Stare technologie, które wciąż nie przyjęły się w tanich telefonach [cz. II]

Stare technologie, które wciąż nie przyjęły się w tanich telefonach [cz. II]08.05.2020 05:45

Strategia wielu producentów sprowadza się do implementowania w przystępnych cenowo telefonach rozwiązań, które do niedawna zarezerwowane były dla segmentu premium. Wciąż do sklepów trafiają jednak tanie smartfony wybrakowane o technologie pamiętające nawet pierwszą dekadę XXI wieku.

Kilka tygodni temu przyglądaliśmy się kojarzonym z flagowcami starym technologiom, które - w przeciwieństwie do chociażby bezramkowych ekranów czy wieloobiektywowych aparatów - mają problemy z przyjęciem się w niższych segmentach cenowych. Pora na kolejne przykłady, które pomogliście zebrać Wy.

Głośniki stereo

Umieszczenie głośników stereo w telefonie nie jest pomysłem nowym. Jednym z - nomen omen - głośniejszych przykładów jest stworzony przez Motorolę i Apple'a iTunes Phone z 2004 roku. W późniejszych latach wręcz sztandarowym wyróżnikiem swoich smartfonów uczyniło ze stereofonicznych możliwości HTC.

W 2020 roku wydając na telefon więcej niż 3000 zł można mieć jakieś 90 proc. pewności, że będzie on uzbrojony w głośniki stereo. Wydając natomiast mniej niż 2000 zł można mieć jakieś 90 proc. pewności, że głośników stereo zabraknie.

Czy przyczyną jest zbyt wysoka cena podzespołów odpowiedniej jakości? A może problemy patentowe? To niestety wiedzą jedynie producenci.

NFC

Prace nad standardem komunikacji bliskiego zasięgu ruszyły w latach 80. ubiegłego wieku. Na pierwszy wykorzystujący go telefon trzeba było czekać dwie dekady - w 2003 roku na rynek trafiła Nokia 5140, którą można było uzbroić w obudowę Field Force NFC. Umożliwiała ona zyskanie szybkiego dostępu do wybranych funkcji dzięki specjalnym znacznikom dotykowym.

Nokię 5140 można było uzbroić w moduł NFC
Nokię 5140 można było uzbroić w moduł NFC

Zastosowań tej technologii jest mnóstwo, ale obecnie najpopularniejszym są płatności zbliżeniowe. Nie zmienia to jednak faktu, że szukając telefonu do 1000 zł, trzeba się upewnić, czy na pewno jest on uzbrojony w czip NFC, bo rynek wciąż jest zalewany smartfonami, które go nie mają.

Powodów takiego stanu rzeczy należy szukać w Chinach, gdzie płatności mobilne bazują głównie na kodach QR. Tamtejszym producentom często nie opłaca się przeprojektowywać swoich smartfonów z myślą o mniejszych, zachodnich rynkach.

Dwuzakresowe Wi-Fi

Pierwsze routery działające w pasmach 2,4 oraz 5 GHz wylądowały na sklepowych półkach w 2009 roku. Wysyp zgodnych ze standardem Wi-Fi 4 telefonów nastąpił niedługo później, mniej więcej w latach 2011-2012.

Samsung Galaxy S II był pierwszym flagowcem Samsunga z dwuzakresowym Wi-Fi
Samsung Galaxy S II był pierwszym flagowcem Samsunga z dwuzakresowym Wi-Fi

Lata mijają, a producentom wciąż zdarza się ciąć koszta na łączności Wi-Fi. Efekt? W skrajnych sytuacjach klient może w 2020 roku kupić nowy telefon, który nie wykorzysta pełni możliwości jego 11-letniego routera.

Zakrzywione ekrany

Samsung Galaxy Note Edge pojawił się w 2014 roku. Mimo upływu wielu lat, wyświetlacze zakrzywione przy krawędziach dostają jedynie jego smartfony z flagowych linii Galaxy S oraz Note.

Galaxy S6 edge na dobre zaczął modę na zakrzywione ekrany
Galaxy S6 edge na dobre zaczął modę na zakrzywione ekrany

Co ciekawe, przed kilkoma laty na rynek nieśmiało zaczęły wkraczać tanie telefony z wygiętymi ekranami LCD, ale trend ten szybko umarł. Dziś wielu producentów traktuje zakrzywione krawędzie jako wyróżnik swoich najdroższych telefonów.

Akurat nad niedostatkiem zakrzywionych ekranów osobiście nie ubolewam, bo to dla mnie jedna z tych technologii, które kiedyś były fajne, ale zdążyły mi zbrzydnąć. Niemniej fakt, że to rozwiązanie projektowe już szósty rok pozostaje wyróżnikiem telefonów z segmentu premium, jest chyba warty odnotowania.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.