Rebrandingu Google'a ciąg dalszy. Żegnamy Androida Wear [Aktualizacja]
Nie tak dawno platforma płatności mobilnych Android Pay została zastąpiona przez usługę Google Pay. Podobny los spotkał platformę Android Wear.
12.03.2018 | aktual.: 15.03.2018 21:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wpis został uzupełniony o oficjalne informacje, które znajdziecie na końcu.
Wear OS zamiast Androida Wea?
Użytkownicy reddita zauważyli, że po instalacji nowej, testowej wersji usług Google Play Servises, parowany smartwatch z systemem Google'a opisywany jest jako "Wear OS", a nie - jak dotychczas - "Android Wear".
Serwis 9to5Google zbadał sprawę i zauważył, że różne nazwy pojawiają się w zależności od wersji Google Play Services i Androida. Da się nawet wymusić pojawienie się nowego logotypu - litery W złożonej z elementów o charakterystycznych dla Google'a kolorach.
Dlaczego Google zdecydował się na zmianę nazwy?
Na razie mamy do czynienia z nieoficjalnym wyciekiem. Póki co Google nie ujawnia powodów, które stoją za planowanym rebrandingiem,
W przypadku Google Pay chodziło o unifikację wielu usług płatniczych (Android Pay, Google Wallet i system płatności w Sklepie Play czy na YouTubie). Finalny twór wykracza poza samego Androida (wszak płacić można także z poziomu komputera), więc nowa nazwa jest odpowiedniejsza.
Z Androidem Wear sprawa jest bardziej skomplikowana, bo ten system bazuje - i zapewne wciąż będzie bazował - na Androidzie. Jest po prostu jego uboższą wersją. Skąd więc zmiana nazwy? Najoczywistsza odpowiedź jest taka, że zegarki z systemem Google'a są kompatybilne nie tylko z Androidem, ale i iOS-em, więc gigant nie chce, by jego nazwa wprowadzała w błąd. Myślę jednak, że może chodzić o coś jeszcze.
Może Wear OS będzie systemem bardziej otwartym?
Google rozwijając Androida Wear kieruje się zupełnie inną filozofią niż w przypadku Androida. Zegarkowa platforma jest dość mocno zamknięta. Producenci zegarków nie mogą ingerować w interfejs czy implementować "ponadprogramowych" funkcji, których nie przewidział Google.
To sprawia, że smartwatche różnych firm są mało konkurencyjne, przez co coraz więcej producentów się od Androida Wear odwraca.
To tylko moje domysły, ale rebranding może sugerować, że wyszukiwarkowy gigant zmieni swoją politykę odnośnie tego systemu. Dlaczego tak uważam? Bo nazwa Wear OS jest wyjątkowo neutralna i nie nasuwa skojarzeń z Google'em. Być może firma chce iść na rękę swoim partnerom, którzy dzięki temu nie mieliby problemów z akcentowaniem własnego wkładu w tworzenie zegarków. Otwartość systemu i pozwolenie firmom na wprowadzanie dużych zmian świetnie wpisałoby się w tę filozofię.
Wear OS nie musi być zresztą powiązany wyłącznie ze smartwatchami. Równie dobrze może zasilać inteligentne okulary i inne rodzaje technologii noszonych.
Tak czy inaczej, musimy poczekać, aż rebranding zostanie oficjalnie zakomunikowany przez samego Google'a. To powinno nastąpić wkrótce.
Aktualizacja: to już oficjalne
Plotki się potwierdziły - Google oficjalnie ogłosił zmianę nazwy swojej platformy na Wear OS by Google. Użytkownicy systemu mają ujrzeć nowe logo i nazwę w ciągu kilku najbliższych tygodni.
Powód rebrandingu? Google na razie zdradza tylko tyle, że nowa nazwa lepiej odzwierciedla jego "technologię, wizję oraz ludzi, którzy noszą jego zegarki". Cokolwiek to znaczy. Więcej konkretów na temat swojej wizji firma może ujawnić podczas branżowej imprezy Baselworld 2018, która odbędzie się w dniach 22-27 marca.