Starbucks z własnym wirtualnym asystentem. Kawę zamówisz rozmawiając z maszyną

Starbucks z własnym wirtualnym asystentem. Kawę zamówisz rozmawiając z maszyną31.01.2017 11:06
Robot podający kawę
Źródło zdjęć: © jacobchuk1 / depositphotos.com

Kilkanaście dni temu pisałem artykuł o tym, że rok 2017 będzie rokiem wirtualnych asystentów. Trend ten wykroczył poza branżę technologiczną, bowiem własnego asystenta głosowego wprowadziła właśnie... największa na świecie sieć kawiarni.

W 2015 roku Starbucks wzbogacił swoją mobilną aplikację o możliwość składania zamówień i dokonywania płatności z poziomu telefonu, co pozwala uniknąć kolejek. Teraz firma idzie o krok dalej; kupując latte macchiato z karmelem, nie trzeba się już przedzierać przez interfejs aplikacji. Wystarczy o kawę poprosić.

My Starbucks barista - tak nazywa się nowy wirtualny asystent

Wystarczy uruchomić aplikację, tapnąć ikonę mikrofonu i złożyć zamówienie. Cyfrowy barista sam dopyta o wszelkie brakujące informacje (np. wielkość kubka czy dodatki). Funkcja ta dostępna jest już w aplikacji na iOS, a wkrótce skorzystają z niej także użytkownicy Androida. Na razie tylko ci mieszkający w USA.

Co ciekawe, podobną technologię zaimplementowano w asystencie Alexa Amazonu. Kontroluje on głównie popularne w Stanach głośniki Echo, ale powoli zaczyna pojawiać się na smartfonach partnerów. Z Alexy korzystać mogą już amerykańscy użytkownicy Huaweia Mate 9.

Początek wielkiej rewolucji?

Jeszcze przed wprowadzeniem głosowego asystenta Starbucks chwalił się, że co dwudziesty klient korzysta aplikacji do składania zamówień z wyprzedzeniem w celu ominięcia kolejek. Nowa funkcja z pewnością przyczyni się do poprawy tego wyniku.

Kto wie, czy dla takich firm jak Starbucks, wirtualny asystent nie jest cenniejszy niż dla Google'a, Samsunga czy Apple'a.

Wirtualny asystent to pracownik idealny

My Starbucks barista nie będzie pobierał pensji, nie zażąda podwyżki ani nie pójdzie na urlop macierzyński. Nie rozchoruje się, nie pomyli się przy wydawaniu reszty i nie będzie walczył odszkodowanie, bo nigdy nie zrobi sobie krzywdy w miejscu pracy.

Starbucks - według najświeższych danych z 2016 roku - ma niemal 24,5 tysiąca lokali i zatrudnia 238 tysięcy osób. Ćwierć miliona pracowników. O żadnym nie można powiedzieć tego samego, co o algorytmie.

Świadkami podobnych działań jesteśmy także w Polsce

Przed kilkoma tygodniami sieć marketów Piotr i Paweł wprowadziła usługę "Skanuj i Kupuj", która pozwala klientom skanować produkty przy użyciu smartfona, aby skrócić czas spędzony przy czasie.

Nastały piękne czasy dla tego typu sieciówek. Nie dość, że wyręczamy ich pracowników, to jeszcze sami nosimy w kieszeniach kupione za własne pieniądze skanery i terminale płatnicze.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.