Szaleństwo się zaczyna. Super Mario Run ląduje na smartfonach!

Szaleństwo się zaczyna. Super Mario Run ląduje na smartfonach!15.12.2016 12:15

Nareszcie! Zgodnie z zapowiedziami, na smartfonach i tabletach debiutuje właśnie Super Mario Run. To pierwsza oficjalna gra mobilna z Mario w roli głównej.

Super Mario Run debiutuje w sklepie App Store

Gra wylądowała dziś w mobilnym sklepie Apple'a, ale jej dostępność jest rozszerzana o kolejne kraje stopniowo.

W chwili pisania tego tekstu nie można jej jeszcze pobrać w Polsce, co powinno się zmienić w ciągu maksymalnie kilku godzin. Osoby, które mają amerykańskie konto w App Storze, prawdopodobnie mogą już grę pobrać.

Jak wygląda rozgrywka w Super Mario Run?

Super Mario Run to połączenie platformówki oraz runnera. Gra została od podstaw stworzona z myślą o urządzeniach mobilnych; ekran gry jest pionowy, a do jej obsługi wystarczy jedna ręka. Tytułowy Mario biegnie przed siebie, a zadaniem gracza jest klikanie w ekran w odpowiednich momentach.

Grę podzielono na trzy tryby:

  • World Tour - tryb dla jednego gracza. Polega on na przemierzeniu trzech światów, z których każdy zbudowany jest z trzech poziomów zwieńczonych walką z bossem.
  • Toad Rally - tryb multiplayer pozwalający rywalizować ze znajomymi oraz ludźmi z całego świata.
  • Kingdom Builder - tryb, w którym możliwe jest zbudowanie własnego królestwa. Wykorzystywane są tutaj monety zebrane w trybie Toad Rally.

Wszystkie tryby wymagają stałego połączenia z internetem, co Nintendo tłumaczy chęcią zabezpieczenia się przed piratami. W Super Mario Run nie zagrasz zatem w samolocie.

Super Mario Run to gra bez mikropłatności!

Nintendo swoją przygodę z grami mobilnymi zaczyna z grubej rury.

  • Po pierwsze, firma sięgnęła po swoją maskotkę, którą jest Mario - jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci z gier wideo wszech czasów.
  • Po drugie, Japończycy rezygnują z obecnie najbardziej obfitego źródła przychodów z gier mobilnych, jakim są osławione mikrotransakcje.

Nintendo postawiło na tradycyjny model biznesowy. Gra dostępna jest w darmowej wersji demo oraz wersji płatnej, która daje graczowi dostęp do pełnej zawartości gry. Ta druga kosztuje 9,99 euro, czyli równowartość 44 zł.

Owszem, pełna wersja gry jest dość droga, ale wolę to, niż "darmową", okrojoną gierkę z mikropłatnościami, która nieustannie wyciąga ode mnie coraz to większe kwoty. Zwłaszcza że Super Mario Run ma także tryb multiplayer, więc gracze z grubszymi portfelami nie będą mieć żadnej taryfy ulgowej.

W osobnym wpisie Mateusz omówił szczegółowo różnice między darmową oraz płatną wersją gry Super Mario Run.

Co z Super Mario Run na Androida?

Na razie rozgrywką cieszyć się mogą jedynie użytkownicy iPhone'ów i iPadów. Super Mario Run jest zresztą niejako owocem współpracy Nintendo z Apple'em. Podczas wrześniowej premiery iPhone'a 7 na scenie pojawił się sam twórca Mario - Shigeru Miyamoto - który zapowiedział grę, a przez kilka ostatnich tygodni w App Storze wisiał wielki baner zapowiadający premierę.

Shigeru Miyamoto - twórca Mario - zapowiedział grę podczas wrześniowej konferencji Apple'a, Źródło zdjęć: © Apple
Shigeru Miyamoto - twórca Mario - zapowiedział grę podczas wrześniowej konferencji Apple'a
Źródło zdjęć: © Apple

Serwis Kotaku dowiedział się jednak, że Nintendo planuje wydać wersję na Androida "w jakimś momencie w przyszłości". Konkretów póki co brak.

Super Mario Run przebije popularnością Pokemon GO ?

Firma analityczna SensorTower szacuje, że gra Super Mario Run w ciągu pierwszego miesiąca zostanie pobrana 50 milionów razy. Dla porównania Pokemon GO wygenerowało w takim czasie 32 miliony pobrań.

Pobrania pobraniami, ale przychody to już zupełnie inna para kaloszy. Analitycy szacują, że ze względu na brak mikropłatności i to, że relatywnie niewielki odsetek graczy sięgnie po wersję płatną, przychody z gry w pierwszym miesiącu mają wynieść "tylko" 71 milionów dolarów. "Darmowe" Pokemon GO z mikropłatnościami - mimo dużo mniejszej liczby pobrań - zarobiło w podobnym okresie aż 143 miliony dolarów.

Przychody wygenerowane przez popularne gry mobilne w miesiąc po premierze, Źródło zdjęć: © sensortower.com
Przychody wygenerowane przez popularne gry mobilne w miesiąc po premierze
Źródło zdjęć: © sensortower.com

Jedno jest pewne - będzie hit

Parafrazując klasyka - Mario to jest król gier wideo jak lew jest król dżungli. Mobilne sklepy z aplikacjami od lat zalewane są mniej lub bardziej udanymi klonami kultowego Super Mario Bros, ale co oryginał, to oryginał.

Nie sądzę też, by Nintendo użyło twarzy najpopularniejszego hydraulika świata, aby sprzedać słabą grę. Ta firma umie robić gry i wierzę, że Super Mario Run nie zawiedzie. Wkrótce zresztą sam się o tym przekonam i podzielę się z Wami swoimi wrażeniami. Za brak mikropłatności firma już teraz ma u mnie plusa.

SUPER MARIO RUN Gameplay

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.