Digital Key, czyli smartfon zamiast kluczyka do samochodu. Kilkadziesiąt firm sfinalizowało prace nad wspólnym standardem

Digital Key, czyli smartfon zamiast kluczyka do samochodu. Kilkadziesiąt firm sfinalizowało prace nad wspólnym standardem22.06.2018 11:08
Digital Key pozwoli zastąpić kluczyki do samochodu smartfonem
Źródło zdjęć: © prykhodov / depositphotos.com

Apple, Samsung, BMW i masa innych firm wspólnie pracują nad standardem, dzięki któremu telefon stanie się kluczem do samochodu. Oto Digital Key.

Dzięki takim usługom jak Google Pay czy Apple Pay smartfon już teraz może zastąpić kartę płatniczą, więc noszenie ze sobą portfela nie jest już konieczne. mDokumenty mają sprawić, że zbędny stanie się także fizyczny dowód osobisty, prawo jazdy czy nawet legitymacja studencka. Powoli można już także zapominać o kluczykach do samochodu.

Car Connectivity Consortium ujawnia specyfikację Digital Key 1.0

CCC to organizacja zajmująca się rozwojem standardów łączności dla samochodów. W jej skład wchodzi ponad 70 firm członkowskich, z których najważniejsze to:

  • Apple
  • Samsung
  • LG Electronics
  • Qualcomm
  • Panasonic
  • Audi
  • BMW
  • General Motors
  • Hyundai
  • Volkswagen
  • ALPS ELECTRIC
  • Continental Automotive
  • DENSO
  • Gemalto
  • NXP

Firmom udało się sfinalizować prace nad pierwszą wersją standardu oznaczoną numerkiem 1.0. Sprecyzowane zostały tym samym wymagania techniczne, sposób działania oraz zakres funkcji Digital Key.

Digital Key - lista potencjalnych zastosowań nowej technologii jest długa

Digital Key wykorzystuje moduł NFC w telefonie lub smartwatchu do otwierania i zamykania samochodu oraz uruchamiania silnika. Wystarczy przyłożyć urządzenie do drzwi czy deski rozdzielczej.

Opracowanie rozwiązanie pozwala także na udostępnianie i przekazywanie cyfrowych kluczy, co otwiera szereg możliwości przed producentami, użytkownikami, sprzedawcami i nie tylko. Przykłady:

  • z cyfrowego klucza będą mogli korzystać wszyscy domownicy;
  • możliwe będzie wygodne udostępnienie samochodu znajomemu bez konieczności fizycznego przekazania kluczyków;
  • podczas sprzedaży samochodu będzie można przekazać cyfrowy klucz drugiej osobie na stałe;
  • obsługa hotelowa będzie mogła zyskać chwilowy dostęp do samochodu w celu odstawienia go na parking;
  • wypożyczalnie samochodów bedą mogły obsługiwać klientów zdalnie.

To wszystko w ramach jednego, wspólnego standardu

Uruchamianie samochodu smartfonem nie jest dziś niczym nadzwyczajnym, ale dotychczas każdy producent musiał się zatroszczyć o własne rozwiązanie. Uniwersalność nowego standardu wiele ułatwia.

Czy to w ogóle bezpieczne?

Kwestie związane z bezpieczeństwem wzbudzają wiele wątpliwości, ale CCC przekonuje, że Digital Key zapewnia najwyższy poziom zabezpieczeń.

Jestem skłonny w to uwierzyć, bo analogicznie płacenie smartfonem jest bezpieczniejsze niż użycie karty. Chociażby z uwagi na samo użycie zabezpieczeń biometrycznych. Nawet po ewentualnej kradzieży telefonu nikt łatwo nie dostanie się do samochodu, a wykradnięcie cyfrowego klucza będzie pewnie piekielnie trudne lub wręcz niemożliwe.

Minie duuużo czasu zanim Digital Key stanie się powszechny

Producenci są już gotowi do wdrożenia tego rozwiązania, ale do jego popularyzacji jeszcze daleka droga. Nawet gdyby od teraz wszystkie nowo produkowane samochody świata miały wsparcie dla Digital Keya, wciąż minęłyby sporo czasu zanim stałoby się ono choćby tak popularne jak płatności mobilne.

Samochody - w przeciwieństwie do smartfonów - wymieniane są przez klientów nie co dwa, lecz kilka, kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt lat. Zanim będziesz mógł wejść do dowolnej wypożyczalni samochodów mając pewność, że dostaniesz cyfrowy klucz, miną pewnie długie lata.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.