Wszystko, co trzeba wiedzieć o roamingu w UE. Już nigdy nie zapłacimy więcej?

Wszystko, co trzeba wiedzieć o roamingu w UE. Już nigdy nie zapłacimy więcej?15.06.2017 11:56
Mateusz Żołyniak

15 czerwca w życie weszły nowe zasady naliczania opłat za usługi roamingowe w państwach Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii oraz Lichtensteinie. Dzięki nim użytkownicy, będąc na wakacjach, mogą korzystać z telefonu w ten sam sposób, co w Polsce, a dodatkowe opłaty za korzystanie z roamingu międzynarodowego nie będą naliczane. Oto, co trzeba wiedzieć na temat zmian w ofertach operatorów.

Co to jest roaming?

Roaming to po prostu korzystanie z nadajników należących do innego operatora niż nasza sieć macierzysta. Mamy dwa rodzaje roamingu - krajowy i międzynarodowy. Z roamingu międzynarodowego korzystamy poza granicami naszego kraju - i takiego właśnie roamingu dotyczy ten tekst.

Zmiany dotyczą całego roamingu międzynarodowego?

Nie, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej odnosi się do korzystania z roamingu na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Niższe stawki obowiązują w krajach, które są członkami Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii i Lichtensteinie. Dzwoniąc np. do Egiptu czy Chin, użytkownik wciąż musi liczyć się z dużymi opłatami za połączenia.

W roamingu EU tak jak w Polsce - co to znaczy?

Nowe stawki za opłaty roamingowe zostały stworzone w oparciu o zasadę "Roam Like At Home". Zakłada ona, że użytkownicy będąc na wakacyjnym wyjeździe w krajach Unii Europejskiej nie powinni ponosić dodatkowych kosztów związanych z odbieraniem połączeń, wysyłaniem wiadomości SMS/MMS czy transferem danych.

Pisząc prosto - nowe oferty roamingowe, które przygotowali polscy operatorzy, umożliwiają nie tylko bezpłatne odbieranie połączeń na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, ale i wykorzystanie tych samych pakietów minut, SMS-ów i MMS-ów oraz bezpłatnych pakietów danych.

Roaming w UE - którzy klienci skorzystają z nowych ofert roamingowych?

Kluczowi polscy operatorzy - mimo początkowego zamieszania - wprowadzili już nowe oferty roamingowe, które zgodne są z zasadą "Roam Like At Home". Zmiany dotyczą wszystkich klientów sieci:

  • użytkowników korzystających z taryf abonamentowych, jak i ofert na kartę;
  • klientów indywidualnych, jak i tych z ofertami biznesowymi;
  • osób korzystających z taryf głosowych, jak i internetu mobilnego;
  • obecnych klientów sieci, jak i osób które staną się dopiero jej klientami.

Co z nielimitowanymi pakietami minut i wiadomości?

Nowe oferty polskich operatorów umożliwiają wykorzystanie dostępnych w Polsce pakietów także w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Dotyczy to nie tylko konkretnych pakietów, ale i ofert typu no limit. Ich użytkownicy będąc za granicą mogą korzystać z opcji nielimitowanych minut i wiadomości SMS i MMS.

Jasno poinformowali o tym czterej główni operatorzy sieci komórkowych na polskim rynku, gdy przedstawiali zmiany w ofertach roamingowych po 15 czerwca 2017 roku:

Roaming w EU - co z internetem mobilnym?

Nie, użytkownicy nie będą mogli wykorzystać w roamingu UE całych pakietów danych, które dostają w ramach ofert. Możliwe będzie wykorzystanie jedynie pewnej ich części - określony dla każdej oferty limit. Korzystając z pakietu "zarezerwowanego" na transmisję danych w roamingu UE, pomniejszany będzie pakiet danych dostępny do wykorzystania w Polsce.

Na jakiej zasadzie określana jest wielkość pakietów danych?

Wielkość pakietów określana jest na bazie nowych stawek hurtowych za transmisję danych w roamingu UE i zależy bezpośrednio od wysokości miesięcznej opłaty za usługi. Ujmując to krótko - im wyższy abonament, tym wyższy limit danych do wykorzystania będzie miał użytkownik. Dobrze widać to np. po ofertach T sieci T-Mobile:

T-Mobile:

Kupując jedną z popularnych ofert Supernet, abonenci otrzymają w opcji T1 za 29,95 złotych oprócz nielimitowanych rozmów dodatkowo możliwość wykorzystania 1,55 GB danych ze swojego krajowego pakietu w roamingu w UE, a w przypadku opcji T3 za 79,95 złotych będą to nielimitowane rozmowy i SMS-y oraz 4,1 GB danych do wykorzystania miesięcznie w roamingu w UE w ramach abonamentu opłacanego w kraju.

W przypadku ofert prepaidowych decydującymi czynnikami są wielkość dokupionego do oferty pakietu danych i jego cena. Przykładowo - wybierając w Play na kartę pakiet o wielkości 2 GB za 9 zł, użytkownik będzie mógł bez dodatkowych opłat wykorzystać pakiet 450 MB w roamingu UE.

Szczegóły dotyczące wielkości limitów w pakietach danych do wykorzystania bez opłat na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego dla poszczególnych ofert każdy z operatorów zamieścił w regulaminach na swoich stronach.

Czy niewykorzystane pakiety przechodzą na kolejny miesiąc?

Nie, każdy z pakietów do wykorzystania w roamingu UE przyznawany jest na jeden okres rozliczeniowy. Niewykorzystane dane z limitu nie będą sumować się z tymi, które otrzymane będą w kolejnym okresie rozliczeniowym.

Co stanie się po wykorzystaniu pakietu danych w roamingu UE?

Każdy z operatorów będzie informował swoich klientów, gdy zbliżą się do określonego dla danej oferty limitu. Użytkownicy będą mogli zdecydować wtedy, czy przestaną korzystać z internetu mobilnego, czy nadal będą z niego korzystać, ponosząc dodatkową opłatę. Jej wysokość to 4 gr za 1 MB do wykorzystania całego krajowego pakietu danych.

Większość operatorów przygotowała również dodatkowe pakiety i usługi, które mogą zwiększyć limit danych do wykorzystania w roamingu UE. Szczegóły dostępne są na ich stronach.

Czy zawsze będziemy korzystać z usług tak jak w Polsce?

Nie. Należy mieć świadomość, że zmiany wprowadzone przez Unię Europejską mają na celu umożliwienie użytkownikom, którzy wybierają się m.in. na wakacyjne urlopy za granicę, korzystanie na terenie UE z telefonów w ten sam sposób, co w swoim kraju.

Nie będzie więc możliwości, aby bez dodatkowych opłat stale korzystać za granicą z usług polskich operatorów. Sieci będą skrzętnie monitorować sposób, w jaki dany użytkownik korzysta z telefonu. Gdy dana osoba w okresie co najmniej 4 ostatnich miesięcy będzie korzystać z roamingu przez połowę tego czasu lub wykorzystanie usług w roamingu będzie o wiele wyższe niż podczas korzystania w Polsce, operator możne nałożyć na nią dodatkowe opłaty.

Jakie dodatkowe opłaty będą naliczać operatorzy?

Jeżeli użytkownik będzie w nieprawidłowy sposób korzystał z usług w roamingu międzynarodowym, to operator do każdej z nich będzie doliczał dodatkową opłatę w wysokości:

  • minuta połączenia wychodzącego\t- 16 gr
  • minuta połączenia przychodzącego - 5 gr
  • wysłanie SMS-a - 5 gr
  • wysłanie MMS-a - 4 gr
  • transmisja danych (1 MB) - 4 gr

Operatorzy o wprowadzeniu dodatkowych opłat będą informować użytkownika stosownymi wiadomościami.

Czy można powiedzieć, że roaming się skończył?

Nie, za granicą nadal będziemy korzystać z roamingu międzynarodowego. Za pojęciem tym kryje się bowiem możliwość wykorzystywania na terenie innego kraju sieci tamtejszych operatorów. To się nie zmienia, o czym wspomnieliśmy już w osobnym wpisie.

15 czerwca w życie weszły nowe stawki za opłaty roamingowe. Operatorzy obniżyli opłaty za usługi roamingowe, aby kliencie za granicą korzystali z telefonów na tych samych zasadach, co w Polsce.

Co z połączeniami z zagranicznymi numerami?

Należy pamiętać, że powyższe zmiany dotyczą korzystania z usług w roamingu, a więc gdy osoba z polskim numerem wyjeżdża za granicę. Z nią można będzie z Polski rozmawiać i SMS-ować według nowych stawek. Połączenia na numery w zagranicznych sieciach wciąż są droższe. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy wykonujemy je z Polski, jak i za granicą.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.