UOKiK przyjrzy się reklamom 5G. Na celowniku operatorzy Plus i Play
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygląda się reklamom ofert 5G w sieciach komórkowych oraz informacjom związanym z wprowadzaniem tej technologii do oferty. Wszystko po skargach konsumentów, którzy twierdzą, że mimo zapewnień operatorów nie mogą korzystać ze standardu 5G.
08.02.2022 | aktual.: 08.02.2022 10:47
Technologia 5G wciąż budzi wiele kontrowersji. I podczas gdy teorie o przejmowaniu kontroli nad umysłami czy rozsiewaniu koronawirusa trzeba włożyć między bajki, problemy z korzystaniem z sieci – zgodnie z relacjami klientów – są jak najbardziej prawdziwe.
Do UOKiK docierają sygnały konsumentów dotyczące ofert dostępu do internetu w technologii 5G. Klienci sieci Plus skarżyli się na nieprawidłowe działanie technologii 5G, mimo że posiadali urządzenia umożliwiające jej obsługę. Z kolei abonenci Play na podstawie informacji w reklamach byli przekonani, że prezentowana w nich cena wraz z urządzeniem obejmuje Internet w prędkości 5G.
Znalazła się jednak zapisana małym drukiem informacja wskazująca, że ani przedstawiana taryfa, ani urządzenie nie obsługują tej technologii.
– Rzetelna informacja o zasadach działania technologii, np. o tym, czy telefon konsumenta obsługuje częstotliwość sieci 5G danego operatora, oraz o cenie właściwej dla usługi o określonych właściwościach, ma dla konsumenta kluczowe znaczenie przy podjęciu decyzji o skorzystaniu z oferty – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. – Istotne z perspektywy użytkownika warunki oferty muszą być przedstawione wprost – bez gwiazdek, nieczytelnej czcionki, licznych odniesień, w przeciwnym razie mogą wprowadzać w błąd – podkreśla.
UOKiK wszczął postępowanie wobec Plusa i Play
Prezes UOKiK wszczął już postępowania wyjaśniające wobec Polkomtel, operatora sieci Plus, oraz P4, operatora sieci Play. Sprawdzi w nich informacje udzielane w ramach prowadzonych kampanii marketingowych w związku z wprowadzeniem technologii 5G.
– Technologia 5G to korzyści dla konsumentów w postaci szybszego dostępu do internetu, możliwości podłączenia wielu urządzeń, zwiększenia prędkości przesyłania i pobierania danych – to wzbudza zainteresowanie konsumentów. Przedsiębiorcy powinni poza informowaniem o korzyściach tej technologii, podawać również konieczne do spełnienia warunki, aby można było z niej skorzystać – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Należy zaznaczyć, że postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym operatorom, a jego celem jest wyjaśnienie mechanizmów panujących na danym rynku. Dopiero kolejnym krokiem może być postępowanie właściwe, którego konsekwencją może być nałożenie kary do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.