Liczby nie kłamią. Android 8.0 Oreo rośnie wolniej niż Nougat

Liczby nie kłamią. Android 8.0 Oreo rośnie wolniej niż Nougat17.04.2018 11:29

Też macie wrażenie, że producenci ociągają się z aktualizacją swoich smartfonów do Oreo bardziej niż w przypadku wcześniejszych wydań Androida? Przypuszczenia te mają potwierdzenie w liczbach.

Nowe statystyki Androida za kwiecień 2018

Google, jak co miesiąc, opublikował nową porcję statystyk dotyczących popularności poszczególnych wersji systemu.

Statystyki Androida - kwiecień 2018
Statystyki Androida - kwiecień 2018

Jak widać, szału nie ma. Najnowsza wersja - Oreo - zasila raptem 4,6 proc. urządzeń. Przy czym wynik ten i tak jest lekko naciągany, bo konieczne było wrzucenie wydań 8.0 i 8.1 do jednego wora. O tym drugim, czyli naprawdę najnowszym Androidzie, mało kto słyszał.

A jak to wyglądało rok temu?

Przyjrzyjmy się statystykom za kwiecień 2017.

Statystyki Androida - kwiecień 2017
Statystyki Androida - kwiecień 2017

Najnowszej wówczas wersji systemu używało 4,9 proc. użytkowników. Więcej niż w przypadku Nougata obecnie.

Oreo rośnie wolniej niż Nougat

Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że ani kolejne wersje Androida, ani nowe statystyki, nie są wypuszczane w równych odstępach czasu. Dlatego wyliczyłem też, ile dokładnie dni wspomniane wersje systemu potrzebowały na zgarnięcie kolejno 4,6- i 4,9-udziału na rynku.

Uwzględniłem dni, w których zaktualizowane zostały pierwsze Pixele i Nexusy. W przypadku Nougata był to 22 sierpnia 2016. Oreo wylądował na flagowcach Google'a 31 sierpnia 2017.

Wziąłem też pod uwagę rozbieżność w datach publikacji statystyk - 4 kwietnia 2017 dla Nougata i 17 kwietnia 2018 dla Oreo.

Czyniąc dług historię krótką:

  • Android 7.x Nougat kontrolował 4,9 proc. urządzeń po 225 dniach;
  • Android 8.x Oreo kontrolował 4,6 proc. urządzeń po 229 dniach.

Innymi słowy - Nougat urósł bardziej i to w nieco krótszym czasie.

Różnica jest wbrew pozorom duża

W ujęciu procentowym różnica może się wydawać mikroskopijna, ale pamiętajmy, że mówimy o ogromnych liczbach. W maju 2017 roku Google chwalił się, że liczba aktywnych urządzeń z Androidem przekroczyła 2 miliardy. A zapewne cały czas rośnie.

0,3 pkt. proc. różnicy może więc stanowić ponad 6 milionów urządzeń. To więcej niż liczba mieszkańców Danii.

Dane te pokazują też, że udział Pixeli - które wszystkie aktualizacje otrzymują natychmiast, więc powinny poprawiać statystyki - drastycznie w ciągu roku nie urósł.

Jest nadzieja, że w przyszłości będzie lepiej

Google podjął środki mające na celu usprawnienie prac nad aktualizacjami. Mowa oczywiście o projekcie Treble, dzięki któremu rdzeń systemu odseparowany jest od autorskiej nakładki producenta, co ma znacznie ułatwić i w efekcie przyspieszyć prace nad aktualizacją smartfonów.

Problem w tym, że na ewentualne efekty jeszcze trochę poczekamy. Treble natywnie wspierany jest przez zupełnie nowe smartfony, które mają Androida 8.0 Oreo już po wyjęciu z pudełka. W przypadku urządzeń aktualizowanych do Oreo producenci nie mają obowiązku wdrażania Treble, bo wymaga to gruntownego przebudowania systemu, na co decyduje się garstka firm.

Ułatwione więc będzie dopiero aktualizowanie smartfonów do Androida P. I to głównie tych, które na starcie miały Oreo, więc jeszcze trochę wody w Wiśle upłynie, zanim sprawa z aktualizacjami naprawdę zmieni się na lepsze.

O ile w ogóle zmieni się na lepsze. Mój czarny scenariusz zakłada, że ułatwienie prac nad wdrażaniem aktualizacji może być dla niektórych producentów okazją do pomniejszenia zespołów odpowiedzialnych za oprogramowanie. Opcje są dwie: albo tyle samo pracowników będzie pracować szybciej, albo mniej pracowników będzie pracować równie szybko. Zobaczymy, na którą opcję firmy się zdecydują.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.