Absurdy życia w chmurze. Nie mogę ustawić budzika na zegarku, bo padł serwer

Absurdy życia w chmurze. Nie mogę ustawić budzika na zegarku, bo padł serwer24.07.2020 13:18

OK, pora powiedzieć: stop. Opieranie usług mobilnych o chmurę zaszło za daleko.

Żeby nie było - nie jestem przeciwnikiem idei chmury jako takiej. Wręcz przeciwnie. Swoje pliki trzymam w chmurze. Muzyki słucham z chmury. W gry wideo gram w chmurze. Uważam, że sieciowa infrastruktura - mądrze wykorzystana - pozwala znacząco podnieść jakość życia.

Jednocześnie jestem świadomy ograniczeń chmury, które z grubsza sprowadzają się do "brak sieci lub problemy z serwerem = brak dostępu do usługi". Dlatego staram się nie polegać na platformach sieciowych w 100 proc. A przy tym w dalszym ciągu uważam, że awaria serwera niekoniecznie jest scenariuszem bardziej prawdopodobnym niż chociażby uszkodzenie/zgubienie/kradzież fizycznego dysku.

Dziś w nocy zrealizował się jednak u mnie najbardziej kuriozalny scenariusz związany z chmurą w moim życiu.

Garminowi padły serwery, więc na moim zegarku padł budzik

23 lipca Garmin został najpewniej celem ataku hakerów, w wyniku czego jego usługi sieciowe na przynajmniej kilkanaście godzin wyzionęły ducha. Padła strona Garmin.com. Padła aplikacja Connect. Padła też infolinia i cały dział kontaktu z klientem.

Komunikat o tym, że nie jestem w stanie przejrzeć listy treningów czy płatności Garmin Pay przyjąłem ze zrozumieniem. Taki urok serwerów - zdarza się. Za grube przegięcie uważam jednak fakt, że apka wypluwała błąd i komunikat o pracach serwisowych w momencie, w którym próbowałem wejść do sekcji Alarmy.

Tak - Garmin nie pozwolił mi ustawić alarmu, bo serwer padł!

Używam zegarka vivomove Style, który - z racji swojej hybrydowej natury - wymaga konfigurowania wielu parametrów i funkcji przez aplikację. Z poziomu zegarka mogę wyłączać i włączać już ustawione alarmy, ale nie mogę dodać nowych.

Tak kończyły się próby dodania nowego alarmu
Tak kończyły się próby dodania nowego alarmu

Dotychczas niespecjalnie mi to przeszkadzało. Ale dotychczas nie miałem świadomości, że ustawienie budzika wymaga najwidoczniej połączenia z serwerem.

Sytuacja była o tyle niefajna, że akurat czekała mnie 5-godzinna podróż do domu nocnym pociągiem. Zależało mi na ustawieniu dyskretnego alarmu wibracyjnego, by o 4 rano niepotrzebnie nie budzić współpasażerów. Przez hakerów się jednak nie udało.

Przecież to chore

Tę sytuację opisałem na Twitterze. Sporo osób - pół żarem, pół serio - zwracało uwagę na to, że Garmin zapewne chce wiedzieć, o której wstaję; stąd wymóg połączenia z usługami online.

I zapewne tak jest. Niemniej samo zbieranie danych na temat wykorzystywania funkcji urządzeń przez użytkowników rozumiem. Nie rozumiem tylko, dlaczego synchronizacja z serwerem nie odbywa się niezależnie od działania wybranych funkcji. Przecież komunikacja telefonu z zegarkiem odbywa się za pośrednictwem Bluetootha, więc absolutnie nic nie stoi na przeszkodzie, by ustawienie budzika było możliwe bez udziału serwera.

Poleganie na chmurze już teraz przekroczyło granicę absurdu. Co dalej?

Wraz z rozwojem sieci 5G znaczenie chmury będzie rosło. Wysoki transfer danych i niskie opóźnienia aż proszą się o to, by na zewnętrzne serwery przenieść nie tylko dane, ale i wykonywane w czasie rzeczywistym obliczenia.

Oczyma wyobraźni widzę już aparaty smartfonów, które na żywo dokonują zaawansowanej obróbki w chmurze w celu poprawy jakości zdjęć. Nie zdziwcie się więc, jeśli któregoś dnia przed zrobieniem fotki ujrzycie komunikat: "aparat nie działa, trwa konserwacja serwera".

Z moim budzikiem już tak się stało, więc niewiele nam do tego poziomu brakuje.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.