3 generacje smartfonów w ciągu roku? Nie lubię tego

3 generacje smartfonów w ciągu roku? Nie lubię tego25.11.2021 16:50
OPPO Reno 6 nie jest już najnowszy

Czy to dobrze, że sztandarowy smartfon zostaje w ciągu roku zastąpiony aż dwiema kolejnymi generacjami? I tak, i nie. Ale moim zdaniem głównie nie.

OPPO Reno 5 został zaprezentowany w grudniu 2020. W lipcu 2021 jego miejsce zajął OPPO Reno 6, a już w listopadzie pojawił się OPPO Reno 7.

Daje to aż 3 generacje tej samej serii w mniej niż rok. Nie pamiętam producenta, który miałby wyższe tempo wypuszczania nowych smartfonów.

Tylko czy tak wysokie tempo jest czymś dobrym? Cóż, dla OPPO pewnie tak. Skoro producent konsekwentnie trzyma się swojej strategii od 2019 roku, najwidoczniej ma ona biznesowe uzasadnienie. Mnie - z perspektywy potencjalnego klienta - takie podejście niespecjalnie jednak przekonuje. I to z kilku powodów.

Dlaczego ten smartfon tyle kosztuje? Bo jest najno... A nie, już nie

Mówi się, że elektronika konsumencka jest objęta tzw. podatkiem od nowości. Jeśli ktoś decyduje się wydać na telefon 4-cyfrową sumę bez jedynki z przodu, mogła go zmotywować chęć posiadania najnowszego i najlepszego sprzętu danego producenta. Tego, którego reklamy wylewają się ze wszystkich zakamarków.

OPPO Reno 7
OPPO Reno 7

W przypadku linii OPPO Reno mówimy o inwestycji bardzo krótkoterminowej. OPPO Reno 6 trafił do polskich sklepów we wrześniu, a w listopadzie jest już smartfonem poprzedniej generacji. Coś takiego może irytować.

Przy tak wysokim tempie producent utrudnia sobie udoskonalanie sprzętu

Jaki jest najbardziej efektywny sposób rozwijania swoich produktów? Wystarczy obserwować reakcje klientów, pielęgnować rzeczy, które są chwalone i usuwać lub poprawiać te, które są krytykowane. Niby proste, ale przy wprowadzaniu 3 generacji w ciągu roku praktycznie niewykonalne.

Każdy producent ma swoje tempo opracowywania urządzeń. Rozmawiałem jednak z wieloma ludźmi z branży i ci są zgodni, że stworzenie nowego telefonu trwa przynajmniej kilkanaście miesięcy, a pół roku przed premierą naniesienie większych poprawek jest ekstremalnie trudne, jeśli nie niemożliwe.

Gdy OPPO Reno 6 trafił do sprzedaży, Reno 7 niemal na pewno znajdował się już w bardzo zaawansowanym stadium rozwoju. Krytyka poprzednika najpewniej nie miała większego wpływu na jego ostateczny kształt.

Nie muszę zresztą teoretyzować, bo minusy takiego podejścia widać w praktyce. W OPPO Reno 4 bardzo nie podobał mi się silnik wibracyjny, który jakościowo mocno odstawał od konkurencji. Do Reno 5 trafił taki sam komponent i dopiero Reno 6 dostał zupełnie nową haptykę, którą producent dumnie chwalił się zresztą w kampanii promocyjnej.

Wypuszczanie smartfonów jeden za drugim tworzy pokusę wprowadzania ograniczeń

Wyobraź sobie, że jesteś szefem zespołu, który zajmuje się opracowywaniem nowych smartfonów. Dysponujesz pulą komponentów, technologii i funkcji, które mógłbyś zaimplementować tu i teraz, ale wiesz, że na najbliższy rok zaplanowano aż 3 generacje smartfonów.

OPPO Reno 7 Pro
OPPO Reno 7 Pro

Co robisz? Dawkujesz dostępne rozwiązania, by każdy kolejny smartfon mógł dostać coś nowego.

Jestem przekonany, że część technologii zaimplementowanych w OPPO Reno 7 spokojnie mogłaby trafić do Reno 6 i 5, gdyby nie szalony cykl wydawniczy narzucony przez zarząd.

Jestem jednak świadom, że taka polityka ma też swoje plusy

Załóżmy, że jesteś fanem serii Samsung Galaxy S, a jesienią 2021 roku kończy się twój kontrakt z operatorem. Masz teraz dylemat: kupować S21, który ma już prawie rok, czy czekać do lutego na S22?

Wielbiciele serii OPPO Reno takiego dylematu nie mają. W dowolnym momencie można kupić smartfon, który trafił do sprzedaży niedawno, więc praktycznie nigdy nie jest za wcześnie lub za późno na przesiadkę.

Dużo generacji to także duży wybór, co wielu klientów może sobie cenić. Mogą przecież wybrać któregoś z trzech przedstawicieli Reno 7, postawić na tańszą serię Reno 6 lub jeszcze tańszą Reno 5, a żaden z telefonów nie miał jeszcze nawet pierwszych urodzin.

Choć zatem osobiście wolałbym, by OPPO - podobnie jak kiedyś Sony - trochę zwolniło, jestem świadom, że polityka firmy ma także pozytywne strony.

Zobacz również:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.