Wyniki finansowe Apple'a - zyski i sprzedaż wciąż rosną

Od początku roku w Sieci pojawiało się wiele prognoz dotyczących wyników finansowych giganta z Cupertino. Większość z nich to czarne scenariusze, a jako winowajcę wskazywano Tima Cooka. Oficjalne wyniki sprzedaży Apple’a z ostatniego kwartału roku zapowiadają jednak kolejne rekordy.

Wyniki finansowe Apple'a - zyski i sprzedaż wciąż rosną
Tomasz Hamryszak

24.01.2013 | aktual.: 24.01.2013 10:00

Z najświeższego raportu Apple'a wynika, że przychody firmy w czwartym kwartale 2012 roku osiągnęły pułap aż 54,5 mld dol., co przełożyło się na zysk rzędu 13 mld dol. To oznacza wzrost przychodów o 8,7 mld oraz zysków o 0,4 mld w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2011. Jednocześnie firma może poszczycić się największym przychodem w całej swojej historii.

Wyjątkowo wysoka okazała się sprzedaż iPhone’ów - w ciągu ostatnich trzech miesięcy rozeszło się ich 47,8 mln sztuk. To ogromny skok w porównaniu z zeszłym rokiem (sprzedaż na poziomie 37 mln egzemplarzy). Producent niestety nie podał, jak na tle starszych modeli sprzedaje się iPhone 5.

Obraz

Dużym zainteresowaniem cieszą się także iPady. W czwartym kwartale 2011 roku firmie z Cupertino udało się sprzedać 15,4 mln tych urządzeń, rok później w ręce klientów trafiło aż 22,9 mln tabletów spod znaku nadgryzionego jabłka.

Rosnąca popularność smartfonów i tabletów Apple’a może być problemem nie tylko dla konkurencji, ale także dla samego producenta. Świetnym tego przykładem jest słabnąca sprzedaż komputerów Mac (4,1 mln sprzedanych urządzeń w 4Q2012 vs 5,2 mln w 4Q2011) oraz odtwarzaczy iPod (12,7 mln w 4Q2012 vs 15,4 mln w 4Q2011). Zależność tę zauważa Krystian Kozerawski z MacKozer.pl:

Moim zdaniem jednak sprzedaż Maków osiągnęła swój szczyt i choć może jeszcze wzrastać, to nie osiągnie takiego poziomu jak np. w ostatnim kwartale kalendarzowego roku 2011 (czyli pierwszym kwartale fiskalnego roku 2012). Winnym tego jest głównie iPad i zjawisko umownie zwane „erą Post PC”. Zwykli użytkownicy, konsumenci treści mogą częściej sięgać po iPada i iPhone’a, tablet i smartfona z Androidem niż komputer PC, a więc i Maka.

Dobre wyniki sprzedażowe Apple’a nie oznaczają, że producent może spocząć na laurach. W ciągu ostatnich miesięcy bardzo wyraźnie zmieniła się struktura sprzedaży urządzeń Apple’a. Sprzedaż Maców i iPodów spada. iPhone generuje obecnie ponad połowę przychodów, a więc w dużej mierze od niego i iPada zależy, jak firma będzie radziła sobie w przyszłości.

[solr id="komorkomania-pl-145588" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/4592,na-jakie-nowe-smartfony-warto-czekac" _mphoto="tyt-145588-258x168-1ec966151a41a.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3419[/block]

Sam iPhone i iPad nie mogą zagwarantować stale rosnącej sprzedaży i przychodów. Przemysław Pająk ze Spider's Web słusznie zauważa, że Apple jak najszybciej potrzebuje świeżości:

iPhone, który definiuje dziś finansowy byt Apple’a powoli przestaje być na tyle prężną lokomotywą, aby zapewnić kolejne wzrosty rentowności firmy. Dziś, mimo pozornie świetnego kwartału Apple’a, wyraźnie widać jak bardzo firma Tima Cooka potrzebuje nowego hitu sprzedaży.

Tim Cook ma niełatwe zadanie: stworzyć hit, który pociągnie sprzedaż i zapewni firmie kolejne miesiące świetnych wyników. W przeciwnym razie następne kwartały mogą być dla Apple’a coraz trudniejsze, a Tim Cook będzie musiał ustąpić miejsca innemu wizjonerowi.

Źródło: Apple

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)