Najważniejsze sukcesy na rynku mobilnym w 2013 roku. Subiektywne podsumowanie

Może się wydawać, że w ostatnich dwunastu miesiącach było więcej spektakularnych porażek niż sukcesów na rynku mobilnym. Nie mogę się jednak z tym w pełni zgodzić, mijający rok był bowiem pełen pozytywnych zdarzeń.

Najważniejsze sukcesy na rynku mobilnym w 2013 roku. Subiektywne podsumowanie
Mateusz Żołyniak

Pora więc przyjrzeć się tym – moim zdaniem – najważniejszym. Nie będę omawiał konkretnych urządzeń czy rynkowych premier, tylko pozytywne zjawiska i nowe trendy.

Wreszcie sprzęt premium. Do tego wodoodporny

Świetnie wykonane, wodoodporne telefony z wyższej półki dostępne były do tej pory w zasadzie tylko w Japonii. Niezmiernie ucieszyła mnie więc premiera Xperii Z, którą można było kupić na całym świecie. To pierwszy topowy smartfon, któremu woda była niestraszna. Niby nic, a w praktyce to bardzo użyteczny dodatek. Na Xperii Z Sony oczywiście nie poprzestało; kolejne modele Japończyków (Xperia Tablet Z, Xperia Z Ultra, Xperia Z1) również były wodoodporne. Tą ścieżką podążyli kolejni producenci, dzięki czemu na rynek trafił Galaxy S4 Active czy Motorola Moto G, która ma powłokę chroniącą wnętrze przed wodą.

Obraz

Ogólnie ten rok pokazał, że coraz ważniejsze jest wykonanie topowego urządzenia. W końcu sprzęt premium nie powinien być taki tylko z nazwy i nie tylko iPhone'y mogą się wyróżniać. HTC One, Moto X, Lumia 925 czy wspomniane modele Sony sprawiają, że zaczynamy przykładać większą wagę do wykonania telefonów. Oczywiście, tworzywa sztuczne nie muszą być złe, ale z pewnością nie powinny być takiej jakości jak w Galaxy S4.

Nie tylko Samsung!

W 2013 roku Samsung poczuł na plecach oddech konkurencji. Oczywiście wciąż zgarnia on lwią część przychodu na rynku smartfonów i tabletów, ale jego urządzenia już tak bardzo się nie wyróżniają. HTC One, Xperia Z1 czy LG G2 to równie dobre produkty. Ba, w niektórych aspektach lepsze od urządzeń z serii Galaxy.

Samsung Galaxy S4 i LG G2
Samsung Galaxy S4 i LG G2

Wyrównanie się poziomu hardware'u bardzo mnie cieszy. Nie zakończy to walki na cyferki w specyfikacjach flagowych modeli, ale z pewnością zmusi producentów do szukania innych dróg, aby wyróżnić swoje urządzenia. Sam sprzęt nie wystarczy, więc pora, aby stawiać na wykonanie, dobrze przygotowane oprogramowanie czy innowacyjne dodatki.

Fotograficzne cacka

Wielkim sukcesem w tym roku jest skok możliwości telefonów w zakresie fotografii. Smartfony takie jak Xperia Z1, Lumia 1020, iPhone 5s czy LG G2 coraz lepiej zastępują kompakty. Oczywiście wciąż mają one pewne wady, ale ten rok doskonale pokazał, że w kwestii aparatów w telefonach można jeszcze wiele zdziałać. Widać to też na przykładzie chińskiego Oppo z autorską kamerą czy nowego Nexusa 5, który ma optyczną stabilizację obrazu.

Aparat 41 Mpix w Lumia 1020
Aparat 41 Mpix w Lumia 1020

Sama jakość to nie wszystko. Jak pisał kiedyś Krzysiek Kurek, większość dostępnych na rynku urządzeń pozwoli na zrobienie niezłych zdjęć na Facebooka czy Twittera. Bardzo podoba mi się to, co firmy robią w zakresie obsługi aparatu i dodatkowych opcji. Nokia ma już szereg imponujących dodatków, HTC daje ciekawe Zoe, Apple tryb slow motion, a Sony, Samsung czy LG mnóstwo specjalnych trybów fotografowania. Te wszystkie opcje urozmaicają robienie zdjęć, a w przyszłości powinno być ich jeszcze więcej.

Optymalizacja ponad specyfikację

Mimo że Moto X nie okazała się hitem, dla mnie była wielkim sukcesem firmy. Mam na myśli zwłaszcza opracowany wspólnie z Qualcommem układ X8 Mobile Computer System. Ta dwurdzeniowa jednostka nie ustępowała wyraźnie topowym czterordzeniowym chipsetom i jest dobrym przykładem tego, jak ważna jest optymalizacja. Motka postawiła również na ciekawe rozwiązanie z dodatkowymi rdzeniami odciążającymi główne CPU, co później podłapał Apple (koprocesor w Apple A7). Energooszczędne rdzenie w przyszłości mogą jeszcze bardziej zyskać na znaczeniu.

Motorola X8 Mobile Computer System
Motorola X8 Mobile Computer System

Obecnie kluczowa jest jednak optymalizacja. To właśnie niewystarczająco dobre oprogramowanie nie pozwala rozwinąć się technologii big.LITTLE. Producenci muszą zacząć nad tym pracować. Szczególnie że nadchodzą 64-bitowe jednostki.

Energooszczędność

W 2013 roku nie doszło do długo oczekiwanej rewolucji w świecie baterii. Na to będzie trzeba jeszcze poczekać. Nie da się jednak ukryć, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy producenci przyłożyli się do obniżenia energożerności smartfonów. Sony, Samsung czy HTC stawiały na duże baterie i optymalizację oprogramowania.

Największe wrażenie zrobiła na mnie firma LG, która systematycznie przygotowywała nowe rozwiązania. Baterie SIO+, Graphic RAM czy ogniwa modułowe, które wypełniają szczelnie wnętrze smartfona, to tylko niektóre z nich. Wielkie brawa należą się również Qulacommowi za świetne rdzenie Krait 400 ze Snapdragona 800, które mimo dużo większej mocy nie tylko nie pobierały więcej energii niż poprzednie generacje, ale też się tak nie grzały.

Qualcomm Snapdragon
Qualcomm Snapdragon

Coraz mocniejsi Chińczycy

Moim zdaniem niewątpliwym sukcesem są coraz lepsze urządzenia oferowane przez chińskie firmy. Mam na myśli nie tylko Huaweia czy ZTE, ale również małych graczy. Oppo, Vivo, Zopo czy Xiaomi błysnęły w tym roku świetnymi fotograficznymi urządzeniami, smartfonem z ekranem o rekordowym zagęszczeniu pikseli, pierwszym modelem z ośmiordzeniowym MediaTekiem czy jednym z niewielu telefonów bazujących na Tegrze 4. Firmy te powoli stają się poważnymi partnerami dla znanych dostawców podzespołów oraz szansą dla mniej znanych marek na promocję ich rozwiązań (np. aparaty MEMS w przyszłych modelach Oppo).

Oppo N1
Oppo N1

Coraz lepiej radzą sobie firmy działające na naszym rynku. Niektóre propozycje GoClevera, Prestigio czy Kruger&Matza już teraz są ciekawą alternatywą dla tańszych urządzeń Samsunga czy LG. Kto wie, może w przyszłości ten napływ małych graczy doprowadzi do spadku cen smartfonów.

Crowdfunding pozwoli na wiele?

Kolejnym pozytywnym według mnie trendem są inicjatywy społecznościowe. Mają one na celu przygotowanie produktów dla konkretnej grupy zapaleńców, a przykłady to choćby Jolla i pierwszy smartfon z następcą MeeGo (Sailfish OS). Nie mniej interesujące są inicjatywy na Indiegogo czy Kickstarterze. Potencjał tych serwisów wykazały projekty Ubuntu Edge i Pebble Wtach. W pierwszym przypadku nie udało się zebrać całej kwoty, ale 12 mln dol. i tak robi wrażenie. Pebble z ponad 10 mln dol. też jest niczego sobie. Być może w przyszłości dzięki Kickstarterowi i podobnym inicjatywom powstanie sporo ciekawych gadżetów, akcesoriów czy programów mobilnych.

Jolla
Jolla

Zginaj, wyginaj i ściskaj

W tym roku pojawiły się pierwsze smartfony z wygiętymi, elastycznymi ekranami, czyli Samsung Galaxy Round i LG G Flex. Obecnie są one dość drogie i nie prezentują się szczególnie imponująco, jednak producenci musieli od czegoś zacząć. W kolejnych latach można spodziewać się wysypu tego typu urządzeń. Zaplecze technologii (wyginane baterie, giętkie matryce OLED-owe, nowe typy obudów) południowokoreańskich firm robi wrażenie, więc pozostaje mieć nadzieję, że oprogramowanie nie zostanie w tyle. Wykorzystanie giętkiej obudowy daje zupełnie nowe możliwości interakcji z urządzeniami, co już od dawna prezentowała Nokia czy firma Synaptics.

LG G Flex
LG G Flex

Coraz bardziej 4G

W tym roku wystartowały pierwsze sieci LTE-Advanced, które przez wielu określane są jako „prawdziwe 4G”. Dla nas ważniejsze powinno być jednak wystartowanie z LTE sieci Play. Do tej pory tylko Plus oferował taką łączność, a wejście fioletowej sieci powinno przyspieszyć działania pozostałych dużych operatorów. Oczywiście, sama oferta i zasięg nie są obecnie zachwycające, ale wprowadzenie LTE niewątpliwie jest sukcesem sieci Play.

Polacy dorzucili swoje trzy grosze

Upływający rok na rynku mobilnym to również osiągnięcia polskich firm. Wyróżniali się polscy twórcy gier, a wśród nich szczególnie 11 bit studio. Ich Anomaly 2 było produktem promowanym przez samego Apple'a. Powody do zadowolenia mają również Vivid Games czy Artifex Mundi, których produkcje również doceniał cały świat. Nie zanosi się na to, aby w przyszłym roku deweloperzy z Polski zwolnili. Już teraz szykują nowe hity, z Godfire: Rise of Prometheus.

Anomaly 2
Anomaly 2

Kolejnym wartym wspomnienia produktem z naszego kraju jest DICE+, czyli elektroniczna kostka do gry. Na pierwszy rzut oka nic wielkiego, a okazuje się, że będzie sprzedawana w sklepach Apple Store. Osiągnięciem jest również wystartowanie z produkcją grafenu, który w przyszłości może być wykorzystywany m.in. do wytwarzania baterii czy sensorów do smartfonów.

To według mnie najbardziej wyróżniające się na plus trendy na rynku w tym roku. Jakie są Wasze typy?

Źródło artykułu:WP Komórkomania

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (869 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.