Połączenie z Wyspy Wniebowstąpienia? To nie primaaprilisowy żart

Połączenie z Wyspy Wniebowstąpienia? To nie primaaprilisowy żart01.04.2019 14:31
Wyspa Wniebowstąpienia
Źródło zdjęć: © NASA/wikimedia
Mateusz Żołyniak

1 kwietnia, czyli prima aprilis, to czas, w którym wykonywanych jest wiele żartobliwych połączeń. Warto jednak zwracać uwagę na to, skąd pochodzi połączenie, by nie narazić się na niepotrzebne nieprzyjemności.

Lepiej uważać na połączenia z Wyspy Wniebowstąpienia

Pierwszy kwietnia jest świetną okazją do przypomnienia o pojawiających się coraz częściej "złośliwych" połączeniach z egzotycznych krajów, przez które użytkownicy mogą być narażeni na wysokie opłaty. W ostatnich miesięcach pojawiło się sporo przypadków rozmów przychodzących z Kuby (+53), Papui-Nowej Gwinei (+675) czy Wybrzeża Kości Słoniowej (+225).

Eksperci z firmy Proget informują teraz o kolejnym przypadku. Tym razem dotyczy to położonej na Ocenie Atlantyckim Wyspy Wniebowstąpienia, której numer kierunkowy to +247. Sam schemat działania jest jednak taki sam. Co to oznacza?

Połączenie z Wyspy Wniebowstąpienia
Połączenie z Wyspy Wniebowstąpienia

Osoba, która wykonuje połączenie z "egzotycznego" kraju, robi to tak, by ukryć, że zostało ono zerwane po sekundzie, licząc, że użytkownik po drugiej stronie błyskawiczne oddzwoni. To wiąże się ze sporymi opłatami, które w zależności od stawek operatora wynoszą od kilkunastu do nawet kilkuset złotych.

Warto często ostrzegać osoby starsze, ale nie tylko one są narażone na niepotrzebne opłaty

Podstawą w przypadku każdego nieznanego połączenia powinno być sprawdzenie kierunkowego. Jeżeli jest on inny niż +48 (dla Polski), to powinno to wzbudzić podejrzenia. Zdecydowanie nie warto oddzwaniać na urywające się połączenia z nieznanych numerów. Szczególnie, podczas korzystania z zestawu słuchawkowego, gdy nie sprawdziło się numeru.

Bardziej świadomi użytkownicy robią to odruchowo i nie jest to wielki problemem, ale warto szczególnie uczulać osoby starsze w rodzinie. Dotyczy to wyjaśnienia podstaw dotyczących sprawdzania numerów, jak i konsekwencji oddzwaniania na "złośliwe" połączenia.

Jeśli tego nie zweryfikujemy i oddzwonimy, możemy sporo stracić - w zależności od stawek operatora, od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych. Sytuacja może być naprawdę poważna w szczególności, gdy nieodebrane połączenia z „egzotycznych” numerów pojawią się na wyświetlaczach firmowych telefonów. Jego posiadacze mogą oddzwonić myśląc, że być może próbował skontaktować się z nim potencjalny klient.

Eksperci z firmy Proget wskazują do tego, że na podobne praktyki narażeni się też osoby pracują w firmach opartych na kontaktach zagranicznych. Pracodawcy powinni więc w takim wypadku uczulać pracowników lub korzystać z dodatkowego oprogramowania, które umożliwia blokowania niepewnych połączeń.

Przydatne mogą okazać się aplikacje służące do identyfikacji numerów komórkowych (np. Caller ID, Truecaller czy Smart Call ze smartfonów Samsunga), ale należy pamiętać, że większość ich baz nie jest tworzona z myślą o rynku polskim. W każdym wypadku najważniejsze jest to, to świadomie korzystanie z telefonu i jego funkcji.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.