Zapytałem projektanta smartfonów, dlaczego wszystkie telefony wyglądają dziś tak samo

Zapytałem projektanta smartfonów, dlaczego wszystkie telefony wyglądają dziś tak samo

Zapytałem projektanta smartfonów, dlaczego wszystkie telefony wyglądają dziś tak samo
Miron Nurski
30.11.2020 12:59, aktualizacja: 30.11.2020 13:59

Kyle Hsiao jest dyrektorem vivo ds. wzornictwa. Oprócz smartfonów, projektował już także laptopy czy nawet samochody. Miałem okazję zamienić z nim kilka słów na temat wyglądu współczesnych telefonów oraz przyszłości branży.

Miron Nurski, Komórkomania.pl: Dlaczego niemal wszystkie smartfony wyglądają dziś tak samo? Rozumiem, że niektórych podobieństw ciężko uniknąć, ale odróżnienie smartfonów rożnych producentów jest ciężkie nawet dla mnie.

Kyle Hsiao, dyrektor vivo ds. wzornictwa: Powód, dla którego dzisiejsze smartfony wyglądają tak samo, jest w dużym stopniu związany z panelem przednim. To, czego potrzebuje użytkownik, to uzyskanie informacji z ekranu, licząc na jak największą ilość przestrzeni do czytania. Cele producentów są więc takie same - wyeliminowanie zakłóceń wizualnych, takich jak przednia kamera czy szerokie ramki dookoła ekranu. Dlatego różnica projektowa w kontekście frontu smartfonów dotyczy głównie zaokrąglenia rogów ekranu.

Tył smartfonu służy natomiast do pozyskiwania informacji, to znaczy kamera służy do rejestrowania i interakcji ze światem zewnętrznym. Potrzeby konsumentów wyewoluowany od przesyłania wiadomości tekstowych do przesyłania zdjęć w wysokiej rozdzielczości oraz filmów. W efekcie wzrosły wymagania dotyczące aparatu. A ponieważ aparaty mobilne mają techniczne ograniczenia, prawie wszystkie moduły fotograficzne mają jakiegoś rodzaju wybrzuszenie.

Rozpoznawalność smartfonów różnych marek bierze się głównie z pozycji modułu aparatu i ogólnego kształtu obudowy, dlatego smartfony są wizualnie zbieżne.

Kiedyś prawie wszystkie flagowe telefony miały metalowe obudowy. Obecnie najpopularniejsze jest szkło. Jaki materiał będzie następny i kiedy się pojawi?

Smartfony podkreślają wartościowe atrybuty materiałów. Metalowe obudowy czy obecnie stosowany metal i szkło mają wiele wspólnego z ograniczeniami technicznymi,

Przykładowo antena musi zostać podzielona, więc możemy jedynie ukryć nieestetyczne paski dzielące w metalowej ramie i użyć tafli szkła do zastąpienia metalowego tyłu. Jednocześnie szkło jest przezroczyste i może dostarczać bogatych efektów, bogatszych nawet niż metal. Dlatego cała branża wybiera szklane osłony i metalowy szkielet.

vivo X51 ma szklaną obudowę
vivo X51 ma szklaną obudowę

Definiujemy materiały przez wartościowe atrybuty: materiały naturalne, które można zużyć i których jest relatywnie mało oraz materiały, które wymagają złożonej pracy ludzkiej, co oznacza, że ich produkcja jest skomplikowana. Przykładowo w ostatnich latach obserwowaliśmy zastosowanie ceramiki, skóry naturalnej, skóry syntetycznej i innych nowych materiałów - te są albo niezwykle skomplikowane w produkcji, albo mają naturalne właściwości.

No i smartfony to urządzenia przenośne, które muszą przejść rygorystyczne testy. Niezależnie od tego, czy chodzi o odporność na korozję i pot czy osłanianie sygnału antenowego, jest to punkt wyjścia do oceny materiału. Następnie musimy ocenić jego wykonalność i możliwości produkcji masowej.

Z tego powodu nie potrafię ocenić, który materiał w przyszłości zdominuje branżę, bo to naprawdę trudny temat.

Jak popularność marki wpływa na proces projektowania smartfonów? Domyślam się, że mniejszym markom łatwiej jest realizować szalone pomysły chociażby ze względu na mniejszą skalę produkcji.

Wszystkie marki są ściśle związane ze swoimi produktami i nie ma ani jednej marki, która zrodziłaby się z wystarczającą popularnością. Małe marki mogą realizować szalone pomysły przez mniejszą skalę produkcji, ale to wciąż proces ewolucji.

Kyle Hsiao, dyrektor vivo ds. wzornictwa
Kyle Hsiao, dyrektor vivo ds. wzornictwa

Gdy powstaje mała marka, musi precyzyjnie określić problemy i pasje konsumentów, co ułatwia dotarcie do określonej grupy ludzi. Niektóre marki czy produkty zaczynają od relatywnie niszowej grupy, a następnie powoli pokrywają cały rynek. Gdy reputacja marki nie wystarcza, projektanci muszą docierać do konsumentów bardziej celnie.

Wraz ze wzrostem popularności marka dokonuje transformacji, ponieważ konieczne staje się rozszerzenie jej uniwersalności. I tu pojawia się problem, bo wzornictwo musi zadowolić więcej osób. Niezależnie jednak od tego, czy mowa o dużej marce, czy małej, pogoń za technologią powinna być ciągła, a wzornictwo precyzyjnie pozycjonowane.

Jak wygląda proces projektowania smartfonów? Inżynierowie próbują realizować pomysły projektantów? A może projektanci próbują jak najbardziej efektywnie wykorzystać dostępne technologie

Projektowanie smartfonów powinno być jasne w sensie ducha przekazywanego konsumentom. Później można formułować strategie: jak sprzedawać oraz powtarzalnie optymalizować i wzmacniać wrażenie w umysłach konsumentów. Następnie badamy - na poziomie funkcjonalnym - w jaki sposób produkt może służyć naszym konsumentom.

Wreszcie mamy warstwę bazową o pięknym kształcie, który robi wrażenie na ludziach. Jednocześnie musi odpowiadać grupie docelowej. Projektowanie jest zatem rodzajem pracy wykonanej w ściśle określonych ramach, a nie dziką ekspresją projektanta.

Nie można więc powiedzieć, że istnieje szczególnie duża przepaść między projektantami i inżynierami. Projektanci muszą myśleć o inżynierach, stawiać czoła wielu problemom i zastanowić się nad procesem technologicznym. Na końcu pojawia się samo wzornictwo, które musi służyć konsumentom i wpasować się w ich preferencje.

8-calowy ekran w obudowie wielkości telefonu czy 6-calowy ekran w kompaktowej obudowie - który typ składanego smartfonu jest pańskim zdaniem lepszy?

Składanie to tylko aktualny sposób na spełnienie pewnych wymagań, ale niekoniecznie ostateczny, co widać chociażby po nowo zaprezentowanym rozwijanym ekranie pewnej marki (chodzi o koncepcyjny smartfon OPPO X 2021 - dop. red.).

Ale dlaczego w ogóle chcemy użyć takiej mechaniki? Jeden z powodów to zwiększenie powierzchni do czytania poprzez powiększenie urządzenia. Drugim jest minimalizacja dużego obiektu, aby łatwiej było go przenosić.

Wybór między ścieżką technologiczną a grupą docelową jest inny. A składanie niekoniecznie jest najdoskonalszym rozwiązaniem. Być może w przyszłości rozsuwane konstrukcje okażą się lepsze, ponieważ są wolne od fałd i wgnieceń, ale mogą wystąpić problemy podczas projektowania i masowej produkcji.

Powodem, dla którego ludzie wybierają składane konstrukcje jest to, że jest to skuteczny sposób pokonywania pewnych technologicznych ograniczeń, ale nie możemy być pewni, co przyniesie przyszłość.

Zobacz także:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)