Masz abonament na telefon komórkowy i dostęp do internetu? Szykuj się na ważne zmiany
Nadchodzą ważne zmiany w Prawie telekomunikacyjnym. Wśród nich m.in. możliwość rozwiązania umowy mailem przez abonenta, monitorowanie zużycia usług oraz lepsze standardy dla klientów firm telekomunikacyjnych. Nowe zasady będą obowiązywały do 21 grudnia 2020 roku.
15.12.2020 | aktual.: 15.12.2020 11:10
Nowe przepisy, które wejdą w życie już za kilka dni, są związane z pierwszym etapem wdrażania w Polsce Dyrektywy ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE).
- Naszą intencją było i jest przede wszystkim jak najpilniejsze wprowadzenie prokonsumenckich zmian. To ważne z uwagi na zwiększający się obecnie popyt i znaczenie usług telekomunikacyjnych. Nowe regulacje pozwolą szybciej wdrożyć nowe i lepsze standardy obsługi konsumenckiej – informuje minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Zmiany w Prawie telekomunikacyjnym
Zmiany zapewnią większe uprawnienia abonentom firm telekomunikacyjnych, którzy dotychczas znajdowali się w słabszym położeniu niż przedsiębiorstwa świadczące tego typu usługi. Zagórski przekonuje, że nowe regulacje będą gwarancją najlepszych instrumentów prawnych oraz zabezpieczeń. Pozwolą również na eliminację nieprawidłowych praktyk w branży do minimum.
Jedną z ważniejszych zmian, która zostanie wprowadzona 21 grudnia 2020 roku, jest możliwość zdalnego wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych przez abonentów. Oznacza to, że nie trzeba będzie udawać się do salonu operatora i wypełniać licznych formularzy, aby zrezygnować z usług firmy telekomunikacyjnej. Wystarczy wysłanie odpowiednio sformułowanej wiadomości e-mail z oświadczeniem woli. Operator będzie zobowiązany do zawiadomienia klienta o jego otrzymaniu i potwierdzenia przyjęcia oświadczenia woli.
Korzystniejszy sposób przedłużania umowy z operatorem
Nowe regulacje zmienią również kwestie związane z przedłużaniem umowy. Dotychczas operatorzy nie musieli informować swoich abonentów o jej automatycznej prolongacji na czas nieokreślony. Teraz będą do tego zobowiązani i to w terminie nie później niż 30 dni przed upływem okresu, na jaki umowa została zawarta. Dodatkowo firmy telekomunikacyjne przekażą informacje o możliwościach rozwiązania umowy, a także najkorzystniejszych, dostępnych ofertach.
W okresie wypowiedzenia klienci będą ponosili wyłącznie koszty świadczenia usług, które wynikają z zawartej umowy. Pozwoli to uniknąć opłat za aktywację dodatkowych usług czy wyłączenie zagwarantowanych już świadczeń.
Monitorowanie zużycia pakietów danych
Wśród nachodzących zmian należy również zwrócić uwagę na możliwość monitorowania zużycia usługi, co pozwoli kontrolować wydatki związane z abonamentem. Operatorzy zaoferują powiadomienia, dzięki którym klient będzie wiedział, kiedy kończą się poszczególne pakiety i usługi.
Ze zmian powinni być zadowoleni wszyscy, którzy planują przenieść dotychczasowy numer do innej sieci. Będzie na to więcej czasu - nie krócej niż miesiąc od daty rozwiązania umowy. Dodatkowo zmieniający dostawce usług zyskają prawo do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu.
Jak można przeczytać w informacji prasowej KPRM "nowy dostawca będzie miał obowiązek aktywowanie usługi w najkrótszym możliwym – uzgodnionym z klientem – czasie, jednak nie później niż w jeden dzień roboczy po zakończeniu umowy z dotychczasowym dostawcą. Z kolei dotychczasowy dostawca usługi będzie zobowiązany świadczyć ją na dotychczasowych warunkach do terminu uzgodnionej przez nowego dostawcę aktywacji usługi".