Zmiany w prawie telekomunikacyjnym. Będą zwroty pieniędzy dla klientów
Niektóre zmiany szykowane przez rząd Polacy przyjmą zapewne z otwartymi ramionami. Inne niekoniecznie.
13.01.2023 15:44
Jak donosi Rzeczpospolita, sejm przeprowadził pierwsze czytanie projektów prawa komunikacji elektronicznej. Całość liczy ponad 3 tys. stron i reguluje kwestie związane nie tylko z szeroko pojętą telekomunikacją, ale internetowymi komunikatorami czy pocztą e-mail.
Nowa ustawa telekomunikacyjna. Co się zmieni?
Szykowane przepisy mają m.in. nałożyć na operatorów obowiązek zwracania klientom pieniędzy z kont prepaid w sytuacji, gdy ważność konta wygaśnie lub użytkownik przeniesie numer do innej sieci. Na złożenie wniosku o zwrot konsument będzie miał 6 miesięcy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowa ustawa ma także chronić przed zbyt wysokimi wydatkami abonentów, którzy korzystają z usług premium (np. horoskopy i gry online) dopisanych do rachunku. Będzie można je uruchomić jedynie za wyraźną zgodą klienta, a ponadto zostaną automatycznie wyłączone po przekroczeniu konkretnego progu kwotowego. Zapowiadane progi to 0, 35, 70 i 100 zł.
Abonenci mogą ponadto liczyć na obniżenie kosztów rozwiązania umowy z operatorem. Z kolei wprowadzanie zmian przez operatora w trakcie trwania umowy ma być znacznie utrudnione.
Kontrowersje wzbudza narzucenie na dostawców "usług komunikacji interpersonalnej niewykorzystujących numerów" obowiązku przechowywania danych użytkowników przez rok. Realnie oznacza to, że służby będą mogły zyskać dostęp do archiwalnych rozmów prowadzonych za pośrednictwem komunikatorów internetowych czy e-maili.
Zmiany wprowadzane są w oparciu o dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady z 2011 r. Co ciekawe, miały wejść w życie już do grudnia 2020, ale zaliczyły ponad 2-letnie opóźnienie.
Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii