Nawet tańsze smartfony będą w przyszłym roku radzić sobie z wirtualną rzeczywistością

Samsung i Qualcomm stawiają na obsługę wirtualnej rzeczywistości. MediaTek nie chce pozostać w tyle i już szykuje własne układy ze wspierciem dla technologii VR.

Układy MediaTeka zapewnią wsparcie dla Daydream w tańszych smartfonach?
Układy MediaTeka zapewnią wsparcie dla Daydream w tańszych smartfonach?
Mateusz Żołyniak

22.09.2016 | aktual.: 25.09.2016 19:28

Nie będzie rewolucji. Jedynie ewolucja

Wiele wskazuje, że nowe układy Qualcomma i Samsunga nie będą wielką rewolucją względem rozwiązań, które pojawiły się w tym roku. Będą oczywiście jeszcze szybsze, ale różnica nie powinna być powalająca. Twórcy układów główny nacisk położą z pewnością na grafikach, które będą przygotowane z myślą o wyświetlaniu treści w wirtualnej rzeczywistości (m.in. Google Daydream).

Amerykanie przygotują zapewne ulepszoną wersję Snapdragona 820 - nie będzie miała jedynie podkręcona jak model 821, ale zostanie wyposażona w nową grafikę Adreno. Samsung w kolejnym Exynosie wykorzystać może rdzenie Cortex-A73 oraz układ Mali-G71, który stworzono z myślą o technologii VR.

Tajwański serwis DigiTimes informuje, że MediaTek nie będzie chciał zostać w tyle. Firma ma obecnie pracować nad układami, które mają zagwarantować jedynie nieco mniejsze możliwości w porównaniu z nowymi rozwiązaniami Qualcomma i Samsunga. Pierwszym będzie oczywiście Helio X30.

Helio X30 kluczową nowością

Układ ten został zapowiedziany niedawno, o czym informował was już Łukasz. Serwis DigiTimes potwierdza teraz, że jego masowa produkcja ma ruszyć pod koniec tego roku lub na początku przyszłego. Będzie to rozwiązanie podobne do modelu X20 i jego podkręconej wersji X25.

MediaTek Helio X30
MediaTek Helio X30

Helio X30 będzie miał 10 rdzeni, które ułożone będą w trzech klastrach. Dwa z nich mają mieć po 4 rdzenie Cortex-A53 (do 2,2 GHz oraz 2 GHz), a ostatni ma być złożony z dwóch Cortexów-A73 o taktowaniu do 2,8 GHz. MediaTek ma ponadto zapewnić wsparcie dla 8 GB pamięci RAM LPDDR4 oraz wykorzystać czterordzeniowe grafiki PowerVR serii 7XT (850 MHz), które mają mają dobrze radzić sobie z treściami wirtualnej rzeczywistości.

Najważniejszą zmianą w porównaniu do wcześniejszych układów będzie przejście na niższy proces litograficzny 10 nm, co potwierdza DigiTimes. MediaTek ma postawić na nowe linie produkcyjne TSMC, którymi zainteresowanie przejawia również firma Apple.

Obsługa VR (Daydream) także w tańszych smartfonach

Producent nie poprzestanie jedynie na Helio X30 - w planach firmy jest również układ Helio X35, który również ma być wyprodukowany w procesie 10 nm. DigiTimes sugeruje, że będzie to tańsza edycja flagowej jednostki. Według mnie jest to mało prawdopodobne - stawiam na to, że będzie to nieco podkręcona wersja modelu X30, analogicznie do X25 i X20.

Nie oznacza to jednak, że nie pojawią się bardziej budżetowe rozwiązania MediaTeka, które również będą wykonane w procesie 10 nm i będą miały układy graficzny wspierające VR. Tym bardziej tajwańska firma nie chce walczyć z Qualcommem i Samsungiem w najwyższym segmencie rynku (większość flagowców w 2017 roku oparta będzie na Snapdragonach) i koncentruje się na układach dla modeli ze średniej półki.

Spodziewam się, że w przyszłym roku zobaczymy kilka rozwiązań MediaTeka, z Helio X30/X35 na czele, dzięki którym tańsze smartfony będą cechować się wysoką - nieco niższą niż flagowce - wydajnością, a do tego będą wspierać platformę Daydream. Jest to o tyle istotne, że dostępne na rynku urządzenia nie będą obsługiwać rozwiązania Google'a - trzeba będzie kupić nowy telefon, aby móc z niego korzystać.

Nowości MediaTeka - tradycyjnie już - przypadną do gustu głównie chińskim producentom, ale nie można wykluczyć, że sięgną po nie również bardziej znane marki. LG, Sony czy HTC to tylko niektóre firmy, które kiedyś stawiały niemal wyłącznie na układy Qualcomma, a teraz w ich ofercie dostępnych jest sporo smartfonów opartych na mediatekach.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)