Chcesz kupić telefon z drugiej ręki? Sprawdź, czy został spłacony i nie grozi mu blokada [Aktualizacja]

Chcesz kupić telefon z drugiej ręki? Sprawdź, czy został spłacony i nie grozi mu blokada [Aktualizacja]01.02.2021 14:00

Kupowanie od kogoś smartfonu pochodzącego z dystrybucji operatorskiej to obecnie loteria. Telekom może zablokować twój sprzęt, jeśli pierwszy właściciel nie płaci abonamentu. Istnieją jednak sposoby na uniknięcie niemiłych niespodzianek.

Aktualizacja

Artykuł został uzupełniony o informacje dotyczące blokad smartfonów w sieci Orange.

Aktualnie wszyscy polscy operatorzy mają w swoich regulaminach zapisy, które uprawniają ich do zablokowania telefonu, jeśli nabywca nie opłaca rachunków.

Oczywiście jest to praktyka wymierzona w nieuczciwych klientów (których w dobie pandemii koronawirusa podobno przybywa), ale rykoszetem mogą oberwać osoby postronne. Chodzi o tych, którzy kupują telefony z drugiej ręki.

Jeśli trafi się na smartfon lub tablet, którego pierwotny nabywca jeszcze nie spłacił, istnieje ryzyko, że urządzenie któregoś dnia zostanie zablokowane. Wystarczy, że sprzedający przestanie płacić abonament.

Na szczęście w niektórych przypadkach można łatwo sprawdzić, czy dane urządzenie jest wolne od obciążeń.

Plus: jak sprawdzić, czy telefon może zostać zablokowany?

Plus udostępnił specjalną stronę, na której można sprawdzić stan prawny urządzenia. Wystarczy podać numer IMEI oraz adres e-mail, na który wysłany zostanie status telefonu lub tabletu.

Operator informuje, że tej metodzie weryfikacji podlegać mogą urządzenia zakupione w systemie ratalnym od 8 lipca 2016.

T-Mobile: jak sprawdzić, czy telefon może zostać zablokowany?

T-Mobile stworzył analogiczne narzędzie, które można znaleźć na tej stronie internetowej.

W tym przypadku zasada działania jest dokładnie taka sama: należy podać IMEI oraz maila.

Orange: jak sprawdzić, czy telefon może zostać zablokowany?

Pomarańczowy operator - który wspomniany zapis wprowadził ponad 3 lata po Plusie i T-Mobile - zapewnił, że będzie on egzekwowany dopiero po uruchomieniu strony internetowej, która pozwoli na sprawdzenie statusu urządzenia. Taka strona ruszyła 1 lutego 2021 i można ją znaleźć tutaj.

Rzecznik prasowy Orange, Wojciech Jabczyński, informuje, że pierwsze blokady będą nakładane dopiero kilka tygodni po uruchomieniu strony. Blokowany będzie sprzęt kupiony na raty od 23 listopada 2020 r.

Play: jak sprawdzić, czy telefon może zostać zablokowany?

Play wprowadził kontrowersyjny zapis do regulaminu jako ostatni, także nie zdążył jeszcze przygotować stosownego narzędzia do weryfikacji.

Dostałem jednak potwierdzenie, że taka strona powstaje. Oczywiście artykuł zostanie zaktualizowany, gdy się pojawi.

Jak znaleźć numer IMEI?

Indywidualny numer urządzenia można znaleźć w umowie z operatorem oraz karcie gwarancyjnej. Naklejka z numerem IMEI w towarzystwie kodów kreskowych zazwyczaj znajduje się także na tylnej ściance opakowania.

Mając w ręku włączony smartfon, wystarczy użyć z poziomu aplikacji Telefon kodu *#06#. Metoda ta działa niezależnie od systemu operacyjnego.

Kupując telefon z drugiej ręki, dobrze jest zatem poprosić sprzedawcę o numer IMEI lub przesłanie dowodu weryfikacji, by uniknąć niemiłych niespodzianek.

Zobacz także:

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.