Ciekawostka: Galaxy S21 ma lepsze slow motion niż S21 Ultra

Ciekawostka: Galaxy S21 ma lepsze slow motion niż S21 Ultra19.01.2021 19:02
Samsung Galaxy S21 i S21+ mają więcej różnic niż mogło się wydawać

Tańszy, ale nie pod każdym względem gorszy.

Nie jest tajemnicą, że Galaxy S21 Ultra to model, który z całej trójki ma najbardziej zaawansowany aparat. Tylko on dostał dużą matrycę 108 Mpix oraz dwa teleobiektywy, z których jeden potrafi wygenerować aż 10-krotne przybliżenie optyczne.

Nie oznacza to jednak, że najdroższy flagowiec ma aparat lepszy w każdym calu. Przynajmniej w jednym aspekcie to tańsze modele S21 i S21+ przodują.

Galaxy S21 i S21 Ultra: różnice w filmach slow-motion

W 2017 roku na rynek trafiła Xperia XZ Premium, która potrafiła nagrywać filmy 720p w imponujących 960 kl/s, co przekłada się na 32-krotne spowolnienie. Samsung szybko zaadoptował podobne rozwiązanie we własnych matrycach ISOCELL, w efekcie czego tryb Super slow motion trafił do Galaxy S9 i jego następców.

Ciekawostką jest jednak to, że funkcja ta realizowana jest w różny sposób w zależności od modelu. Ze strony Samsunga dowiadujemy się, że:

  • Galaxy S21 i S21+ nagrywają 0,5-sekundowy fragment wideo w 960 kl/s, który jest następnie rozciągany do 16-sekundowego filmu;
  • Galaxy S21 Ultra nagrywa 1-sekundowy fragment wideo w 480 kl/s, który jest spowalniany cyfrowo do 960 kl/s, a następnie rozciągany do 32-sekundowego filmu.

Wariant Ultra uwiecznia dłuższy fragment, ale tez zawiera dwukrotnie mniej uwiecznionych klatek, co jest równoznaczne z dwukrotnie niższą płynnością. Analogicznie wyglądało to zresztą w przypadku S20 i S20 Ultra.

Skąd takie różnice?

Rejestracja filmu 720p w 960 kl/s to bardzo zasobożerny proces. Smartfon "trawi" wówczas prawie miliard pikseli na sekundę, które muszą zostać nie tylko zinterpretowane przez procesor graficzny, ale i zapisane w pamięci urządzenia. To wymaga użycia sprytnych sztuczek.

Sony we wspomnianej Xperii XZ Premium zastosowało matrycę aparatu z własną pamięcią RAM. Rejestrowane w trybie Super slow motion dane trafiały do specjalnego bufora, dzięki czemu smartfon mógł spokojnie zająć się obróbką materiału dopiero po jego zapisaniu, a nie w locie. Jednak z uwagi na ograniczoną ilość pamięci, w taki sposób dało się uwiecznić jedynie bardzo krótki film.

Samsung zaadoptował podobne rozwiązanie, które w zbliżonej formie najpewniej wykorzystywane jest dziś. Firma nie zdradza niestety szczegółowych parametrów technicznych, które wskazywałyby na przyczynę problemu z S21 Ultra, ale można się domyślać, że ma to związek z rozdzielczością matrycy.

Najdroższy flagowiec ma matrycę 108 Mpix, ale ta wykorzystuje technologię łączenia pikseli, więc domyślnie sensor działa w trybie 12 Mpix. Proces konwersji obrazu do niższej rozdzielczości sam w sobie jest jednak wymagający i - w przypadku funkcji Super slow motion bazującej na pamięci RAM - musiałby zajść jeszcze przed trafieniem danych do bufora. To najwidoczniej komplikuje sprawę na tyle mocno, że Samsung musiał pójść na kompromisy.

Czy to wielki problem? Jeśli dla kogoś tryb slow motion nie jest priorytetem, raczej nie. Biorąc pod uwagę, że Samsung umieścił go w interfejsie w zakładce "więcej", jej popularność raczej nie jest zbyt duża.

To jednak przykład tego, że teoretycznie najlepsze smartfony mogą mieć nieoczywiste kompromisy.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.