Nadchodzi czas gamingowych smartfonów. Będą w czymś lepsze niż Galaxy S czy iPhone'y?

Nadchodzi czas gamingowych smartfonów. Będą w czymś lepsze niż Galaxy S czy iPhone'y?11.04.2018 14:25
Razer Phone
Mateusz Żołyniak

Granie jest trendy, więc nie dziwi, że producenci telefonów zaczęli poważnie myślec o produktach mobilnych, stworzonych dla graczy. Razer ze swoim smartfonem wykonał pierwszy krok w tę stronę, ale do Amerykanów dość szybko dołączyć mogą do kolejni producenci. Pytanie jednak, czy sprzęt stricte dla graczy jest rzeczywiście tym, czego potrzebują mobilni użytkownicy.

Odżywa stara idea "smartfonów dla graczy"

Nokia w 2003 roku wprowadziła na rynek model N-Gage, który według fińskiego producenta miał "otworzyć przed ludźmi na całym świecie nowe, niesamowite możliwości mobilnego grania". Skończyło się wielkim niewypałem, ale firma Sony Ericsson i tak kilka lat później postanowiła stworzyć podobne urządzenia.

Nokia N-Gage
Nokia N-Gage

Niestety, o ile jednak konstrukcja Xperii PLAY prezentowała się interesująco, tak wnętrze pozostawiało sporo do życzenia. Gamingowy smartfon ze starym, niedomagającym układem? To nie mogło się udać. Później swoich sił z mobilnym sprzętem dla graczy próbowała również Nvidia, ale firmie nie udało się przekonać graczy ani do swoich tabletów, ani dedykowanej konsoli z linii Shield.

Sony Ericsson Xperia Play
Sony Ericsson Xperia Play

Pomysł stworzenia gamingowego telefonu powracił jednak jak bumerang i pod koniec 2017 roku Razer zaprezentował oficjalnie swoją wizję takiego urządzenia. Razer Phone jest bez wątpienia produktem bardzo przemyślanym. Ma praktycznie wszystko to, czego powinno wymagać się od smartfonu dla graczy, ale kluczowe nie jest samo urządzenie, a fakt, że "gaming" stał się obecnie modny i nie jest już zabawą jedynie dla nerdów.

Producenci dostrzegają potencjał w nowej niższy

Młode pokolenie zachłystuje się nim. Rozgrywki e-sportowe przyciągają rzesze oglądających przed komputerami czy telewizorami, a liczba osób śledzących streaming z popularnych gier MOBA czy battle royale jest bardziej imponująca niż sama liczba grających. Granie już na poważnie stało się częścią kultury młodszych użytkowników, a producenci sprzęt chcą to wykorzystać.

Fortnite, czyli szalenie popularna gra battle royale dostępna na iOS
Fortnite, czyli szalenie popularna gra battle royale dostępna na iOS

Pojawianie się stricte gamingowych smartfonów jest naturalną koleją rzeczy, gdy weźmie się pod uwagę wprowadzanie mobilnych wersji szalenie popularnych gier jak Fortnite czy PUBG, po które błyskawicznie sięgnęła ogromna liczba posiadaczy smartfonów. Razer z pewnością to przewidział i jako pierwszy postanowił pokazać sprzęt nowego typu, ale Amerykanie nie są jedyni.

Xiaomi również dostrzegło, że urządzenia tworzone z myślą o graczach mogą stać się opłacalną niszą na rynku mobilnym. Chińczycy stworzyli telefon, który na rynek został wprowadzony pod brandem Black Shark (Xiaomi ma w tej firmie udziały). Dookoła tej nazwy rozwinąć ma się cała marka dla graczy, która ma skupiać się dookoła ich potrzeb.

Red Magic Powered by Nubia
Red Magic Powered by Nubia

Nubia już teraz zapowiedziała do tego wprowadzenie dodatkowej marki Red Magic, która zajmować będzie się gamingową niszą. Szczegóły dotyczące obranej strategii czy jej pierwszego smartfonu nie są jeszcze znane, ale jej przedstawiciele mają przygotować sprzęt, który "połączy wszystkich graczy".

Gamingowy android sposobem na podwyższenie ceny urządzenia?

Patrząc na zapowiedzi i cały szał dookoła mobilnego gamingu, zasadne są pytania o to, co determinować będzie to, że dany produkt zasługuje na miano sprzętu dla graczy oraz w czym urządzenia tego typu mają być właściwie lepsze niż dostępne już topowe modele.

Razer Phone
Razer Phone

Razer tworząc Phone'a postawił nie tylko na topową specyfikację, ale i ekran o odświeżaniu na poziomie 120 Hz, który stał się szybko wyróżnikiem tego urządzenia. Tym bardziej, że Amerykanie zadbali o bazę sensownych gier, które wykorzystają zalety nowego panelu. Jak będzie w innych przypadkach?

Gdy patrzę na segment komputerowy, na którym produkty w gamingowych obudowach sprzedawane są sporo drożej niż podobne jakościowo produkty dla zwykłych zjadaczy chleba, to nie jestem optymistycznie nastawiony do nowej niszy na rynku mobilnym. Mam nadzieję, że się mylę, ale większość smartfonów dla graczy może wyróżniać się tylko udziwnionymi konstrukcjami.

Oczywiście, smartfon Black Shark z pewnością będzie miał świetną specyfikację i może obsługiwać autorskie kontrolery, ale w praktyce nie musi wcale dawać większego komfortu grania niż Galaxy S9 czy OnePlus 5T, nie wspominając nawet o iPhone'ach, na które dostępnych jest jeszcze więcej dobrych tytułów, a część do App Store trafia o wiele szybciej niż do sklepu Google'a.

Gamingowy szał może pomóc w rozwoju rynku mobilnego

Obawiam się, że większość producentów pójdzie na skróty i wykorzysta rynkowy trend do zwiększania marż, nie oferując nic nowego, ale mimo wszystko widzę przyszłość w niszy dla graczy. I nie chodzi tylko o to, że twórcy gier będą bardziej przykładać się do tytułów serwowanych użytkownikom małych urządzeń.

PS4 - funkcja Remote Play
PS4 - funkcja Remote Play

Na pewno pojawią się ciekawe rozwiązania w gamingowych modelach, które z czasem będą adoptowane we wszystkich smartfonach. Tak jak wcześniej było w przypadku innych sztucznie tworzonych nisz jak telefony fotograficzne czy komórki muzyczne. Nie obraziłbym się np. gdyby panele 120 Hz były pierwszą technologią, która będzie szerzej dostępna.

Gamingowa nisza może być też szansą dla niektórych firm. Dobrym przykładem jest Sony, które mogłoby wrócić do projektu duchowego następcy pierwszego smartfonu-konsoli firmy. Dobrze przygotowana przystawka z kontrolerami rodem z pada do PlayStation czy obsługa gier z PS VITA mogłyby być atutami Xperii PLAY 2 lub... każdego z już dostępnych na rynku modeli Sony.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.