Smartfony Huawei: czy warto teraz kupić? Czy obecni klienci mają się czego bać?

Smartfony Huawei: czy warto teraz kupić? Czy obecni klienci mają się czego bać?29.08.2019 18:02
Czy warto kupić telefon Huaweia?

Spróbujmy odpowiedzieć na pytania, które zapewne chodzą po głowie użytkownikom smartfonów Huaweia oraz tym, którzy rozważają ich zakup.

Co prawda o wojnie handlowej USA z Chinami, której ofiarą stał się Huawei, mówi się od dawna, ale dopiero teraz widoczne są pierwsze efekty. Oto bowiem okazuje się, że nadchodzący Huawei Mate 30 - z uwagi na brak możliwości uzyskania stosownej licencji - może być pierwszym smartfonem tegoż producenta, który będzie odcięty od usług Google'a.

Czy do tego dojdzie? Nie wiadomo, bo negocjacje w sprawie umowy handlowej trwają. Nie zmienia to jednak faktu, że użytkownicy i potencjalni klienci Huaweia mogą mieć powody do obaw. Czy słusznie?

Koncern zapewnia, że użytkownicy smartfonów dostępnych już w sprzedaży nie muszą się niepokoić

Huawei przygotował witrynę internetową, na której umieścił odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Czytamy na niej:

Huawei:

  • []Twoje aplikacje będą nadal działać normalnie. Sytuacja nie będzie miała wpływu na usługi Google oraz na aplikacje takie jak Facebook, YouTube czy Instagram.[]Nadal będziesz otrzymywać aktualizacje Google Play.[]Nadal będziesz otrzymywać aktualizacje zabezpieczeń.[]Twoje dane są bezpieczne. Twój telefon będzie działał normalnie podczas podróży za granicę.

Na ten moment wszystko wskazuje więc na to, że ewentualnie konsekwencje zakazu obejmą jedynie przyszłe smartfony, które nie trafiły jeszcze na rynek.

Warto odnotować, że ostatnio część użytkowników modeli z linii P20 zaczęła się skarżyć na problemy z działaniem usług Google'a. Ma to być jednak jedynie błąd w oprogramowaniu, który w krótkim czasie zostanie wyeliminowany stosowną łatką.

Huawei zapowiada też aktualizację do Androida Q

Nic nie wskazuje na to, by Huawei planował zawiesić wsparcie dla swoich telefonów. Na stronie brytyjskiego oddziału widnieje informacja o planach zaktualizowania do Androida 10 przynajmniej 17 modeli, których lista prezentuje się tak:

  • P30
  • P30 Pro
  • P30 lite
  • Mate 20
  • Mate 20 Pro
  • Mate 20 lite
  • Mate 20 X
  • Mate 20 X (5G)
  • PORSCHE DESIGN Mate 20 RS
  • P smart (2019)
  • P smart+ (2019)
  • P smart Z
  • P20
  • P20 Pro
  • Mate 10
  • Mate 10 Pro
  • PORSCHE DESIGN Mate 10

Co dalej? Trudno powiedzieć, ale nie można wykluczyć, że przez słabnące wyniki sprzedaży zapewnienie wsparcia do Androida 11 będzie dla Huaweia nieopłacalne. Na razie jakiekolwiek oficjalne deklaracje dotyczą jedynie Androida 10.

W razie czego klientów Huaweia chroni też prawo

Załóżmy hipotetycznie, że eskalacja konfliktu między Stanami Zjednoczonymi i Chinami sprawi, że Huawei i amerykańskie firmy dostaną absolutny zakaz współpracy, w efekcie czego jego telefony zostaną z dnia na dzień odcięte od Sklepu Play, płatności Google Pay, Map Google i innych usług.

W takiej sytuacji prawo jest po stronie klienta. Zgodnie z art. 556 kodeksu cywilnego, sprzedawca jest zobligowany do zapewnienia zgodności towaru z umową.

Art. 556 kodeksu cywilnego:

Art. 556. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia).

Art. 556(1). § 1. Wada fizyczna polega na [b]niezgodności rzeczy sprzedanej z umową[/b]. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

  1. nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
  2. [b]nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego[/b], w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
  3. nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
  4. została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

§ 2. Jeżeli kupującym jest konsument, [b]na równi z zapewnieniem sprzedawcy traktuje się publiczne zapewnienia producenta lub jego przedstawiciela[/b], osoby, która wprowadza rzecz do obrotu w zakresie swojej działalności gospodarczej, oraz osoby, która przez umieszczenie na rzeczy sprzedanej swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego przedstawia się jako producent.

Huawei opublikował zapewnienia o tym, że usługi Google'a będą w dalszym ciągu działać. Jak swego czasu wyjaśnił nam radca prawny, coś takiego wystarczy, by w razie problemów klienci mogli domagać się zwrotu pieniędzy.

Przed niektórymi konsekwencjami prawo klientów Huaweia jednak nie ochroni

Wojna Huaweia z administracją Donalda Trumpa przełożyła się na spadek zainteresowania smartfonami Huaweia, co widać po ostatnich wynikach sprzedaży. W efekcie wartość tych telefonów na rynku wtórnym spadła.

Potencjalni klienci muszą się liczyć z tym, że w świetle ostatnich wydarzeń ewentualne odsprzedanie telefonu Huaweia w dobrej cenie może być trudne.

Cała afera ma też kilka pozytywnych skutków dla klientów

Nie da się nie zauważyć, że przez problemy wizerunkowe Huawei i Honor stają na rzęsach, by uatrakcyjnić swoją ofertę.

Najbardziej widoczny jest nagły spadek cen. Przykładowo Huawei P30 Pro w oficjalnej dystrybucji w ciągu kilku tygodni zjechał z poziomu 3799 zł do 3199 zł. A to wciąż jeden z najlepszych smartfonów na rynku, który pod niektórymi względami (aparat) nie ma sobie równych. Nawet na tle smartfonów za 4-5 tys. złotych.

W lipcu Huawei dokładał do smartfonów ze swojej flagowej linii ubezpieczenie ekranu, a ostatnio obniżył ceny wymiany wyświetlacza nawet o 50 proc.

"Leć robić zdjęcia!" to jedna z wielu ostatnich promocji Huaweia i Honora
"Leć robić zdjęcia!" to jedna z wielu ostatnich promocji Huaweia i Honora

Honor przygotował natomiast bardzo atrakcyjną ofertę "Leć robić zdjęcia!". Osoby, które do końca sierpnia zakupią smartfon z linii Honor 20, otrzymają bilety lotnicze do jednego z 16 europejskich miast. Promocją objęty jest nawet Honor 20 Lite, którego cena (1299 zł) już sama w sobie jest atrakcyjna.

Czy zatem warto obecnie kupić smartfon Huaweia? Jak widać, istnieje kilka "za i przeciw" do rozważenia, więc na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.