Niemal 3/4 smartfonów sprzedanych w tym roku pracuje pod kontrolą Androida

Niemal 3/4 smartfonów sprzedanych w tym roku pracuje pod kontrolą Androida14.05.2013 14:23
fot. uswitch.com

Gartner opublikował najnowsze statystyki dotyczące urządzeń mobilnych, z których wynika, że Android rośnie w siłę i nie zanosi się na to, by cokolwiek było w stanie go zatrzymać. System, który jeszcze rok temu znajdował się "jedynie" na nieco ponad połowie smartfonów, dziś ma niemal 75% udziałów na rynku!

Gartner opublikował najnowsze statystyki dotyczące urządzeń mobilnych, z których wynika, że Android rośnie w siłę i nie zanosi się na to, by cokolwiek było w stanie go zatrzymać. System, który jeszcze rok temu znajdował się "jedynie" na nieco ponad połowie smartfonów, dziś ma niemal 75% udziałów na rynku!

Opublikowane przez siebie dane dotyczące pierwszego kwartału 2013 roku, Gartner zestawił ze statystykami z analogicznego okresu ubiegłego roku. O dziwo z porównania wynika, że ogólna sprzedaż telefonów wcale drastycznie nie wzrosła. O ile od stycznia do marca 2012 roku sprzedano na świecie łącznie niemal 423 milion słuchawek, o  tyle w tym roku było to niespełna 426 milionów sztuk. Wzrost na poziomie 3 milionów przy tych liczbach wygląda niezbyt spektakularnie, jednak na ogólny wynik poszczególni producenci złożyli się już w zdecydowanie innym stopniu, niż miało to miejsce rok temu.

Liderem sprzedaży wciąż pozostaje oczywiście Samsung, który w pierwszym kwartale sprzedał ponad 100 milionów słuchawek, dzięki czemu zdobył 23,6% udziałów na ryku. W analogicznym okresie ubiegłego roku było to 89 milionów telefonów, co oznacza, że południowokoreański odnotował ponad 10-procentowy wzrost.

Drugie miejsce okupuje Nokia, choć Finowie mają już zdecydowanie mniej powodów do zadowolenia. 63 miliony telefonów to wprawdzie dobry wynik, jednak jest on aż o 20 milionów niższy, niż w pierwszym kwartale 2012 roku. Odnotowany spadek jest zatem spektakularny. Podium zamyka Apple z ponad 38 milionami sprzedanych iPhone'ów, które wyglądają naprawdę nieźle w porównaniu z 33 milionami z ubiegłego roku.

Dokładne wyniki uzyskane przez pozostałych producentów prezentują się następująco:

Światowa sprzedaż telefonów (fot. Gartner)
Światowa sprzedaż telefonów (fot. Gartner)

Powyższe dane dotyczą wszystkich telefonów łącznie i uwzględniają również tzw. feature phone'y. W przypadku samych samych smartfonów rozkład sił jest już zupełnie inny.

Pierwsze miejsce wciąż należy do Samsunga (niemal 64 milionów smartfonów), jednak drugie należy już do firmy Apple (ponad 38 milionów smartfonów). Nokia - która w ogólnej sprzedaży słuchawek zajmowała drugie miejsce - w przypadku inteligentnych telefonów w ogóle nie została uwzględniona w zestawieniu. Wyraźnie pokazuje to ogromną rolę, którą w portfolio Finów odgrywają zwykłe komórki i jednocześnie nikły udział Lumii na rynku.

Firmie LG udało się minimalnie przegonić Huaweia i wskoczyć na trzecie miejsce z liczbą 10 milionów sprzedanych smartfonów.

Światowa sprzedaż smartfonów (fot. Gartner)
Światowa sprzedaż smartfonów (fot. Gartner)

A  jak wygląda rozkład sił w przypadku  mobilnych systemów operacyjnych? Absolutnie bezkonkurencyjnym liderem jest tutaj Android, pod kontrolą którego działa aż 156 milionów smartfonów sprzedanych w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2013 roku (w roku ubiegłym były to niespełna 84 miliony). Oznacza to, że dziennie sprzedawało się ponad 1,7 miliona telefonów z zielonym systemem na pokładzie, co pozwoliło Google'owi w ciągu czterech dni przebić wynik Microsoftu uzyskany przez cały kwartał. Łącznie Android zagarnął aż 74,4% rynku.

Na drugim  miejscu uplasował się system iOS znajdujący się na 38 milionach sprzedanych iPhone'ów. Apple ma tym samym 22,5% rynku, co co jak na jedną serię urządzeń tworzonych przez jednego producenta mimo wszystko jest imponującym wynikiem. Na podium załapała się jeszcze firma [del]Research In Motion [/del]BlackBerry z ponad 6 milionami terminali, które trafiły do klientów. Niewiele gorszy wynik uzyskał Windows Phone z 2,9% udziałów na rynku.

Systemy operacyjne na pokładach sprzedanych smartfonów (fot. Gartner)
Systemy operacyjne na pokładach sprzedanych smartfonów (fot. Gartner)

Nie da się nie zauważyć, że Android dąży do niemal całkowitej dominacji rynku, przy czym uzależnione jest to głównie od Samsunga. Jeśli Koreańczycy w przyszłości zaczną powoli odchodzić od zielonego systemu na rzecz rozwijanego przez siebie Tizena, to Google będzie miał naprawdę poważny problem. Na horyzoncie nie widać bowiem nikogo, kto byłby w stanie utrzymać dobrą kondycję robocika. Poza tym już wkrótce konkurencja na rynku będzie o wiele większa, bo - oprócz wspomnianego wcześniej Tizena - rynek zaleją również słuchawki z takimi systemami jak Firefox OS, Sailfish OS czy też Ubuntu Phone. Choć Android na chwilę obecną jest bezkonkurencyjny, można mieć zatem obawy co do tego, czy będzie to trwało wiecznie.

Źródło: Gartner

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.