Xiaomi w dół, realme i Apple w górę. Tak teraz wygląda rynek smartfonów w Polsce
Rok 2022 zaczął się od sporego przetasowania na polskim rynku smartfonów.
10.05.2022 | aktual.: 10.05.2022 14:23
Firma analityczna Canalys opublikowała raport dotyczący liczby smartfonów dostarczonych na polski rynek w pierwszym kwartale 2022.
Osobiście nie jestem fanem analizowania danych kwartalnych, bo każdy producent ma inny kalendarz wydawniczy, więc jeśli ktoś swoje największe premiery świadomie szykuje np. na lato lub jesień, na początku roku z automatu jest na przegranej pozycji. I odwrotnie - jeśli któraś marka od razu wystrzela się ze swoich głównych premier, zyskuje przewagę, którą przez resztę roku może być trudno utrzymać.
Najnowszy raport pokazuje jednak tak duże zmiany rok do roku, że faktycznie może nakreślać pewne trendy.
Najpopularniejsze marki smartfonów w Polsce w pierwszym kwartale 2022. Xiaomi traci na rzecz realme
Z raportu firmy Canalys wynika, że od stycznia do marca najwięcej smartfonów dostarczyły marki:
- Samsung - 31 proc. (spadek o 1 proc.);
- Xiaomi - 25 proc. (spadek o 24 proc.);
- realme - 13 proc. (wzrost o 273 proc.);
- Apple - 10 proc. (wzrost o 27 proc.);
- Lenovo (Motorola) - 6 proc. (spadek o 6 proc.).
Największym wygranym jest realme, które dostarczyło ponad 2,7 razy więcej smartfonów niż rok wcześniej i od razu wskoczyło do TOP 3, wyprzedzając przy okazji Apple'a.
Warto jednak odnotować, że marka ta ma za sobą owocny kwartał od strony produktowej. Na początku roku na rynek trafiło kilka smartfonów ze średniopółkowej serii realme 9, a także flagowa linia realme GT 2. Większość kluczowych premier firma ma już najpewniej za sobą, co może jej utrudnić utrzymanie pozycji w kolejnych kwartałach.
Spory, bo aż 24-procentowy spadek zaliczyło Xiaomi, które rok temu znajdowało się na szczycie podium. Ta firma także wprowadziła w pierwszym kwartale sporo nowych smartfonów, więc można dojść do wniosku, że realme udało się podebrać głównemu rywalowi znaczną część klientów.
Największym przegranym jest jednak Huawei, który jeszcze rok temu znajdował się na czwartej pozycji, a w 2022 wypadł poza TOP 5.
Apple zaliczył w Polsce spory wzrost. To najpewniej zasługa iPhone'a SE
Od stycznia do marca Apple dostarczył w Polsce aż o 27 proc. więcej smartfonów niż w analogicznym okresie 2021, zgarniając dla siebie 1/10 rynku.
Co ciekawe, z poprzedniego raportu Canalys wynika, że pod koniec 2021 Apple dostarczył o 32 proc. smartfonów niż rok wcześniej. iPhone 13, który miał wówczas swoją premierę, ewidentnie został więc przyjęty przez Polaków chłodniej niż "dwunastka". Tak duży spadek raczej nie jest kwestią wyłącznie ograniczonej dostępności.
Skoro już kwartał później Apple zaliczył gigantyczny wzrost, najpewniej jest to zasługa nowego iPhone'a SE. Globalnie smartfon może i sprzedaje się poniżej oczekiwań, ale na takich rynkach jak Polska pomógł firmie poprawić rynkowe udziały.
Zobacz również:
Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii