Przepis na mobilną fotoedycję: tuning nieudanych zdjęć

Przepis na mobilną fotoedycję: tuning nieudanych zdjęć29.10.2016 12:14
Przepis na mobilną fotoedycję: tuning nieudanych zdjęć
Kamil Kawczyński

Przed Wami kolejna część cyklu przedstawiającego pomysł na mobilną edycję zdjęć. Poznacie w niej sposoby na nadanie drugiego życia swoim fotografiom z użyciem kilku aplikacji fotograficznych, które są w stanie odmienić oblicze niejednego zdjęcia.

412166485205778988

Powyższa fotografia została wykonana za pomocą Nokii Pure View 808. Smartfon z reguły oferuje bardzo dobrą jakość zdjęć, lecz tym razem musiał się zmierzyć z ruchem szyi goryla, sztucznym oświetleniem, grubą szybą oddzielającą zwierzę od zwiedzających oraz maksymalnym zoomem jaki mógł zaoferować smartfon w trybie 5 Mpix.

Ta dość karkołomna kombinacja warunków, w jakich przyszło mi robić zdjęcie, zaowocowała lekko rozmytym kadrem. Mimo iż udało mi się uchwycić spojrzenie goryla, który na chwilę odwrócił głowę w moją stronę, to brak ostrości i rozpraszające uwagę tło złożyły się na przeciętność kadru. Chcąc wyciągnąć coś z tej bądź co bądź nieudanej fotografii postanowiłem wyedytować ją za pomocą następujących aplikacji:

Pierwszym krokiem jaki należało zrobić była poprawa ostrości zdjęcia. Po raz kolejny z pomocą przyszedł mi uniwersalny Snapseed, który dzięki narzędziu Szczegóły > Wyostrzenie odzyskał nieco utraconych szczegółów z kadru.

412166485206106668

W tym przypadku należało przesunąć wartość wyostrzenia do poziomu 100 proc. dwa razy. Efekt wydobycia szczegółów widać na poniższym zestawieniu:

412166485206237740

Spora część osób zaczynających swoją przygodę z mobilną postprodukcją zdjęć korzysta z poprawy Struktury kadru, obecnej w wielu darmowych aplikacjach do edycji zdjęć. Jednak nie zawsze ten sposób polepszenia korzystnie wpływa na ostateczny wygląd fotografii, głównie z powodu automatycznego zwiększenia kontrastu oraz ziarnistości zdjęcia. Jeśli tylko macie możliwość wyboru, to w pierwszej kolejności korzystajcie z opcji Wyostrzenia.

W moim zamyśle było stworzenie podniszczonego portretu goryla w stylu vintage, usytuowanego na ciemnym, naruszonym przez ząb czasu tle i upozorowaniu kadru w taki sposób, jakby główny przedmiot fotografii pozował mi świadomie. Jednocześnie chciałem, żeby edit miał w sobie coś z portretów Johannesa Vermeera „Dziewczyna z perłą” lub też „Damy z gronostajem” Leonarda da Vinci, usytuowanych na ciemnym tle. Żeby tak się stało, należało wyciąć zwierzę z oryginalnej fotografii i umieścić je w innym kadrze stworzonym od podstaw w aplikacji Stackables.

412166485206434348

Zanim stworzyłem drugi kadr w nowej aplikacji, chciałem stworzyć jednolite, białe tło mające dokładnie te same proporcje i rozdzielczość co oryginalna fotografia. Osiągnąłem to za pomocą prostego triku w Snapseedzie. Wystarczyło rozjaśnić zdjęcie kilka razy z rzędu by osiągnąć zamierzony efekt, który będzie jedną z dwóch warstw nowego tła, do którego wyeksportujemy naszego goryla. Skrócony proces jego powstania ukazuje poniższe zestawienie screenów. Chcąc uzyskać idealnie biały kadr należało kilkukrotnie przesunąć wartość Rozjaśnienia na 100 proc. Aby przyspieszyć proces można łączyć to z narzędziem Prześwietlenia.

412166485206565420

Następnie gotowe białe tło wrzuciłem do programu Stackables, pozwalającego na pracę na tzw. warstwach, o których opowiadałem nieco w pierwszej części cyklu. Androidową alternatywą wobec Stackables będzie połączona siła Superimpose oraz KalosFilter.

412166485206696492

Pierwszą warstwą nałożoną w trybie przenikania Normal na biały kadr było tło o nazwie SteelClaw.

412166485206827564

Aby pogłębić nieco mroczny charakter tła nałożyłem kolejną warstwę SteelClaw obracając ją o 270 stopni, tak by białych plam było jak najmniej. Jednocześnie żeby nie przesadzić z czernią ustawiłem moc dodatkowego tła na 70% proc.

412166485206958636

Skoro mamy już nowe tło czas na wycięcie goryla z oryginalnego zdjęcia na przykładzie androidowego PhotoLayers. Nie jest to co prawda tak precyzyjne narzędzie do przenoszenia obiektów jak uśmiercony 1,5 temu Photoshop Touch, ale jest to chyba obecnie najlepsza aplikacja tego typu na urządzenia z Androidem. Alternatywą dla osób posiadających iPhone'y może być chociażby LightX.

Aby rozpocząć pracę z PhotoLayers trzeba zacząć od ustawienia tła. Te już mamy. Następnie wczytać zdjęcie będące częścią pierwszego planu, z którego będziemy wycinać właściwy element.

412166485207155244

Można łatwo dopasować do siebie wielkości i proporcje zdjęć korzystając z narzędzia Fit lub też samemu zakotwiczyć pierwszy plan, według naszego zamysłu, tak jak na poniższym screenie.

412166485207286316

Aby wyeksportować goryla najlepiej posłużyć się manualnym trybem wycinania obiektu, zwłaszcza w tak wymagających i trudnych warunkach (jak na realia mobilnego editu) jak ten.

412166485207417388

Warto też przestawić zakres działania zasięgu naszego kółka służącego do wycinania fragmentów zdjęcia na lewy koniec paska zwanego Cursos Offset.

412166485207548460

#ProTip: Jak zrobić rysik do smartfona?

Tą część mobilnej postprodukcji w której niezbędne jest zachowanie względnej precyzji przy wycinaniu obiektów, najlepiej wykonuje się za pomocą rysika. Jeśli nie macie w swojej kolekcji takiego gadżetu, to bardzo łatwo i niewielkim kosztem możecie sobie stworzyć własny rysik. Wystarczy końcówka cienkiej skuwki od długopisu, ułamany patyczek od szaszłyków, chińskie pałeczki lub np. mieszadełko do kawy, na które wystarczy nawinąć kawałek kuchennej folii aluminiowej (tzw. sreberko). Precyzyjny rysik do każdego smartfona z dotykowym ekranem pojemnościowym gotowy.

412166485207679532

Wracamy do naszego editu. Po zmniejszeniu obszaru kółka – Marker Size oraz wyzoomowaniu kadru, wybrałem narzędzie Extract oraz opcję Keep zaznaczając niebieską linią obszar, który chcę zachować ze zdjęcia przed wyeksportowaniem go do mojego tła.

412166485207810604

Następnie musiałem zaznaczyć opcję Remove aby pozbyć się niechcianego tła z pierwotnej wersji zdjęcia. Przy okazji aplikacja sama zaznacza obszar, który jest transparentny i nie jest już częścią obiektu, który będziemy wycinać z kadru.

412166485207941676

Po skończonej pracy wychodzimy z trybu wycinania.

412166485208072748

Następnie korzystamy z funkcji Repair, by nieco wyrównać postrzępione krawędzie będące wynikiem algorytmu wycinania, którego działanie pozostawia nieco do życzenia, ale moim zdaniem i tak korzysta się z niego lepiej niż z desktopowego Gimpa będącego darmową alternatywą dla Photoshopa.

412166485208203820

By nieco zminimalizować i zmiękczyć źle docięte krawędzie wyciętego obiektu można dodatkowo wspomóc się funkcją Smooth Egde i to najlepiej na najwyższym stopniu intensywności – 5. Dlaczego? Niech za odpowiedź posłużą dwa poniższe screenshoty.

412166485208334892

Mimo zastosowanych narzędzi i tak wciąż widać źle przycięte krawędzie, przez które przebijają się elementy tła z pierwotnej wersji zdjęcia.

412166485208465964

W tym przypadku mogłem je zniwelować ręcznie za pomocą jednego z dwóch poniższych sposobów.

Pierwszym jest narzędzie Pędzla ze Snapseeda, w którym zaznaczam obszar z przyciemnioną wartością ekspozycji.

412166485208662572

Drugim ze sposobów jest narzędzie Tones z nieco omawianego już przeze mnie miesiąc temu Facetune'a.

412166485208793644

Końcowy efekt niwelowania efektu źle przyciętych krawędzi widać na poniższym screenie.

412166485208924716

Teraz czas na ostatnie szlify w nieocenionym Snapseedzie oraz dopełnienie dzieła w Mextures. Na pierwszy ogień poszła opcja B&W, tak aby ujednolicić kolor umaszczenia goryla z tłem.

412166485209055788

Następnie zmniejszenie jasności oraz często stosowany przeze mnie efekt winiety, by nadać edycji nieco aury tajemniczości.

412166485209186860

Efekt końcowy pracy ze Snapseedem widać poniżej.

412166485209317932

Czas na postawienie kropki nad i. Z pomocą przyszedł mi Mextures i jego zbiór podniszczonych emulsji.

412166485209449004

Wybór padł na filtr Edisona ustawionym na około 25 proc.

412166485209580076

Finalną wersję editu oraz zestawienie przed i po znajdziecie poniżej:

412166485209711148
412166485209711148

Czas na podsumowanie. W tej odsłonie poradnika pokazałem Wam podstawy tworzenia własnych teł, wycinanie konkretnych elementów ze zdjęcia oraz postarzanie fotografii z udziałem emulsyjnych tekstur nadających nieco klimatu i ducha upływającego czasu. Były też kolejne smaczki oferowane przez Snapseeda i zahaczenie o Facetune'a, które sprawdzą się w niejednej sytuacji. Na kolejną część cyklu „Pomysł na mobilną fotoedycję” zapraszam już za tydzień.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)