Ekran Moto Z2 Force jest odporny na stłuczenia, ale niekoniecznie na... odklejenia

Ekran Moto Z2 Force jest odporny na stłuczenia, ale niekoniecznie na... odklejenia07.02.2018 15:15
Mateusz Żołyniak

Nietłukący się przedni panel wydaje się bardzo praktycznym rozwiązaniem, ponieważ to właśnie ekrany są elementami smartfonów najbardziej podatnymi na uszkodzenia. Część użytkowników modelu Moto Z2 Force zauważyło jednak pewną wadę paneli tego typu.

ShatterShield w Moto Z2 Force nie jest tak bezproblemowym rozwiązaniem, jak można sądzić

Technologia ShatterShield jest znakiem rozpoznawczym wariantów smartfonów Moto oznaczonych jako "Force" (sprzedawanych zarówno pod marką Motoroli, jak i Lenovo). Pod nazwą tą kryje się złożona z kilku warstw tworzywa sztucznego powłoka chroniąca ekran, która ma być nie do rozbicia.

Odklejająca się warstwa ochronna ShatterShield w Moto Z2 Force, Źródło zdjęć: © zamieszczone przez piunikaweb
Odklejająca się warstwa ochronna ShatterShield w Moto Z2 Force
Źródło zdjęć: © zamieszczone przez piunikaweb

W teorii brzmi to świetnie. Szczególnie, gdy weźmie się pod uwagę rosnące rozmiary ekranów w smartfonach. W praktyce jest jednak gorzej i nie chodzi tylko o miękkość tworzywa, która sprawia, że powierzchnię o wiele łatwiej porysować niż w przypadku szklanych warstw ochronnych.

PiunikaWeb zwrócił uwagę na inny problem, z którym borykają się użytkownicy Moto Z2 Force. Serwis wskazał ponad 10 przypadków, w których posiadacze modelu skarżą się, że zewnętrzna powłoka ShatterShield zaczyna się odklejać od ekranu. Część sugeruje nawet, że przypadłość ta może objawiać się już po kilku miesiącach korzystania z telefonu.

Dokładna liczba użytkowników dotkniętych problemem nie jest znana, więc ciężko określić czy dotyczy większości użytkowników czy posiadaczy sprzęty z kilku (?) wadliwych partii. PiunikaWeb nie przedstawił do tego komentarza ze strony amerykańskiego oddziału Motoroli i nie wiadomo nawet, czy ten został o takowy poproszony. Może okazać się więc, że sytuacja dotyczy jedynie niewielkiej grupy użytkowników.

Dlaczego ShatterShield odkleja się? Czym to grozi?

Łatwo przewidzieć, dlaczego warstwa ochronna odkleja się od powierzchni ekranu. Powoduje to warstwa kleju, która z czasem twardnieje i traci swoje właściwości adhezyjne. Proces wysychania przyspiesza oczywiście ciepło, generowane wraz ze wzrostem temperatury urządzenia np. podczas ładowania.

Można spodziewać, że wysychać będą szybciej powłoki w tych urządzeniach, których posiadacze korzystają z modułów Moto Mods z dodatkowymi akumulatorami. Model Moto Z2 Force ma o wiele mniejsze ogniwo niż poprzednik (2730 mAh vs 3500 mAh), a więc jej posiadacze częściej posiłkują się modułami z wbudowanymi bateriami. Pisząc krótko: klej szybciej wysycha.

Odklejająca się warstwa ochronna ShatterShield w Moto Z2 Force, Źródło zdjęć: © zamieszczone przez piunikaweb
Odklejająca się warstwa ochronna ShatterShield w Moto Z2 Force
Źródło zdjęć: © zamieszczone przez piunikaweb

Może okazać się do tego, że sama warstwa adhezyjna jest gorszej jakości nie w przypadku poprzednich modeli Force. Słaba powłoka ShatterShield to prawdopodobna opcja, gdy weźmie się pod uwagę, że wierzchnia warstwa w Moto Z2 Force jest bardziej podatna na zarysowania, o czym wspominałem pisząc o tym, jak Motorola zniechęca do zakupu jej nowego flagowca.

Rozklejony ShatterShield może uszkodzić ekran

Odklejanie się warstwy ochronnej niesie ze sobą nie tylko to, że sprzęt prezentuje się źle. Stwardniałe grudki kleju mogą uszkodzić powierzchnię panelu czy doprowadzić do pojawienia się przebarwień. Nie wspominając nawet o tym, że dostanie się pod warstwę ochronną powietrza wpłynie na pogorszenie się reakcji ekranu na dotyk (a nawet ją uniemożliwi).

Motorola mogła wyjść z tego z twarzą, ale firma postanowiła pójść inną drogą

Najdziwniejsze w zaistniałej sytuacji jest to, że Motorola mogła uniknąć szykanowania ze strony użytkowników. Jedną z kluczowych zalet ShatterShield jest to, że warstwę tę można łatwo wymienić. Porysowany ekran może zostać w kilka chwil zmieniony na nowy, aby smartfon wyglądał jakby wyciągnięty został przed chwilą z pudełka.

Odpowiedź działu obsługi Motoroli na prośbę wymiany gwarancyjnej odklejonego ekranu w Moto Z2 Force, Źródło zdjęć: © zamieszczone prz
Odpowiedź działu obsługi Motoroli na prośbę wymiany gwarancyjnej odklejonego ekranu w Moto Z2 Force
Źródło zdjęć: © zamieszczone prz

Amerykańska firma mogła się przyznać, że źle dobrała klej, ale dzięki zalecie jaką jest ShatterShield, jest w stanie szybko naprawić problem. Błędy się zdarzają i nie musiało chodzi jedynie o cięcie kosztów produkcji warstwy ochronnej. Jednak nie, Motorola postanowiła nie iść w tym kierunku.

Dział obsługi firmy w odpowiedzi na zlecenia naprawy gwarancyjnej udziela informacji, że usterka powstała z winy użytkownika i podlega wymianie za opłatą. Te wynosi 49 dol. (ok. 165 zł), a więc tyle samo, co w przypadku zgłoszenia prośby o wymianę porysowanego panelu.

Nie jest to niby wiele, ale dlaczego użytkownicy mają płacić za błąd producenta, który nie wziął pod uwagę szybkiego wysychania kleju przy częstym korzystaniu z wprowadzanych przez siebie modułów z bateriami? Nie tędy droga Motorolo, nie tędy...

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.