Spokojnie, Google nie uśmiercił Androida Wear

Spokojnie, Google nie uśmiercił Androida Wear06.10.2017 14:32

W ostatnich dniach nasiliły się głosy, jakoby Google po cichu uśmiercił Androida Wear. Spokojnie, ostatnie działania firmy nie mają z tym nic wspólnego.

Android Wear znika z Google Store'a

Pod adresem store.google.com dostępny jest niedziałający w Polsce sklep internetowy, za pośrednictwem którego Google sprzedaje powiązane ze swoim ekosystemem produkty. 4 października - w dniu premiery nowych urządzeń - ze strony wyparowała cała sekcja zawierająca smartwatche z systemem Android Wear.

W sieci wybuchła mała panika, bo wiele osób odebrało to jako znak, że Google wycofuje się z rynku galanterii noszonej. Nic z tych rzeczy.

To kwestia polityki "Made by Google"

Jak wyjaśnił na Twitterze Hoi Lam‏ - pracownik zespołu Google'a rozwijającego system na zegarki - przyczyną usunięcia sekcji Android Wear ze sklepu jest nowa polityka. Od teraz w Google Storze dostępne są wyłącznie produkty brandowane przez Google'a. Tymczasem zegarki zostały stworzone przez partnerów takich jak LG, ASUS, Huawei itp.

Produkty Google'a w sklepie Google Store
Produkty Google'a w sklepie Google Store

Czystki objęły nie tylko smartwatche. Ze sklepu wyparowały także wszystkie Chromebooki poza nowym Pixelbookiem.

Hoi Lam podkreśla, że zespół wiedział o planowanych zmianach od dawna, dlatego przygotowano specjalne witryny z myślą o sklepach partnerów. Specjalną witrynę Android Wear można znaleźć m.in. na Amazonie.

Czy Google przestał traktować smartwatche poważnie? Niekoniecznie

No dobrze, skoro Google sprzedaje w swoim sklepie tylko własne produkty, można zadać sobie pytanie, dlaczego nie stworzył jeszcze własnego smartwatcha. Przecież wszedł już niemal we wszystkie kategorie produktów i ma w ofercie smartfony, tablety, notebooki, inteligentne głośniki, słuchawki, a nawet aparat.

Cóż, pomijając znikomą popularność tej kategorii produktów, główną przyczyną może być chęć zapewnienia sprzętowej różnorodności. Google zdaje się rozumieć, że zegarek (również ten inteligentny) to element biżuterii. Dlatego zamiast bawić się w próbę stworzenia własnego, niejako referencyjnego urządzenia, daje wolną rękę partnerom.

A partnerów nie brakuje, bo własne smartwatche z Androidem Wear produkują nie tylko technologiczni wyjadacze, ale i firmy od lat związane z branżą zegarkową lub/i modową - Casio, Fossil, Louis Vuitton czy nawet TAG Heuer.

TAG Heuer Connected Modular 45 - modułowy smartwatch za równowartość 6500 zł
TAG Heuer Connected Modular 45 - modułowy smartwatch za równowartość 6500 zł

Taka polityka dotyczy nie tylko Androida Wear. Nie licząc Nexus Playera z 2014 roku, Google nie ma też w ofercie żadnej przystawki z Androidem TV. A ta platforma nieustannie się przecież rozwija i ląduje na nowych przystawkach czy telewizorach.

Dlatego na razie byłbym o Androida Wear spokojny. Oczywiście Google zdał już sobie sprawę, że smartwatche nie wywróciły mobilnego rynku do góry nogami, ale zapewne pozwoli swojej platformie spokojnie żyć i powoli ewoluować.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.