Wyniki Apple’a coraz gorsze. Sprzedaż iPhone'ów i przychody wciąż spadają
27.07.2016 11:17, aktual.: 27.07.2016 13:17
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Apple właśnie opublikował wyniki finansowe dotyczące trzeciego kwartału fiskalnego 2016 (czyli drugiego kwartału kalendarzowego). Względem roku ubiegłego, nie wyglądają one najlepiej. Na początku roku 2016 gigant z Cupertino zaliczył pierwszy od 13 lat spadek. Jak się okazuje - nie ostatni.
Apple rósł z kwartału na kwartał od 2003 do 2016 roku. W pierwszym kwartale bieżącego roku wyniki po raz pierwszy okazały się niekorzystne. Trzeci kwartał również nie był dla firmy zbyt pomyślny. Wyniki i tak nie są jednak najgorsze, gdyż analitycy przewidywali jeszcze większy spadek. A tu niespodzianka - Apple spadł, ale w mniejszym stopniu niż zakładano.
Przede wszystkim, spadła sprzedaż iPhone’ów, iPadów i komputerów Mac. Największy wpływ na wyniki finansowe ma oczywiście to pierwsze urządzenie, i to właśnie ono spadło najbardziej.
Spadki sprzedaży względem III kwartału 2015 roku:
- iPhone - 15 proc. (z 47,5 mln do 40,4 mln)
- iPad - 9 proc. (z 10,9 mln do 9,95 mln)
- Mac - 11 proc. (z 4,8 mln do 4,25 mln)
Jakby tego było mało, spadła średnia cena sprzedaży smartfonów Apple’a, a co wpływ miał oczywiście wpływ tańszy tańszy iPhone SE. Niestety mimo pojawienia się w ofercie zupełnie nowego modelu, Apple i tak sprzedał mniej iPhone'ów niż rok wcześniej.
Wzrosły za to średnie ceny sprzedawanych iPadów. Mimo że rozeszło się o 9 proc. mniej sztuk, zarobki na tabletach podskoczyły o 7 proc. Wszystko to oczywiście dzięki premierze dwóch modeli iPada Pro, których ceny są znacznie wyższe niż pozostałych urządzeń z tej kategorii.
Przychody ze sprzedaży względem III kwartału 2015 roku (w dolarach):
- iPhone - 23,05 mld (spadek o 23 proc.)
- iPad - 4,88 mld (wzrost o 7 proc.)
- Mac - 5,24 mld (spadek o 13 proc.)
Na koniec warto wspomnieć o usługach. O ile sprzedaż wszystkich urządzeń maleje, o tyle usługi Apple’a (takie jak App Store, Apple Music czy iCloud) generują coraz większe przychody. Względem ubiegłego roku, przychód z nich wzrósł aż o 19 proc. do 5,98 mld dolarów.
Mimo całościowych przychodów o 15 proc. niższych niż rok temu (spadek z 49,6 mld do 42,4 mld dolarów), akcje Apple właśnie podskoczyły w górę o około 5 proc. Inwestorzy przewidywali jeszcze większe spadki, więc koniec końców wyniki za III kwartał okazały się dla nich pozytywnym zaskoczeniem.