iOS w Ameryce trzyma się mocno. Kiedy wyprzedzi go Android?

Wydawać by się mogło, że przy często podawanych 500 tys. nowych aktywacji dziennie Android powinien szturmem zdobywać udziały w rynku. Rzeczywiście tak się dzieje, ale w Stanach Zjednoczonych odbywa się to nieco wolniej, a liderem wśród producentów systemów mobilnych wciąż pozostaje Apple.

Produkty Apple'a z iOS górą w USA (fot. tech2date.com)
Produkty Apple'a z iOS górą w USA (fot. tech2date.com)
Kamil Homziak

12.10.2011 | aktual.: 12.10.2011 13:19

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Tak przynajmniej wynika z najnowszego raportu comScore. Jego autorzy zbadali, z jakich systemów operacyjnych w urządzeniach przenośnych korzystają Amerykanie. Na czele listy znajduje się iOS z wynikiem 43,1%. Może to dziwić, ponieważ według innych badań w USA rządzi Android. W tej analizie użyto innej metodyki i do rubryki iOS, oprócz iPhone'a, włączono także iPody i iPady, co wpłynęło na wzrost udziałów. System Google'a uplasował się na drugim miejscu z wynikiem 34,1%. Jeśli będzie się rozwijał tak dynamicznie jak dotychczas, to wkrótce wysunie się na prowadzenie. Trzecie miejsce zajmuje mocne w Ameryce Północnej BlackBerry z 15,4%, innym platformom do podziału przypada 7,8%.

Rozkład udziałów (bo nie same pozycje) wygląda nieco inaczej, jeśli wziąć pod uwagę to, jak często poszczególne urządzenia są używane do przeglądania Internetu. iOS generuje 58,5% odsłon, Android - 31,9%, BlackBerry - zaledwie 5%, a inne systemy 4,6%. Widać więc, że produkty Apple'a są stworzone do buszowania w Sieci, a świetny wynik w dużej części jest zapewne zasługą iPada. Tablet Apple'a zdominował amerykański rynek - kontroluje aż 97,2% ruchu generowanego przez tego typu urządzenia, wyprzedza też iPhone'a (46,8% vs 42,6%) na pozycji najpopularniejszego produktu z iOS-em używanego do przeglądania Internetu.

comScore: Rynek systemów mobilnych w USA (fot. comScore)
comScore: Rynek systemów mobilnych w USA (fot. comScore)

Ogółem, sprzęty mobilne wygenerowały 6,8% ruchu w USA, z czego około 66% to zasługa smartfonów, a znaczna reszta - tabletów. Ponad połowa użytkowników tych ostatnich wykorzystuje je do robienia zakupów, czytania wiadomości czy korzystania z serwisów społecznościowych. Prawie 55% spośród nich to mężczyźni, 30% stanowią osoby w wieku 25-34 lat.

Analiza comScore dowodzi, że Amerykanie kochają produkty Apple'a, ale coraz częściej sięgają po Androida. Duży udział iOS-a we wszystkich wynikach to zasługa iPada, który wciąż nie doczekał się godnego konkurenta. Gdy taki się w końcu pojawi, system Google'a ma szansę objąć prowadzenie. Przy udziałach w rynku tabletów na poziomie niecałych 3% to zwyczajnie niemożliwe, mimo przewagi w sprzedaży smartfonów. Słabnie pozycja BlackBerry, zwłaszcza jako producenta urządzeń do przeglądania Internetu. Dziwić może też brak w pierwszej czwórce mobilnego Windowsa, ale i to może się zmienić, gdy ludzie zaczną kupować smartfony z WP7 Mango produkcji Nokii, HTC czy Samsunga. W zestawieniu nie ma Symbiana, ale jego popularność za wielką wodą zawsze była śladowa.

A co, gdyby spróbować przełożyć te wyniki na polski rynek? Co prawda nie ma tak szczegółowych danych, ale można posiłkować się raportami Gemiusa. Wynika z nich, że Android generuje 0,5% ruchu w polskiej Sieci, Symbian - 0,28%, a iOS 0,17%. Lista najpopularniejszych urządzeń do przeglądania Internetu wygląda tak: iPad - około 16%, iPhone - 10,63%, a na kolejnych miejscach z udziałami poniżej 3% znajdują się m.in. Samsung Galaxy S, Nokia C3 czy Samsung Galaxy Ace.

Główną barierą dla polskich użytkowników pozostaje cena produktów Apple'a. Gdyby były one tańsze, w ogólnej klasyfikacji z pewnością wyprzedziłyby przestarzałego już Symbiana. Na to się raczej nie zanosi. Można się co najwyżej spodziewać, że udziały Androida będą rosły, a Symbiana spadały. iOS będzie zdobywał rynek, ale głównie dzięki iPadowi.

Źródło: ComScoreGemius

Komentarze (0)