Kupiłeś za granicą telefon niedostępny w Polsce? Sprawdzamy, czy w razie konieczności polski serwis podejmie się naprawy

Kupiłeś za granicą telefon niedostępny w Polsce? Sprawdzamy, czy w razie konieczności polski serwis podejmie się naprawy20.05.2016 05:17
Naprawa smartfona
Źródło zdjęć: © Shutterstock

Scenariusz nr 1: podczas podróży do Chin kupiłeś sobie niedostępny w Polsce telefon, który po powrocie do kraju uległ uszkodzeniu. Scenariusz nr 2: odwiedziła cię ciocia z USA, a w trakcie pobytu w Polsce jej niedostępny nad Wisłą tablet przestał działać. Czy w takiej sytuacji można liczyć na wsparcie serwisowe? Postanowiliśmy to sprawdzić.

Pewnego dnia w jednym z dużych polskich sklepów pojawił się Galaxy Note5. Samsungowi się to nie spodobało i już kilka godzin później telefon zniknął z oferty sklepu. Powód? Producent nie może zaoferować w Polsce pełnego wsparcia serwisowego i nie chce, aby konsument, który dokonał zakupu w jednym z lokalnych sklepów, po udaniu się do serwisu usłyszał "tego modelu nie naprawiamy".

Jak wyglądałaby jednak sprawa w przypadku osób, które niedostępne w Polsce produkty z zagranicy sprowadzają sobie same? Zapytaliśmy o to przedstawicieli kilku producentów.

Samsung

Jerzy Łabuda:

Jeśli aparat jest w sprzedaży gdzieś w Unii Europejskiej, to serwis może dość szybko ściągnąć części i dokumentację, nawet jeśli nie ma tego modelu na rynku lokalnym. Natomiast jeśli jest to model dostępny np. tylko w USA albo Korei, to niestety nie ma możliwości przyjęcia do naprawy.

Innymi słowy - sprowadzenie na własną rękę Note'a 5 wiąże się ze sporym ryzykiem i myślę, że lepiej sobie odpuścić. W innych krajach UE spokojnie możecie jednak kupować urządzenia, których nie ma w Polsce w ogóle (np. zegarek Gear Live) lub takie, które w gdzie indziej trafiły do sprzedaży wcześniej.

Huawei

Derek Yu:

W Salonie Serwisowym Huawei jest możliwość serwisowania każdego urządzenia zakupionego w państwie należącym w dniu zakupu do Unii Europejskiej oraz na Islandii, w Norwegii i Szwajcarii, nawet jeśli dany model nie jest dostępny jeszcze na polskim rynku.

Z Huaweiem sprawa wygląda podobnie jak z Samsungiem; kupowanie egzotycznych urządzeń w Azji jest ryzykowne.

Asus

Asus:

Gwarancja urządzeń ASUS jest międzynarodowa, ale zależy to od kraju (niektóre z takiej opcji nie korzystają). Mówiąc inaczej - jeżeli ktoś kupi urządzenie ASUS w kraju, który nie realizuje programu międzynarodowej gwarancji, sprzęt taki nie będzie naprawiany w Polsce przez autoryzowany serwis.

Kupując urządzenie Asusa za granicą wystarczy zatem zapytać sprzedawcę, czy jest ono objęte międzynarodową gwarancją. Jeśli tak, serwis w Polsce je przyjmie i naprawi.

HTC

W przypadku HTC w Polsce serwisowane są produkty zakupione w Polsce oraz na terenie Unii Europejskiej, przy czym naprawa urządzenia niedostępnego w naszym kraju może się wydłużyć ze względu na konieczność sprowadzenia części.

Serwis może się także podjąć naprawy urządzenia pochodzącego z innej części świata (np. z Azji czy Stanów Zjednoczonych), jednak wszystkie przypadki rozpatrywane są indywidualnie, a w razie konieczności sprowadzenia dodatkowych części, koszt transportu może spaść na konsumenta. Trzeba jednak mieć przy tym świadomość, że wynika to wyłącznie z dobrej woli serwisu, gdyż żadne prawo nie nakłada na niego obowiązku objęcia gwarancją produktów zakupionych na drugim końcu świata.

Apple

Skontaktowałem się z polskim oddziałem Apple'a, który jednak nie odpowiedział na moje pytanie wprost, a jedynie odesłał na witrynę poświęconą rocznej gwarancji Apple. Poszukajmy zatem interesujących nas fragmentów.

Apple:

Ponieważ funkcjonalność telefonii komórkowej w zakresie LTE dotyczące modeli iPad w wersji z funkcjonalnością telefonii komórkowej i modeli iPhone została zaprojektowana tak, aby działały w określonych państwach i regionach, Apple może ograniczyć obsługę serwisową w przypadku modeli iPad w wersji z funkcjonalnością telefonii komórkowej i iPhone zakupionych w państwach członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz w Szwajcarii do obszaru EOG oraz Szwajcarii [...] Dodatkowo, w przypadku iPad, może zostać ograniczona w Chinach z uwagi na obiektywne różnice techniczne w zakresie łączności Wi-Fi.

Użytkownik może chcieć skorzystać z serwisu w kraju niebędącym krajem zakupu, musi jednak wówczas przestrzegać wszelkich stosownych przepisów importowych i eksportowych oraz uiścić wszystkie opłaty celne, podatek VAT oraz inne stosowne podatki i opłaty.

Jeśli produkt zostanie oddany do serwisu w kraju innym niż kraj zakupu Produktu Apple, Apple może naprawić albo wymienić produkty lub części na porównywalne produkty lub części zgodne z standardami obowiązującymi w tym kraju.

Nie licząc zatem drobnych wyjątków, Apple naprawia urządzenia zakupione za granicą, choć zapisy w regulaminie są dość asekuracyjne. Firma podkreśla bowiem, że wszelkie działania Apple podejmuje "według własnego uznania".

LG

LG serwisuje wyłącznie urządzenia zakupione na terenie Unii Europejskiej. Większość ciekawych urządzeń LG i tak sprzedaje globalnie, ale zdarza się, że mocniejsze warianty lub inaczej wyglądające odpowiedniki popularnych smartfonów pojawiają się tylko w Korei Południowej. Zakup takich urządzeń jest więc ryzykowny.

Sony Mobile

Xperia Care:

Jeśli Produkt został zakupiony w kraju należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Szwajcarii lub Republice Turcji i był przeznaczony do sprzedaży w Europejskim Obszarze Gospodarczym albo w Szwajcarii lub Turcji, Produkt ten może być serwisowany w dowolnym kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Szwajcarii lub Turcji zgodnie z warunkami gwarancji obowiązującymi w kraju, w którym jest konieczne serwisowanie — pod warunkiem, że identyczny Produkt jest sprzedawany w danym kraju przez autoryzowanego sprzedawcę firmy Sony.

Stąd, urządzenia Sony Mobile przeznaczone do dystrybucji na terenie Wielkiej Brytanii, podlegają naprawie gwarancyjnej w Polsce. Niemniej, proszę mieć na uwadze, iż w przypadku gdy dany produkt nie jest dostępny w regularnej sprzedaży w danym kraju, wsparcie serwisowe dla takiego urządzenia może być ograniczone. Zależy to m.in. od dostępności części zamiennych.

Sony, tak jak HTC, indywidualnie rozpatruje wszystkie przypadki i ewentualną naprawę produktów zakupionych za granicą uzależnia od dostępności części zamiennych.

Lenovo/Moto

Lenovo/Moto:

Za realizację napraw z tytułu gwarancji producenta dla produktów Lenovo i Lenovo Moto odpowiada autoryzowany serwis Regenersis. Wszystkie produkty Lenovo i Lenovo Moto zakupione na terenie naszego kraju podlegają naprawie z tytułu gwarancji producenta w autoryzowanym serwisie [...] Jeżeli serwis dysponuje częściami niezbędnymi do wykonania naprawy, to wykona ją także w przypadku produktów zakupionych poza Polską. Taka polityka dotyczy zarówno produktów Lenovo, jak i Lenovo Moto.

Czyli standard - wszystko zależy od dostępności części.

Czy da się serwisować produkt niedostępny w oficjalnej sprzedaży?

Jeśli chodzi o serwisowanie urządzeń zakupionych w kraju, w którym dany produkt nie jest dostępny, najlepiej wypada Asus, który gra w otwarte karty i na wybranych rynkach oferuje gwarancję międzynarodową.

W przypadku HTC, Sony oraz Lenovo/Moto przed ewentualnym zakupem najlepiej skontaktować się z polskim serwisem i upewnić, czy dysponuje on częściami zamiennymi. Najlepiej odpuścić sobie natomiast sprowadzanie spoza Unii Europejskiej egzotycznych urządzeń Samsunga, LG i Huaweia.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.