2017 będzie dla Polaków wyjątkowo słabym rokiem na zakup nowego flagowca

2017 będzie dla Polaków wyjątkowo słabym rokiem na zakup nowego flagowca20.01.2017 14:16
Mężczyzna kupujący telefon w sklepie
Źródło zdjęć: © teamtime / depositphotos.com

Chcesz w tym roku kupić telefon z najwyższej półki? Dla mieszkańców kraju nad Wisłą niekoniecznie będzie to najrozsądniejsza decycja pod słońcem.

Smartfonowe trendy w 2017 roku

Co prawda rok się dopiero zaczął, ale dzięki licznym plotkom, przeciekom i oficjalnym komunikatom wiemy już, czego się spodziewać po tegorocznych telefonach.

Trend pierwszy to większe ekrany w mniejszych obudowach

Pod koniec ubiegłego roku na rynek trafił Xiaomi Mi MIX - "koncepcyjny smartfon" z 6,4-calowym ekranem zamkniętym w obudowie niewiele większej od 5,5-calowego iPhone'a 7 Plus.

Podobną drogą ma pójść wielu producentów. Z przecieków wynika, że Galaxy S8, LG G6 i iPhone X będą miały bardzo wąskie ramki, co pozwoli na wpakowanie dużych wyświetlaczy do obudów o relatywnie kompaktowych wymiarach.

Z punktu widzenia polskiego konsumenta ważniejszy będzie jednak inny trend.

2017 będzie rokiem wirtualnych asystentów

Początki tego trendu widać doskonale po ruchach technologicznych gigantów wykonanych w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.

Tegoroczne smartfony będą uczyć się zwyczajów użytkownika, wykonywać polecenia głosowe, analizować wysyłane i odbierane wiadomości oraz automatyzować jak najwięcej czynności. Jest tylko jeden problem.

Polacy nie wykorzystają pełnego potencjału nowych rozwiązań

Chodzi oczywiście o bariery językowe. Pierwszego smartfona z asystentką Siri Apple wprowadził na rynek jesienią 2011 roku, a ta do dziś nie rozumie języka polskiego i nie jest zintegrowana z polskimi sieciami danych, które pozwoliłyby jej zarezerwować stolik w restauracji, kupić bilety do kina czy sprawdzić rozkład autobusów. Dotyczy to także młodszej Cortany Microsoftu czy Alexy Amazonu.

Bardzo wątpliwe, aby którekolwiek z nowych narzędzi od razu władało polszczyzną. W najbliższej przyszłości liczyć można tylko na Google Assistanta, wszak Google ma już gotowe algorytmy przetwarzające i rozumiejące polską mowę. W przypadku reszty asystentów skorzystamy co najwyżej z prostych funkcji np. polecających najczęściej używane aplikacje.

Zapłacimy więcej za mniej

Niestety często jest tak, że polskie ceny smartfonów nie tylko nie są niższe niż na zachodzie, ale i są wręcz wyższe. Wynika to m.in. z niewielkiej popularności topowych smartfonów w naszym kraju. Producent musi uruchomić kanały dystrybucji i wsparcia technicznego dla mniejszej niż w bogatszych krajach liczby potencjalnych konsumentów, a to odbija się na cenach.

Siri zapoczątkowała modę na wirtualnych asystentów, Źródło zdjęć: © bedobedo / depositphotos.com
Siri zapoczątkowała modę na wirtualnych asystentów
Źródło zdjęć: © bedobedo / depositphotos.com

Wiele wskazuje na to, że wirtualni asystenci będą sztandarowymi funkcjami najważniejszych tegorocznych flagowców. Płacąc wysokie kwoty otrzymamy produkty, które w Polsce będą miały o wiele mniejsze możliwości niż te same urządzenia dostępne chociażby w USA.

Oczywiście świadkami takich sytuacji jesteśmy od dawna, ale chyba jeszcze nigdy funkcje blokowane przez bariery językowe nie były tak ważne. Analitycy twierdzą przecież, że do 2019 roku wirtualni asystenci odpowiadać będą za 20 proc. wszystkich interakcji ze smartfonami.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.