Automatyzacja systemów OSS w firmach telekomunikacyjnych

Automatyzacja systemów OSS w firmach telekomunikacyjnych
Maciej Gruszczyński

16.10.2020 12:12, aktual.: 16.10.2020 14:12

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Sztuczna inteligencja (AI), uczenie maszynowe, automatyzacja… często nadużywamy tych pojęć w dyskusjach na temat wszelkich obszarów związanych z technologią. Warto więc zastanowić się przez chwilę, co w rzeczywistości oznaczają.

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe w służbie automatyzacji systemów OSS

AI obejmuje algorytmy wyszukiwania i optymalizacji wykorzystywane przez komputery do odnajdywania i wdrażania rozwiązań konkretnych problemów. Uczenie maszynowe odnosi się do procesorów zdolnych do analizowania dużych ilości danych i przewidywania, jak dana sytuacja może wpłynąć na działalność ogólną. Automatyzacja to natomiast proces definiowania określonych reguł lub warunków, na podstawie których system wykona dane działanie.

Dostawcy usług telekomunikacyjnych z powodzeniem wykorzystują AI i uczenie maszynowe do automatyzacji operacji biznesowych, takich jak rozliczanie, fakturowanie czy zaopatrzenie. Znacznie trudniejsze jest automatyzowanie procesów sieciowych, np. planowania, konfigurowania i optymalizacji. Dzieje się tak, ponieważ sieci telekomunikacyjne standardowo składają się w dużej części (niekiedy wyłącznie) ze starszej infrastruktury, której integracja może być kosztowna i czasochłonna. To poważny problem, ponieważ skuteczna automatyzacja systemów OSS polega właśnie na integracji, bez której koszty mogą szybko przewyższyć korzyści. To silny bodziec dla dostawców usług telekomunikacyjnych do wdrażania zintegrowanej, a nawet wirtualnej architektury sieciowej, by dzięki automatyzacji zaoszczędzić czas i środki finansowe, a w efekcie uzyskać przewagę konkurencyjną.

Firmy telekomunikacyjne muszą dokładnie wiedzieć, co chcą uzyskać poprzez automatyzację systemów OSS

Ważne jest tutaj, aby znać różnicę pomiędzy uczeniem maszynowym nadzorowanym i nienadzorowanym. Operator telekomunikacyjny może wdrożyć algorytmy uczenia nadzorowanego, aby rozwiązać konkretny problem, korzystając ze sprawdzonego modelu. Uczenie nienadzorowane zapewnia natomiast komputerom większą autonomię: mogą analizować zestaw danych i wybrać (optymalne) rozwiązanie.

Przebudowa infrastruktury, zidentyfikowanie celów i zastosowanie odpowiednich narzędzi w celu ich osiągnięcia to jednak tylko część drogi do autonomicznego systemu OSS. Operatorzy telekomunikacyjni muszą też zdecydować, czy automatyzacja ma obejmować określone przypadki zastosowania, czy należy zbudować kompleksowe systemy wsparcia.

W pierwszej sytuacji dostawca usług telekomunikacyjnych może zainteresować się automatyzacją funkcji, takich jak obsługa usług internetowych za pośrednictwem samoorganizujących się sieci (ang. self-organizing network, SON) oraz rozwiązań do realizacji usług/ funkcji sieciowych. W tym scenariuszu zakłada się, że odpowiednie wdrożenie pozwoli na w pełni autonomiczne wykonywanie takich funkcji w oparciu o zdefiniowane uprzednio algorytmy i reguły biznesowe. W drugim scenariuszu, opierającym się na systemach wsparcia, nie stosuje się kompleksowej automatyzacji w tradycyjnym rozumieniu. Komputery otrzymują polecenie przechwycenia, przetworzenia i analizy danych z określonych źródeł oraz zaprezentowania ich użytkownikowi (operatorowi), który następnie wprowadza te informacje ponownie do systemu, aby wywołać konkretne działanie sieci.

Opisany proces wydaje się złożony i faktycznie taki jest. Trudności związane z automatyzacją systemu OSS można jednak pokonać, jeśli pamięta się o krokach , takich jak: integracja infrastruktury, zdefiniowanie celów, zastosowanie odpowiednich narzędzi i staranne przygotowanie planu. Bez względu na szczegółowy charakter działalności firmy, jej system OSS powinien być fundamentem autonomii sieci. Powinien wspierać, lecz nie zastępować kluczowych inżynierów, a także oferować elastyczność pozwalającą na dostosowywanie się do zmian zachodzących w firmie dziś, jutro i w najbliższych latach.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
iPhone w pigułce
Krystian Bezdzietny
Leopard w Blackberry
Jan Lenartowski
Prawo w komórce
Krystian Bezdzietny
Komentarze (0)