Wiko planuje ekspansję w Polsce i prezentuje 3 nowe smartfony
Wiko to francuska firma do tej pory mało znana na polskim rynku, jednak już niebawem ma się to zmienić. Producent próbował już sił w naszym rynku już w zeszłym roku, jednak nieco się pośpieszył. Teraz sytuacja ma wyglądać zupełnie inaczej. Czy Francuzi mają czego szukać w kraju nad Wisłą?
08.09.2015 | aktual.: 08.09.2015 18:34
Francuska rewolucja w Polsce? Pierwsze starcie przegrane
Firma Wiko została założona w 2011 r. w Marsylii. Już 2 lata później producent sprzedał 2,6 mln urządzeń, a obecnie zajmuje drugie miejsce na rodzimym rynku z 17-procentowym udziałem, ustępując miejsca jedynie Samsungowi. Wiko dosyć intensywnie rozpoczęło także ekspansję w Europie. W Portugalii ma 16% udziału w rynku smartfonów, w Niemczech, Hiszpanii i Włoszech po 4-5%. W sumie firma Wiko jest obecna w 23 krajach w Europie, Bliskim Wschodzie, Azji i Afryce z 7 milionami sprzedanych urządzeń. W ciągu najbliższych kilku lat produkty francuskiej firmy mają być dostępne w 30 krajach, w tym także nad Wisłą.
Jak podaje producent, Europa Wschodnia jest jednym z nowych rynków w której firma chce zainwestować. Strategicznym, głównym rynkiem naszego regionu jest właśnie Polska, gdzie Wiko rozpoczęło swoją obecność już w zeszłym roku. Póki co jednak dopiero organizuje swoje struktury i w najbliższych miesiącach zamierza rozpocząć większą ekspansję.
Wiko chce wyróżnić się urządzeniami, które mają pozytywny stosunek jakości do ceny, zarazem oferując nowoczesne wzornictwo z wieloma wersjami kolorystycznymi oraz sporo dedykowanych akcesoriów. Podkreśla, że chce przedstawić dobrą ofertę dla osób, które chcą świadomie wydawać swoje pieniądze, a nie płacić za markę i drogie reklamy producenta. Także w naszym kraju takie podejście jest coraz popularniejsze. W dodatku, francuski producent ma dosyć obszerną ofertę smartfonów opartych na systemie Android w zakresie cenowym 50 – 300 euro.
Wiko nie planuje w najbliższej przyszłości prezentowania droższych sprzętów. Dwa flagowe modele – Highway Star i Pure w Polsce mają kosztować odpowiednio ok. 1199 i 899 złotych. Są to zatem urządzenia w przystępnej cenie, a to jeden z elementów bardzo ważnych dla polskich klientów. Z drugiej strony na naszym rynku możemy znaleźć sporo urządzeń w tej klasie cenowej, jak chociażby Lumie czy urządzenia marek Prestigio i Allview. Nie wiemy, czemu polski debiut w 2014 roku się nie udał. Być może po prostu ich początkowe problemy były podyktowane brakiem rozeznania rynku lub zatrudnieniem niewłaściwych osób, ale nie jest wykluczone, że może ich oferta zupełnie nie zaciekawiła polskich klientów.
Aby to zmienić, firma Wiko po raz pierwszy w historii zaprezentowała kampanię reklamową - spoty będzie można zobaczyć w telewizji. Wiko jest tam przedstawiany jako firma, która zmienia reguły gry i zaprasza innych do przyłączenia się do rewolucji. O jakie zmiany tu chodzi? Francuzi są drugim producentem smartfonów na swoim rodzimym rynku, gdzie 95% urządzeń jest sprzedawanych poprzez operatorów. Wiko w dużej mierze prowadzi dystrybucję opartą o sklepy internetowy oraz duże sieci handlowe takie jak Carrefour czy Media Markt. Poza tym chce powalczyć o klientów dobrym stosunkiem ceny do jakości i dobrego wzornictwa. Nie będzie im łatwa patrząc na coraz większy zalew wszelkiego rodzaju chińskich marek, które często oferują naprawdę przyzwoite słuchawki z niskich cenach.
Violetta Jovanovic:
„Mamy wielkie ambicje na kolejne lata, chcemy stać się światowym liderem w dziedzinie technologii i jeszcze bardziej zwiększyć naszą świadomość marki".
Wiko HIGHWAY PURE
Zaprezentowany w czerwcu Wiko HIGHWAY PURE to cały czas najcieńszy smartfon 4G na świecie. Urządzenie waży jedynie 98 g i ma grubość 5,1 mm. Na zdjęciach porównawczych widać wyraźnie jak o ile grubszy jest iPhone 6 (6,9 mm, 129 g). Obudowa jest dosyć solidnie wykonana i sprawia wrażenie urządzenia z wyżej półki. Mocnym punktem urządzenia jest 4,8-calowy ekran wykonany w technologii Super AMOLED (HD 1280 x 720 px) i pokryty szkłem Gorilla Glass 3. Ekran robi pozytywne wrażenie – jest jasny, kolory są soczyste, kąty patrzenia dobre. Sprawdzi się do wyświetlania zdjęć z 8-megapikselowego aparatu z diodą LED. Z kolei z przodu znajdziemy 5-megapikselowy aparat. Wszystkie moduły aparatów z matrycami są dostarczone przez firmę Sony.
W środku umieszczono 4-rdzeniowy procesor Snapdragon 410 (MSM8916) o częstotliwości taktowania 1,2 GHz (układ graficzny Adreno 306) oraz 2 GB pamięci RAM. HIGHWAY PURE ma tylko 16 GB wbudowanej pamięci i niestety bez możliwości rozszerzenia. Smartfon pracuje pod kontrolą systemu Android 4.4.4 z niewielkimi modyfikacjami producenta, zatem całość pracuje płynnie i bez opóźnień. Co ciekawe, w ustawieniach aparatu można przywrócić zupełnie czystą wersję systemu Android. Osobiście zdecydowanie zrobiłbym to od razy po zakupie tej słuchawki, ponieważ wzornictwo ikon zaprezentowane przez Wiko jest dosyć cukierkowate i mało eleganckie.
Wiko HIGHWAY PURE ma akumulator o pojemności 2000 mAh, moduły Bluetooth 4.0 i WiFi 802.11 b/g/n, modem LTE 4G, GPS, port microUSB 2.0 oraz pojedynczy slot na kartę nanoSIM.
Wiko HIGHWAY STAR
Wiko HIGHWAY STAR to najwyższy w hierachii model francuskiego producenta. Smukła, elegancka obudowa jest wykonana z aluminium i sprawia bardzo dobre wrażenie. Czuć, że to smartfon z wysokiej półki. Smartfon jest lekki - waży 123 gramy mimo że jest wyposażony w 5-calowy ekran AMOLED wykonany w technologii IPS o rozdzielczości HD (1280 x 720 pikseli). Wyświetlacz jest pokryty odpornym na zarysowania szkłem Gorilla Glass 3. Za fotografie odpowiada 13-megapikselowy aparat, który umożliwia także nagrywanie filmów Full HD przy prędkości 30 kl./s. Z przodu znajduje się aparat o rozdzielczości 5 Mpix.
W środku urządzenia znajduje się 8-rdzeniowy procesor Qualcomm Snapdragon 615, który jest oparty o architekturę ARM Cortex-A53. Cztery główne rdzenie mają taktowanie 1,5 GHz, dodatkowe cztery są taktowane zegarem 1.0 GHz. Za grafikę ma odpowiadać zintegrowany chip graficzny Adreno 405. Do tego zastosowano 2 GB pamięci operacyjnej RAM.
Wiko HIGHWAY STAR ma 16 GB wbudowanej pamięci, którą można rozszerzyć nawet o 128 GB, dzięki czytnikowi kart microSD. Warto zwrócić uwagę, że urządzenie ma tzw. hybrydowy slot kart, który umożliwia korzystanie z dwóch kart Nano SIM na raz lub jednej Nano SIM i microSD. Akumulator ma pojemność 2450 mAh. Nie zabrakło też modułów Bluetooth 4.0, Wi-Fi, modemu LTE, a także GPS z A-GPS. Wiko HIGHWAY STAR pracuje pod kontrolą systemu Android 4.4.4 KitKat, który ma niebawem zostać zaktualizowany do którejś z wersji Lollipop.
Wiko PULP 4G i PULP FAB 4G
Dwa nowe modele ze średniej półki będą występować w 5 wersjach kolorystycznych. Wiko PULP 4G ma ekran o rozdzielczości 5 cali (1280 x 720 px), natomiast PULP FAB 4G - 5,5 cala (1280 x 720 px). Oba urządzenia mają aparat fotograficzny o rozdzielczości 13 megapikseli z możliwościami ręcznych ustawień takich parametrów, jak balans bieli czy czułość ISO. Przedni aparat ma rozdzielczość 5 Mpix oraz umożliwia wykonywanie zdjęć panoramicznych, do tzw. pano-selfie. Sercem obu smartfonów jest procesor Qualcomm MSM 8916 Snapdragon 410 Quad Core 1.2 GHz z 2 GB RAM. Oba smartfony mają wewnętrzną pojemność 16 GB z możliwością rozszerzenia do 64 GB przez gniazdo kart microSD oraz pracują pod kontrolą systemu Android Lollipop 5.1. Wiko PULP 4G i PULP FAB 4G będą dostępne od października 2015 r. Na rynku będą też dostępne wersje z modemem 3G zamiast 4G, które mają inny procesor: Mediatek MT6592M Octa Core 1.4 GHz.
Wiko Fever
Zaprezentowany na targach IFA 2015 smartfon Wiko Fever ma wyróżniać się przede wszystkim swoimi możliwościami fluorescencji. Jego metalowa ramka absorbuje światło i samoistnie świeci w ciemnościach. To rozwiązanie ma pomóc przy poszukiwaniu urządzenia w ciemnościach, ale stanowi też ciekawy i nieszablonowy dodatek. To pierwszy smartfon na rynku z takimi możliwościami.
Obudowa Wiko Fever ma wspomnianą metalową ramkę dookoła oraz materiał skóropodobny z tyłu. Producent podkreśla, że urządzenie jest wyposażone w 13-megapikselowy aparat z obiektywem 2.5D z tyłu oraz 5-megapikselowy moduł z przody. Główny aparat ma mieć bardzo szybki autofokus, który potrafi uchwycić ostrość w czasie 0,2 s. Do tego dochodzą funkcje super panoramy, tryby fotografowania w ciemnościach czy funkcja video in video. Mocnym punktem Wiko Fever ma być 5,2-calowy ekran IPS o rozdzielczości Full HD (421 ppi).
Smartfon jest napędzany przez procesor Octa-Core 1,3 GHz i ma 3 GB pamięci RAM, co powinno zapewnić płynne działanie systemu. Zadbano też o sporą baterię o pojemności 2900 mAh, która ma zapewnić działanie przez cały dzień. Nie zabrakło też modemu 4G.
Kiedy?
Sprzedaż smartfonów firmy Wiko ma ruszyć w Polsce lada chwila. Pomimo falstartu debiutu na polskim rynku w 2014 roku, teraz Francuzi planują mocne uderzenie. Ich smartfony mają trafić nie tylko do głównych dużych sieci handlowych, jakich jak Auchan czy RTV Euro AGD, ale też operatorów sieci komórkowych. Pytanie czy ludzie w Polsce rzeczywiście kupują smartfony w supermarketach? I czy na półkach z masą innych, bardzo podobnych na pierwszy rzut oka modeli konkurencji, dostrzegą francuskie (chociaż wykonane w Chinach) urządzenia? Śmiem w to wątpić, chociaż oferta Wiko wygląda dosyć interesująco.