Czeka nas wysyp reklam AR na Facebooku. I to jest dobra wiadomość

Czeka nas wysyp reklam AR na Facebooku. I to jest dobra wiadomość12.07.2018 17:00
Facebook testuje nowe reklamy AR
Źródło zdjęć: © mockuper.net

Facebook powołuje się na dane, według których blisko połowa konsumentów robi świąteczne zakupy przed końcem października. Gigant zachęca sprzedawców, aby już teraz zaczęli myśleć o świątecznych kampaniach reklamowych na jego platformie. Hitem sezonu ma być rozszerzona rzeczywistość.

Ostatni post na biznesowym blogu Facebooka skierowany jest do reklamodawców. Jednak jako że na oglądanie owoców ich pracy skazani będą konsumenci, informacje w nim zawarte są interesujące także z naszego punktu widzenia.

Ekipa Marka Zuckerberga w pocie czoła pracuje nad nowymi narzędziami dla reklamodawców. Pojawiło się oprogramowania do tworzenia spotów filmowych czy nowe formaty reklamy na Instagram Stories. Nie to jest jednak najciekawsze.

Facebook kładzie nacisk na rozszerzoną rzeczywistość

Gigant chwali się, że pierwszą marką, która testowała reklamy AR na Facebooku, był Michael Kors. Użytkownicy po kliknięciu w reklamę mogą "przymierzyć" wirtualne okulary przeciwsłoneczne.

Jeszcze tego lata do testów przyłączyć ma się m.in. Sephora oraz inne marki z branży modowej, kosmetycznej, meblarskiej, growej oraz rozrywkowej.

Część marek już wcześniej podjęła nieśmiałe próby wykorzystania AR w swoich kampaniach w Messengerze. Jedną z nich jest McDonald's, który z okazji 50 urodzin Big Maca pozwala za pomocą rozszerzonej rzeczywistości... zmienić swoją twarz w kultowego burgera.

McDonald's ze swoją reklamą AR się nie popisał
McDonald's ze swoją reklamą AR się nie popisał

Akurat ta reklama jest - co tu dużo mówić - głupia. Ni to zabawne, ni przydatne.

Na szczęście potencjał reklamowy drzemiący w technologii AR jest znacznie większy

Przykłady z okularami Michaela Korsa czy szminek Sephory mają jedną zaletę - są przydatne. Jedną z największych bolączek zakupów online jest przecież to, że ubrań czy kosmetyków nie da się przed złożeniem zamówienia przymierzyć lub wypróbować. M.in. z tego powodu ustawodawcy wprowadzili możliwość zwrotu towarów zakupionych przez internet w ciągu 14 dni.

Technologia AR zdaje się być świetnym rozwiązaniem tego problemu. Współczesne smartfony radzą sobie z mapowaniem otoczenia i nakładaniem wirtualnych obiektów bardzo dobrze. A z takich wirtualnych przymierzalni w formie reklam będę korzystał znacznie chętniej niż z głupkowatych filtrów na Instagram Stories.

To nie przypadek, że jedna z najpopularniejszych aplikacji AR na iOS (ARKit) i Androida (ARCore) to Ikea Place - apka, która pozwala "postawić" wirtualne meble i sprawdzić, jak będą się prezentowały w danym pomieszczeniu. Ludzie chcą takich narzędzi i nie sądzę, by mieli coś przeciwko temu, że będą się wyświetlały na Facebooku.

Mam tylko nadzieję, że reklamodawcy nie zmarnują praktycznego potencjału rozszerzonej rzeczywistości, tak jak zrobił to McDonald's. Najwidoczniej jednak Facebookowi też na tym zależy, skoro podsuwa im referencyjne przykłady kampanii.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.