5 starych technologii, które przyjęły się we flagowcach, ale nie w tanich telefonach

5 starych technologii, które przyjęły się we flagowcach, ale nie w tanich telefonach19.02.2020 13:53
6-letni Samsung Galaxy S5 ma kilka rozwiązań, których w 2020 roku próżno szukać w tańszych telefonach

Czy to możliwe, by ponad 10-letni telefon w pewnych technologicznych aspektach przebijał nowe smartfony z 2020 roku? Okazuje się, że tak.

Nastały czasy, w których telefony kosztujące mniej niż 1000 zł czerpią garściami z rozwiązań znanych z 3-, 4- czy nawet 5-krotnie droższych flagowców. "Głośne" rozwiązania (lub chociaż ich namiastka) adoptowane są do niższych półek cenowych błyskawicznie.

Tak było chociażby z ekranami otoczonymi małymi ramkami, wieloobiektywowymi aparatami czy sensorami o wysokiej rozdzielczości. Tym samym wydając trzycyfrową kwotę można dziś nabyć telefon, który wizualnie, a nawet funkcjonalnie ciężko odróżnić od sprzętu z najwyższej półki. Tanie telefony pozostają dziś w tyle bardziej pod względem wydajności czy jakości, a nie możliwości jako takich.

Istnieją jednak rozwiązania, które w segmencie premium zdążyły spowszednieć już dawno temu, a w tanich telefonach wciąż nie mogą się przyjąć. A szkoda. Oto kilka najbardziej jaskrawych przykładów.

Bezprzewodowe ładowanie

Historia ładowania indukcyjnego sięga końcówki XIX wieku, kiedy to - jeszcze przed popularyzacją silników spalinowych - eksperymentowano z pojazdami elektrycznymi. Nawet na rynku konsumenckim technologia ta wykorzystywana jest od blisko 30 lat choćby w elektrycznych szczoteczkach do zębów.

Telefony? W ich przypadku to także nie pierwszyzna. W 2009 roku na rynek trafił Palm Pre, którego można było ładować bezprzewodowo. Mogło się wtedy wydawać, że lada moment rozwiązanie to stanie się absolutnym standardem, ale do tego nie doszło.

Palm Pre miał bezprzewodowe ładowanie zanim to było modne
Palm Pre miał bezprzewodowe ładowanie zanim to było modne

Ponad 10 lat później ładowanie indukcyjne wciąż zarezerwowane jest praktycznie wyłącznie dla smartfonów premium. Spowszedniało na tyle, że nikt się już nim specjalnie nie chwali, ale nie na tyle, by producenci byli skłonni implementować je w tańszych modelach.

Ekrany OLED

Nokia N85 trafiła do sprzedaży pod koniec 2008 roku. Samsung i7110 na początku 2009 roku. Co je łączyło? Oba te telefony miały ekrany OLED (a konkretnie AMOLED), dzięki czemu mogły się poszczycić żywymi kolorami i idealną głębią czerni.

Nokia N85 kusiła ekranem AMOLED ponad dekadę temu
Nokia N85 kusiła ekranem AMOLED ponad dekadę temu

Na popularyzację tej technologii nie trzeba było długo czekać; wszystkie samsungi z linii Galaxy S, które trafiły na rynek od 2010 roku, mają panele AMOLED. A jednak przeszło 10 lat nie wystarczyło, by diody organiczne przyjęły się we wszystkich segmentach cenowych. To wciąż rarytas zarezerwowany dla flagowców i garstki urządzeń ze średniej półki.

Aparaty z teleobiektywami

iPhone 7 Plus z podwójnym aparatem trafił na rynek w 2016 roku i miał ogromny wpływ na popularyzację teleobiektywów generujących przybliżenie optyczne - czyli lepszej jakości od tego cyfrowego. Podobne rozwiązanie szybko zaczęli stosować inni producenci jak Samsung, Huawei czy Xiaomi.

iPhone 7 Plus miał podwójny aparat z teleobiektywem
iPhone 7 Plus miał podwójny aparat z teleobiektywem

Obecnie za mniej niż 1000 zł można kupić telefon z potrójnym czy nawet poczwórnym aparatem, ale w tym segmencie cenowym próżno szukać smartfonu, który miałby na swoim wyposażeniu teleobiektyw. Producenci chętnie implementują obiektywy ultraszerokokątne, makro czy "zapchajdziury" pokroju dodatkowych sensorów do wykrywania głębi, teleobiektywy konsekwentnie rezerwując dla droższych urządzeń.

Rysiki

Samsung znany jest z tego, że wiele swoich popularnych rozwiązań dość szybko implementuje także w telefonach ze średniej i niższej półki cenowej, czyniąc tym samym z flagowców lokomotywę marketingową dla przystępniejszych urządzeń. Z jego rysikiem S Pen jest jednak inaczej.

Rysik S Pen od 2011 zarezerwowany jest dla topowej linii Galaxy Note
Rysik S Pen od 2011 zarezerwowany jest dla topowej linii Galaxy Note

Pierwszy Galaxy Note ujrzał światło dzienne w 2011 roku. Zaraz będzie obchodził swoje 9 urodziny, a Samsung wciąż traktuje rysik jako wyróżnik jego smartfonów premium. Nawet zaprezentowany niedawno Galaxy Note10 Lite startował z niemałego przecież poziomu 2649 zł.

Co ciekawe, zupełnie inaczej sprawa wygląda w przypadku innych producentów jak LG czy Motorola, którzy jeśli już decydują się na implementację rysika, celują w tańsze modele. Ale to wciąż totalna nisza.

Wodoszczelność

Sony wypuszcza wodoszczelne flagowce od czasu Xperii Z z 2013 roku. Samsung dołączył do wodnej zabawy rok później ze swoim Galaxy S5. W ostatnich latach certyfikatem IP poszczycić się mogą także topowe telefony Apple'a czy Huaweia.

Xperia Z umiała pływać już w 2013 roku
Xperia Z umiała pływać już w 2013 roku

Można powiedzieć, że wśród telefonów za ponad 3000 zł wodoszczelność jest od kilku lat standardem. Mając natomiast w kieszeni 2000 zł i szukając telefonu odpornego na działanie wody, wybór zawęża się do pojedynczych wyjątków oraz starszych flagowców. W przypadku modeli za mniej niż 1000 zł w ogóle nie ma o czym mówić.

A Wy znacie jakieś stare technologie, które od lat są standardem w segmencie premium, ale nie mogą się przyjąć w tańszych telefonach? Komentarze pozostają do Waszej dyspozycji.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.