iPhone jako terminal płatniczy. Apple zapoczątkował rewolucję, ale dał się wyprzedzić

iPhone jako terminal płatniczy. Apple zapoczątkował rewolucję, ale dał się wyprzedzić27.01.2022 14:59

Jeśli przecieki się potwierdzą, już wkrótce będziesz mógł zapłacić dostawcy pizzy, przykładając swój telefon lub kartę płatniczą do jego iPhone'a.

Według Bloomberga, Apple pracuje nad tym rozwiązaniem od 2020 roku. Firma miała zainwestować 100 milionów dolarów w kanadyjski startup, który dysponuje odpowiednią technologią.

Z użytkowego punktu widzenia cały proces ma być bardzo prosty. Dzięki wbudowanemu czipowi NFC i specjalnemu oprogramowaniu, iPhone miałby się zachowywać jak zbliżeniowy terminal płatniczy.

Smartfon jako terminal? To rozwiązanie o ogromnym, ale jeszcze niewykorzystanym potencjale

Choć płatności zbliżeniowe są w Polsce wyjątkowo popularne, wciąż nie brakuje miejsc akceptujących wyłącznie gotówkę. W moim 70-tysięcznym mieście kartą nie da się płacić choćby w większości taksówek.

Powód takiego stanu rzeczy? Wyjąwszy niekorzystne prowizje, problemem jest także wysoki koszt samego terminala płatniczego. Te są zazwyczaj wynajmowane, a ceny to kilkadziesiąt złotych miesięcznie za sztukę.

Jeśli jakaś firma zatrudnia dziesiątki lub setki mobilnych pracowników (świetny przykład to właśnie korporacje taksówkarskie), zapewnienie obsługi płatności zbliżeniowych jest ogromnym wydatkiem.

W takich sytuacjach technologia SoftPOS (Software Point of Sale) jest prawdziwym zbawieniem. Smartfony mają dziś niemalże wszyscy, a większość z nich można z łatwością zamienić w terminal płatniczy. Potrzeba jedynie kogoś, kto ten pomysł spopularyzuje.

Szkoda tylko, że Apple zabiera się za to tak późno

Twórcy iPhone'a zrewolucjonizowali mobilne płatności, wprowadzając w 2014 roku platformę Apple Pay. Jasne, płacić telefonem można było już wcześniej, ale dopiero Apple'owi udało się cały proces ustandaryzować i spopularyzować.

Dopiero później pojawiły się liczne alternatywy w postaci takich platform jak Google Pay, Samsung Pay, Garmin Pay i wiele, wiele innych. Gdyby nie Apple, płatności mobilne mogłyby być wciąż niszowym rozwiązaniem.

Choć Apple jednak wyprzedził rywali, rozwija swoją usługę ślamazarnie. Android od dawna kompatybilny jest z licznymi aplikacjami typu SoftPOS, które pozwalają zamienić telefon w terminal. Samsung testował podobne rozwiązanie w Polsce już w 2019 roku.

iPhone nie dość, że nie współpracuje z zewnętrznymi usługami płatniczymi wykorzystującymi NFC, to jeszcze sam Apple nie wprowadził jak dotąd własnej platformy SoftPOS. Firma najpierw wyprzedziła rywali, a potem sama została w tyle.

Pozostaje mieć nadzieję, że Apple szybko uwinie się z pracami nad tą technologią. Kto jak kto, ale ta firma ma na tyle dużą siłę przebicia, by ją spopularyzować.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.