Wyniki finansowe Gameloftu mówią prawdę o mobilnym rynku gier
Gameloft to obok Rovio, Electronic Arts oraz Supercell najbardziej dochodowa firma zajmująca się produkcją gier mobilnych. Z tego powodu wyniki finansowe tej spółki są uważnie śledzone przez branżowych ekspertów i fanów francuskiego producenta. Raport podsumowujący 2013 rok ujawnił dwie ciekawostki.
03.02.2014 | aktual.: 04.02.2014 11:39
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Z pewnością nie odkryję Ameryki, pisząc, że Gameloft radzi sobie doskonale na rynku gier mobilnych. Każdego roku firma notuje duży zysk i zwiększa obroty. Producent takich gier jak GT Racing 2 czy Despicable Me zarobił w 2013 roku ponad 233 mln euro (12% więcej niż w 2012 roku).
Jednocześnie 12-procentowy wzrost to najmniejszy skok, jaki firma zanotowała od 2009 roku. W szczególności rok 2012 był bardzo udany, ponieważ zysk wzrósł wówczas o 27%. Aplikacje na smartfony oraz tablety (firma sprzedaje gry również na inne platformy) to obecnie 66% przychodu Gameloftu.
Myli się jednak ten, kto sądzi, że najwięcej Gameloft zarabia na sprzedaży płatnych gier. Według raportu finansowego blisko 80% zysku z gier na smartfony pochodzi z mikrotransakcji i reklam. Niestety, nie wiadomo, jaką część zysku wygenerował sklep Google Play, a jaką App Store.
10 Years of Gaming Evolution - Trailer by Gameloft
Wygląda więc na to, że postawienie na model freemium okazało się strzałem w dziesiątkę. Czy tego chcemy czy nie, darmowe gry, w których można dokupić wirtualne przedmioty lub walutę, to dzisiaj najlepszy sposób na monetyzację aplikacji mobilnych. Rok 2014 powinien przynieść wysyp gier z tej kategorii.
Doskonałe wyniki Gameloftu nie są dziełem takich gier jak Asphalt 8 czy Iron Man 3. Wszystkie gry wydane w 2013 roku przyniosły umiarkowany zysk. Co zaskakujące, 75% zysku ze wspomnianych 233 mln zapewniły tytuły opublikowane przed 2013. Z jednej strony to powód do zmartwień, w końcu nowe tytuły na nowych urządzeniach powinny generować większe pieniądze. Z drugiej strony sprawdzone, bogate portfolio gier pozwala utrzymać się Francuzom w czołówce nawet rok czy dwa po wydaniu aplikacji.