Kto korzysta z wirtualnych asystentów?

Kto korzysta z wirtualnych asystentów?22.12.2016 01:46
Siri
Źródło zdjęć: © bdobedo / depositphotos.com

Siri wylądowała na pokładzie iPhone'a 4s w 2011 roku i szybko zapoczątkowała modę na wirtualnych asystentów. Nie trzeba było długo czekać na S Voice Samsunga, Google Now czy Cortanę Microsoftu. Problem w tym, że minęło 5 lat, a tego typu narzędzia nie zmieniły diametralnie sposobu, w jaki komunikujemy się ze smartfonami. Czy możemy już zatem uznać, że wirtualni asystenci to niewypał? Nie tak prędko.

Większość ludzi z wirtualnych asystentów nie korzysta w ogóle

Firma analityczna Gartner przeprowadziła w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Chinach interesujące badanie na temat użycia wirtualnych asystentów. Przepytano 3000 użytkowników smartfonów i na tej podstawie stwierdzono, iż:

  • choć raz w ciągu ostatnich trzech miesięcy z pomocy wirtualnego asystenta skorzystało 42 proc. Amerykanów i 32 proc. Brytyjczyków;
  • 37 proc. badanych (uśrednione wyniki dla USA i UK) korzysta z wirtualnego asystenta przynajmniej raz dziennie.

Istotny jest tutaj fakt, że o ile w Polsce winę na niską popularność wirtualnych asystentów możemy zwalić na bariery językowe (tylko Google Now nadaje się u nas do codziennego użytku), o tyle w Stanach i Wielkiej Brytanii tego problemu nie ma.

Powiedzmy sobie szczerze: wyniki ankiety są dla Siri, Google Now i Cortany miażdżące. Ponad połowa mieszkańców anglojęzycznych krajów w ogóle nie dyktuje smartfonowi wiadomości, nie ustawia głosowo przypomnień i nie wyszukuje w ten sposób informacji. A miała być rewolucja.

Giganci branży technologicznej nie dają jednak za wygraną

Tylko w ciągu ostatnich miesięcy:

Google Home - domowy głośnik z wbudowanym Google Assistantem
Google Home - domowy głośnik z wbudowanym Google Assistantem

Ostatnie pięć lat pokazało, że trudno jest przekonać ludzi do rozmawiania z telefonem, a mimo to cała wielka czwórka wciąż walczy. A właściwie piątka, bo można zapomnieć o Amazonie, który wciąż rozwija produkty z linii Echo i swoją asystentkę Aleksę.

Wirtualni asystenci najlepsze lata mają dopiero przed sobą?

Tak twierdzi Gartner. Według dość odważnych prognoz firmy, w 2019 roku wirtualni asystenci będą odpowiadać za 20 proc. interakcji ze smartfonem. Co piątą czynność wykonywać ma za nas algorytm słuchający poleceń, wykrywający gesty i przewidujący nasze potrzeby.

Wpływ na nagły wzrost ich popularności ma mieć rozwój technologiczny - analitycy wierzą, że w ciągu trzech lat wirtualni asystenci staną się na tyle doskonali, że technologia ta przyjmie się na dobre.

Garner słusznie zauważa także, że rozmawiać będziemy nie tylko ze smartfonami. Rozwój Internetu Rzeczy sprawi, że bezdotykowo obsługiwać będziemy także większość domowych urządzeń. Chodzi zresztą nie tylko o komendy głosowe, ale i inne dane biometryczne, gesty czy po prostu kontekstowe przewidywanie potrzeb użytkownika. Z czasem również i bezdotykowa obsługa telefonu ma się stać czymś absolutnie naturalnym.

Ja należę do mniejszości, która z asystentów głosowych korzysta od dawna

Uwielbiam komendy w Google Now. Na iOS-ie usługa ta jest mocno okrojona, ale w domu zawsze mam pod ręką jakiegoś smartfona z Androidem, któremu mogę wydać polecenie. Poważnie myślę też o zakupie Google Home.

Moi rodzice i większość znajomych nastawieni są jednak do takich wynalazków sceptycznie i wciąż nie mogą się przemóc, by zacząć gadać do telefonu czy zegarka. Jestem niezmiernie ciekaw, czy w ciągu nadchodzących trzech lat faktycznie coś się w tej kwestii zmieni.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.