Dlaczego większość smartfonów Xiaomi nie ma NFC? Jedną z przyczyn jest... WeChat

Dlaczego większość smartfonów Xiaomi nie ma NFC? Jedną z przyczyn jest... WeChat25.06.2018 16:29
Xiaomi Mi 8 to jeden z nielicznych smartfonów z NFC

NFC to już rynkowy standard i bez trudu można znaleźć nawet bardzo tanie smartfony uzbrojone w taki moduł. Patrząc jednak na portfolio Xiaomi można odnieść wrażenie, że to ekskluzywna funkcja zarezerwowana dla produktów premium. Dlaczego chiński gigant tak niechętnie podchodzi do tego rozwiązania?

NFC w smartfonach Xiaomi to rzadkość

Mamy rok 2018, a Xiaomi wciąż zdaje się unikać NFC jak ognia. I dotyczy to nie tylko najtańszych smartfonów pokroju Redmi 6 czy Redmi 6 Pro. Nawet Mi 6X, który nie jest jakoś wybitnie tani (w Polsce będzie to zapewne sporo ponad 1000 zł) takiego modułu nie ma. Jest on zarezerwowany dla najdroższych modeli pokroju Mi 8 czy Mi MIX 2s.

To o tyle ciekawe, że Xiaomi zdaje się zbytnio nie oszczędzać na wyposażeniu. Smartfony firmy mają często lepsze procesory, ekrany o wyższej rozdzielczości i więcej pamięci niż konkurencyjne produkty.

Brak NFC to spory minus dla klientów z Polski z uwagi na płatności mobilne

NFC ma wiele zastosowań, ale w Polsce bez wątpienia najpowszechniejszym są płatności mobilne. Rynek płatności zbliżeniowych jest w naszym kraju bardzo rozwinięty, dlatego Polacy pokochali takie usługi jak Google Pay czy Apple Pay.

I tu pojawia się problem, bo brak NFC uniemożliwia korzystania z płatności zbliżeniowych. Znam masę osób, które tylko z tego względu unikają smartfonów Xiaomi. Dla wielu płacenie telefonem to jedna z najważniejszych funkcji. Dlaczego więc chiński gigant tak oszczędza na tym module?

W Chinach NFC #nikogo, bo płacenie telefonem wygląda tam inaczej

W Państwie Środka płacenie telefonem jest jeszcze popularniejsze niż u nas. Jak wynika z danych zebranych przez China Channel, w pierwszym kwartale 2017 za 67 proc. płatności w pekińskich sklepach odpowiadały dwie najpopularniejsze usługi płatności mobilnych - Alipay oraz WeChat Pay. Gotówka to raptem 11 proc. płatności.

Płatności w pekińskich sklepach w pierwszym kwartale 2017, Źródło zdjęć: © chinachannel.co
Płatności w pekińskich sklepach w pierwszym kwartale 2017
Źródło zdjęć: © chinachannel.co

Alipay i WeChat Pay działają jednak w oparciu o kody QR

Pierwsza z usług została stworzona przez koncern Alibaba (ten sam, do którego należy popularny sklep AliExpress). Za drugą odpowiadają twórcy popularnego komunikatora WeChat.

W przypadku obu usług do autoryzowania płatności wykorzystywane są kody QR. Dzięki temu funkcja ta działa nawet na najtańszych urządzeniach, przełożyło się to na gigantyczny wzrost popularności Alipay i WeChat Pay. Telefonem w Chinach można zapłacić nawet na bazarze.

Udział usług płatności mobilnych w Chinach na początku 2017, Źródło zdjęć: © Worldcore / visualcapitalist.com
Udział usług płatności mobilnych w Chinach na początku 2017
Źródło zdjęć: © Worldcore / visualcapitalist.com

Co ciekawe, Xiaomi ma własną usługę płatności zbliżeniowych Mi Pay, ale jej popularność jest znikoma. Jak wynika z danych World Core, w 2017 roku na rynku płatności mobilnych w Chinach Alipay i WeChat Pay miały 9-krotnie większe udziały niż Apple Pay, Mi Pay i Huawei Pay razem wzięte.

Pakowanie modułów NFC do telefonów jest więc dla Xiaomi nieopłacalne

Dla chińskiego konsumenta NFC jest w zasadzie zbędne. My natomiast jesteśmy za małym rynkiem, by Xiaomi podczas projektowania urządzeń Xiaomi uwzględniało preferencje Polaków. Zresztą - nie oszukujmy się - te preferencje są takie, że przede wszystkim ma być tanio, a brak NFC pozwala zbić cenę.

Szkoda, bo przez brak taniego skądinąd komponentu, smartfony Xiaomi bardzo tracą w Polsce na użyteczności.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.