Wi-Fi Calling, ale nie zdradzili szczegółów i dat związanych z wprowadzeniem usługi. Podobnie sprawy mają się z siecią T-Mobile, która obiecuje, że jej Wi-Fi Calling będzie wspierać MMS, rozmowy konferencyjne i przełączanie na VoLTE (Voice over LTE).

Można spodziewać się, że ruch Playa będzie bodźcem do działania dla pozostałych operatorów. I dobrze, ponieważ nowe rozwiązanie umożliwi prowadzenie rozmów w miejscach o słabym zasięgu, a do tego może pomóc w obniżeniu kosztów rozmów zagranicznych.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)