Huawei porzuca Androida Wear na rzecz Tizena? Jakoś mnie to nie dziwi

Huawei porzuca Androida Wear na rzecz Tizena? Jakoś mnie to nie dziwi29.09.2016 09:57
Huawei Watch - pierwszy i na razie jedyny smartwatch Huaweia z Androidem Wear

Od lokomotywy z napisem "Android Wear" wkrótce może odczepić się kolejny wagonik.

Według koreańskiego dziennika JoongAng, Huawei planuje całkowicie porzucić platformę Android Wear. Firma zamierza ponoć przerzucić się na konkurencyjnego Tizena, za którego rozwój odpowiada m.in. Samsung, Intel i właśnie Huawei. Powód?

Huawei rozglądał się za systemem innym niż Android Wear Google'a, gdyż amerykańska firma nie była skora do współpracy.

Byłby to już drugi po Samsungu duży gracz, który przesiada się na Tizena po wypuszczeniu na rynek raptem jednego smartwatcha z Androidem Wear. Prawdę mówiąc taki stan rzeczy mnie nie dziwi.

Android i Android Wear to dwie różne filozofie

Smartfonowy Android odniósł sukces dzięki swojej otwartości, która daje producentom urządzeń pełne pole do popisu. 10 aparatów, 3 ekrany, fizyczna klawiatura czy reagująca na dotyk ramka? Nie ma problemu.

Google daje partnerom dużo swobody także jeśli chodzi o interfejs; ich nakładki mogą mocno ingerować w system. Większość producentów ten fakt wykorzystuje, bo nakładki na tyle się od siebie różnią (wizualnie i funkcjonalnie), że użyty interfejs może zaważyć o wyborze smartfona.

Androidowi Wear bliżej natomiast do Windows Phone'a niż do Androida

Google udostępnia swoim partnerom ścisłe wytyczne odnośnie wyposażenia smartwatchy i sposobu ich obsługi.

Chcesz zrobić smartwatcha z interfejsem obsługiwanym za pomocą ruchomego pierścienia (Gear S2)? Zapomnij. Chcesz zrobić smartwatcha z dwoma ekranami (Lenovo Magic View)? Zapomnij. Chcesz zrobić smartwatcha z aparatem (Galaxy Gear)? Zapomnij.

Smartwatche z Androidem Wear
Smartwatche z Androidem Wear

W Androidzie Wear nie istnieje również takie pojęcie jak "nakładka". Efekt? Poszczególne smartwatche różnią się w zasadzie tylko designem, rodzajem ekranu i ewentualnie garstką preinstalowanych apek. Podobnie działa to w przypadku mobilnego Windowsa i - jak wszyscy dobrze wiemy - taka strategia nie wypaliła.

Android Wear tonie, choć niewiele mu trzeba do zostania bezapelacyjnie najlepszym zegarkowym systemem na rynku

Android Wear ma dwa atuty: aplikacje i Google Now. Apek jest dużo, a Google Now to najlepszy asystent głosowy na rynku. A głosowa obsługa w przypadku smartwatchy ma niebagatelne znaczenie.

To, czego tej platformie brakuje, to znanej z Androida otwartości i widać to po działaniach producentów. Samsung i Huawei idą w Tizena, LG eksperymentowało swego czasu z platformą webOS, a Lenovo Moto od ponad roku nie zaprezentowało żadnego nowego zegarka.

Mam nadzieję, że Google wkrótce zmieni swoją strategię, co zachęci partnerów do powrotu do Androida Wear. Och, ile bym dał za smartwatcha z interfejsem Geara S3 i dostępem do ekosystemu Google'a.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.